۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۵۸۹۴۱
کارشناس مذهبی:

تنازل از اصول اسلامی در هیچ جایی جایز نیست

کارشناس مذهبی گفت: در هیچ جایی تنازل از اصول اسلامی جایز نیست و ما در هیچ جایی نباید از اصول اسلامی تنازل داشته باشیم و در سیاست داخلی و خارجی باید با تکیه بر مبانی اعتقادی، اسلامی و نظام دینی امورات را پیش برده و محور اصلی را بر روی قرآن و اهل بیت (ع) قرار دهیم.
حجت الاسلام داوود چمانی، کارشناس مذهبی و امور دینی در استان مرکزی

حجت الاسلام داود چمانی کارشناس مذهبی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا استان مرکزی، پیرامون پیامدهای تنازل از اصول در سیاست های داخلی و خارجی ابراز کرد: در هیچ جایی تنازل از اصول اسلامی جایز نیست و ما در هیچ جایی نباید از اصول اسلامی تنازل داشته باشیم و در سیاست داخلی و خارجی باید با تکیه بر مبانی اعتقادی، اسلامی و نظام دینی امورات را پیش برده و محور اصلی را بر روی قرآن و اهل بیت (ع) قرار دهیم.

وی افزود: نباید از حوزه های علمیه انتظار داشته باشیم که هر چه را که در کشور انجام می شود قبول و تائید کنند؛ البته در اصول قوانین باید تطبیق انجام شود ولی در جزئیات اینطور نیست و اگر ایرادی در جایی به کاری وارد باشد حوزه علمیه نقش تذکردهنده را دارد و باید آن نکته را تذکر دهد.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: اگر خدای ناخواسته کارگزاران به تذکرات حوزه های علمیه اهمیت ندادند و توجهی نکردند حوزه نقش برخورد کننده را بر عهده دارد و می تواند معترض باشد و با ارائه راهکار مناسب نسبت به رفع آن مشکل با نظام و کارگزاران همکاری کند.

حجت الاسلام چمانی ادامه داد: تمامی ما وظیفه داریم با تلاش حداکثری نسبت به عدم تنازل از اصول در جامعه تلاش کنیم تا از اصول مسلم حاکمیت عقب نشینی صورت نگیرد، هر چند ممکن است در شرایط اجرایی به مواردی برخورد کنیم که  اهم و مهم شوند و براساس ضرورت گاهی یک اهم جای خود را به مهم دهد اما در کل در هیچ جایی عدول از اصول و ارزش های اسلامی جایز نیست.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: انتظار تائید تمام امور در کشور توسط حوزه های علمیه به لحاظ داشتن نقش پشتیبانی انتظار و توقعی نا به جا است؛ چرا که حوزه های علمیه با اصول حاکمیت اسلامی مخالفتی ندارند اما ممکن است گاهی در جزئیات برخی از امور مواردی صورت بگیرد که با این اصول منافات داشته باشد آن هنگام است که حوزه های علمیه با استفاده از نقش تذکر دهنده ای که دارند نسبت به رفع این مشکلات اقدام می کنند.

حجت الاسلام چمانی گفت: در سیاست خارجی با توجه به اینکه معمولا در ارتباط با کشورهای دیگر سیاست ها و ارتباطات زودتر اثر می گذارد و ممکن است میدان دار تر شود باید وزارت خارجه در آنجا نیز توجه کند و با در نظر گرفتن این امر که در سیاست های خارجی نیز محورهای ارتباط ما روشن است و مواضع توسط مقام معظم رهبری تعیین شده باید اعتقاد قاطع داشته باشیم تا کاری برخلاف شرع صورت نگیرد.

کارشناس امور دینی افزود: اگر در سیاست های خارجی کاری بر خلاف شرع و یا تنازل از اصول صورت بگیرد پیامدها و عواقبی دارد که می تواند نتایج سوئی را در جامعه به همراه داشته باشد و خدای ناخواسته باعث عقب ماندن از ولایت فقیه شود که این به نفع نظام و جامعه نیست.

کارشناس مذهبی با ابراز امیدواری از اینکه در کشور کسی نباشد که بخواهد تعمدا از اصول تنازل انجام دهد، تصریح کرد: تمام خطوط کلی را در کشور مقام معظم رهبری تعیین کرده اند و همه ارکان نظام نیز باید از این خطوط تبعیت داشته باشند و محوریت امور را بر اساس حاکمیت ولایت فقیه قرار دهند.

حجت الاسلام چمانی با تاکید براینکه همه ارکان دولت باید این تابعیت را از اساس حاکمیت ولایت فقیه داشته باشند، توضیح داد: همه ارکان نظام اعم از کارگزاران، دولت مردان و مردم باید از اصول حاکمیت اسلامی و از ولایت فقیه تبعیت داشته باشند و بر اینکه نکته واقف باشند که تنازل از اصول کلی و اصول اسلامی در نظام به هیچ عنوان جایز نیست.

کارشناس امور دینی در پایان یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی ایران با رهبری امام راحل و پشتوانه مردم با هدف ایجاد اصول اسلامی و تبعیت از ولایت فقیه شکل گرفت؛ لذا در تمامی ادوار حفظ این اصول و تطبیق امورات کشور با اصول حاکمیت اسلامی امری ضروری و واجب است./842/302/ب3

ارسال نظرات