تلاش برای تبیین فرهنگ نماز در ادارات از مصادیق جهاد کبیر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، مدرس حوزه علمیه قم در همایش نماز و سلامت سازمانی که امروز 12 آبان در برج سپهر برگزار شد، به بیان جایگاه نماز در فضای اداری پرداخت.
تلاش برای تبیین فرهنگ نماز در ادارت مصداقی از جهاد کبیر است
وی با بیان اینکه مدتی است که رهبری از واژه جهاد کبیر استفاده می کنند، افزود: جهاد کبیر را می توان در این شرایط با وضعیت فرهنگی که در کشور در حال تغییر و تحول است، پیوند زد و از طرفی تلاش برای تبیین فرهنگ نماز در ادارات هم مصداقی از جهاد کبیر است.
حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه جهاد کبیر یک نوع جدید از جهاد است، تصریح کرد: زمان این جهاد بسیار طولانی است و از مصادیق جنگ نرم و فرهنگی محسوب می شود و این درحالی است که فرهنگ سازی در ادارات مستقل از کشور و جامعه نیست.
وی با بیان اینکه حرکت در این مسیر مصداقی از انجام یک وظیفه است، اظهار کرد: از مصادیق دیگر تلاش در فضای اداری تحقق امر به معروف و نهی از منکر است که واجب الهی است و برعهده ماست و بسترسازی برای تحقق معروف یکی از گامهای مهم وظیفه است.
مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه تلاش در ادارت را نباید در مسیر تقویت جایگاه نماز ساده تلقی کرد، افزود: چرا که این کار اثرگذار و گامی بلند در جهت تحقق ارزشهای اسلامی درجامعه است.
تلاش کشورهای ابرقدرت این است که الگوگیری از ایران متوقف کنند
وی ادامه داد: تحول به رشد ما کمک می کند و از طرفی برخی به ما نگاه می کنند که چقدر از دین خودمان برای کاهش آسیبهای اجتماعی استفاده می کنیم و با این کار بسیاری از بدبینی ها به دین و اسلام برطرف می شود.
حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا به دنبال الگو است، تصریح کرد: همه تلاش کشورهای ابرقدرت این است که الگوگیری از ایران را که از سوی کشورهای دیگر انجام می شود، متوقف کنند.
وی ادامه داد: اگر بوی عطر نماز خانواده را جذاب و معطر می کند این موضوع می تواند اداره را هم دربرگیرد و این هدف نیازمند جهاد کبیر است چرا که با یک نگاه جامعه شناختی می توان به این رسید که اداره می تواند بر تربیت افراد تأثیرگذار باشد.
حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه الگوگیری در محیط اداره بسیار قوی است، تصریح کرد: از آنجا که مؤلفه های اینکار در اداره فراهم است بنابراین الگوگیری هم صورت می گیرد و ناخودآگاه این موضوع تحقق پیدا می کند.
وی با بیان اینکه تربیت مهمترین روش آن غیر مستقیم است، تصریح کرد: روشهای مستقیم چندان در محیط اداری اثرگذار نیستند و از طرفی گرایش افراد هم در محیط اداری صورت می گیرد که باید از این بسترها استفاده کرد.
ریشه آسیبهای بی نمازی، فکری و معرفتی است
مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: در شرایطی که ما چالشهای عظیمی نسبت به باورها و اعتقادات دینی داریم، باید عادلانه و کارشناسانه به فضای خودمان نگاه کنیم چرا که امروز بخشی از آسیبهایی که سبب نمازنخواندن افراد می شود فکری و معرفتی است.
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای شبکه های ماهواره ای در راستای متزلزل کردن اعتقادات و باورهای دینی گفت: برای رفع این مشکلات باید بسترهایی ایجاد شود که آزادانه به سوالات جوانان در این حوزه پاسخ داده شود.
حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه گاهی نسبت به خود نماز شبهات وجود دارد، افزود: درحال حاضرعرفانهای کاذب دامن جامعه را گرفته است و به همین دلیل در فضای اداری باید زمینه ای فراهم شود تا بینش لازم نسبت به نماز به افراد داده شود.
وی با بیان اینکه رشد شناختی در گرو دریافت برخی از آموزه ها است، تصریح کرد: اعتقادات و باورها خودشان قابل تربیت هستند و ما تربیت اعتقادی و شناختی هم داریم.
مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای همه ادارات نمی توان نسخه واحد پیچید، گفت: هرکدام از ادارت اقتضائات و شرایط خودشان را دارند و از طرفی کارمندان هم متفاوت هستند.
وی با بیان اینکه از دیگر موانع برای تبیین جایگاه نماز، نبود بسترسازی انگیزشی است، تصریح کرد: در برخی از مدیران ضعف های اخلاقی وجود دارد که باعث می شود انگیزه نماز و عمل به دین را در افراد بگیرد.
حجت الاسلام ساجدی افزود: ادارات باید بستر خردورزی و فهم را برای کارمندان فراهم سازند و محیط اداری خفقان زا نباشد و فضای روانی و دوستی ایجاد شود چرا که برخوردهای تحقیر آمیز در محیط اداری مضر است و انگیزه را برای نماز کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه استفاده جناحی از تریبون نماز باعث می شود که انسانها دیگر میل به نماز پیدا نکنند، تصریح کرد: از طرفی باید به این نکته توجه کرد که الگوهای بی نمازی در فضای اداری اثرگذار هستند./201/934/ب1