۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۴۵۸۹۵۳
کارشناس مهدویت هشدار داد؛

تلاش جریان‌های انحرافی مهدویت برای نفوذ در حوزه

حجت الاسلام شهبازیان با بیان این که تمام همت این جریانات این است که طلاب را جذب کنند، گفت: واقفیه اگر پیشرفت کرد مؤسسان آن فقهای آن زمان بودند و بهائیت و بابیت بر همین مبنا رشد پیدا کردند و این جریان هم اهمیتش از این باب است.
حجت الاسلام محمد شهبازیان، کارشناس مباحث مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد شهبازیان، کارشناس مهدویت، در نشست آموزشی مهدویت که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با بیان این که حتی روحانیت هم گاهی در فضای مهدویت دچار مشکل و عدم آگاهی می شود و بستری برای جریان های انحرافی قرار می گیرد، اظهار داشت: جریان های انحرافی مهدویت به چهار گروه تقسیم می شوند؛ برخی ادعای امام زمانی دارند، برخی خود را نائب خاص می دانند، برخی هم خود را از زمینه سازان ظهور می دانند و قسم چهارم هم صرف ادعای دیدار با امام زمان(ع) است.

وی با اشاره به این که برخی تحصیل کرده های حوزه هم در دام تبلیغات این جریان های انحرافی می افتند، خاطرنشان کرد: فردی در قم به عنوان این که من امام چهاردهم هستم در اثبات خود 600 صفحه کتاب دارد و در این راه از جعل و تحریف و تقطیع روایات استفاده می کنند.

حجت الاسلام شهبازیان با بیان این که این جریانات انحرافی در عراق برای خود به صورت مستقل و علنی موکب می زنند و به تبلیغ می پردازند، گفت: فردی با نام احمد اسماعیل بصری ملغب به احمد الحسن از جمله افرادی است که ادعای این را دارد که جد من مهدی(عج) است و من یمانی موعود هستم و بعد از مهدی(عج) امام سیزدهم هستم و دیدگاهش نسبت به مرجعیت این است که همه مراجع را دجال می داند.

وی با اشاره به روش کار احمد اسماعیل اظهار داشت: این فرد برای ما از این جهت اهمیت دارد که اولا هم ادعای مهدویت دارد و هم ادعای پیامبری و دوم این که متأسفانه تنها فرقه انحرافی است که پایه اصلی تبلیغی اش در ایران طلبه ها هستند و مردم عادی را جذب می کنند و حتی در اعمال شرعی هم تغییرات داده اند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان این که حتی این فرقه شیوه وضو را تغییر داده اند، گفت: برای ادای نمازهای قضا یک بار خواندن پنج وعده نماز را در شب قدر کافی می داند زیرا معادل هزار نماز است و وقتی می گویند این حرف های شما مخالف روایات است می گوید من آمده ام که احکام را نسخ کنم و از این به بعد هم بیشتر احکام را تغییر خواهم داد.

همت جریانات انحرافی مهدویت در جهت جذب طلاب است

حجت الاسلام شهبازیان با بیان این که تمام همت این جریانات این است که طلاب را جذب کنند، تصریح کرد: واقفیه اگر پیشرفت کرد مؤسسان آن فقهای آن زمان بودند و بهائیت و بابیت بر همین مبنا رشد پیدا کردند و این جریان هم اهمیتش از این باب است.

وی با اشاره به روش کار این گروه ها اظهار داشت: این ها ابتدا در گفت وگو به علایم نزدیکی ظهور اشاره می کنند و با استفاده از برخی روایات می گویند یقینا ما در شرف ظهور هستیم  و یکی از نشانه های مهم ظهور یمانی است؛ بعد می گویند یمانی به معنی این نیست که اهل یمن باشد بلکه کسی است که یمین و سمت راست امام زمان(عج)  است و سپس احمد الحسن بصری را به عنوان یمانی معرفی می کنند و می گویند در روایت گفته اند که یمانی که آمد واجب است به سمت او بشتابیم و اگر دیر بجنبیم ضرر خواهیم کرد.

محقق و پژوهشگر مهدویت با بیان این که یکی از پایه های تبلیغ این جریان ها استخاره است، گفت: یا از طریق استخاره و یا از طریق القائات شیطانی و خواب سازی های شیطانی از طریق علوم غریبه افراد را جذب می کنند؛ برای نمونه فردی ثروتمند را در مشهد به وسیله علوم غریبه کاری کردند که خود و همسرش در خواب حضرت زهرا(س) را دیده اند که فرموده اند فلانی فرزند من است و از او حمایت کنید و از این طریق بودجه های مالی برای خود فراهم کرده اند.

هر روایتی که بیان می شود باید به مصادر اصلی شیعه برگردد

وی با بیان این که مدعیان دروغین سه کار جعل، تقطیع و تحریف روایات انجام می دهند، ابراز داشت: اگر روایتی بیان می شود باید حتما به مصادر اصلی شیعه برگردد زیرا بیش از 70 درصد روایات مهدویت یا جعلی است و یا تقطیع شده است و نباید هیچ حرفی را از کسی قبول کنیم مگر این که از مصدر اصلی و کتب اصلی آن را دیده باشیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به راه های اثبات صدق مدعیان این چنینی اظهار داشت: مصداق شناخت اهل بیت(ع) در روایات علم است و امام صادق(ع) فرمودند که اگر کسی آمد که از شرق و غرب عالم  خبر داد دلالت بر عالم بودن او نمی کند بلکه باید او را با علم به حلال و حرام ما بسنجید.

وی این جریان ها را از جمله جریان های تکفیری دانست و افزود: احمد الحسن می گوید من باید 8 ماه قبل از ظهور کشتار کنم تا امام زمان(عج) ظهور کنند و با استناد به روایت جعلی که می گوید در زمان ظهور فقها به جنگ با امام زمان(عج) بر می خیزند می گوید دشمنان من فقها هستند؛ نکته قابل تأمل این است که یک طلبه خانه خود را در پردیسان فروخته و پولش را برای این ها می فرستد تا اسلحه بخرند.

حجت الاسلام شهبازیان با بیان این که احمد الحسن برای اثبات خود به استخاره گرفتن رو می آورد، تصریح کرد: از او می پرسیم که آیا حدیثی داریم که با استخاره می شود امام زمان(عج) را پیدا کرد می گوید بله صفوان ابن یحیی که ثقه است می گوید من امام رضا(ع) را با استخاره پیدا کردم ولی وقتی به مصدر این روایت که کتاب الغیبه شیخ طوسی است مراجعه می کنیم می بینیم که این روایت را شیخ طوسی نقل کرده است تا آن را نقد کند زیرا این سخن سخن واقفیه است و آن را جعل کرده اند تا به شیعیان بخندند.

روایتی که می گوید فقها در مقابل امام زمان شمشیر می کشند جعلی است

وی به جعل احادیث در رابطه با زمان ظهور اشاره کرد و افزود: در هیچ روایت صحیحی بیان نشده است که مهدی(عج) دین جدیدی می آورد ولی متأسفانه بسیاری از علما این احادیث مجعول را در روی منبر و حتی درس بیان می کنند؛ یا این که ما در هیچ روایتی نداریم که فقها بر روی امام زمان(عج) شمشیر می کشند و تصمیم به قتل او می کنند.

کارشناس مهدویت با بیان این که دین باید از درون فیضیه صادر شود، گفت: اگر روایتی بر روی منبر خوانده می شود باید قبل از آن روی آن تحقیق شده باشد و مصدر آن بررسی شده باشد ولی متأسفانه برخی منبری های مشهور روایاتی را از کتبی نقل می کنند که هیچ سندیتی ندارند و بسیاری از احادیث جعلی این گونه در جامعه رواج پیدا می کند و به تدریج در ذهن مردم جا می افتد./843/پ201/ب1

ارسال نظرات