۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۵۹۱۶۹
مشروح مناظره رسایی و زیبا کلام در دانشگاه آزاد مشهد؛

رسایی: لیست امید با رانت و پول بسته شد/ زیبا کلام: بحث هسته ای هیچ ارتباطی به پیشرفت کشور ندارد

حجت الاسلام رسایی در مناظره با زیبا کلام تاکید کرد که لیست امید در انتخابات مجلس با رانت و پول بسته شد، زیبا کلام نیز مدعی شد که بحث هسته ای هیچ ارتباطی به پیشرفت و ترقی کشور ندارد.
مناظره زیبا کلام و رسایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مناظره با موضوع «پسابرجام آمریکایی» با حضور حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره های هشتم و نهم و صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه چهارشنبه شب 12 آبان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مناظره حجت الاسلام حمید رسایی با اشاره به اینکه در رابطه با مسئله برجام بسیار با زیبا کلام به مناظره پرداخته ام به همین دلیل هر دو می دانیم که چه می خواهیم بگوییم گفت: من از وی تشکر می کنم که علی رغم اینکه مدافعان برجام امروز خود تبدیل به منتقد شده اند وی همچنان مدافع برجام و عملکرد آمریکا است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این که برجام هیچ سودی برای ایران نداشت و هدف دشمن در مذاکرات هسته‌ای گرفتن استقلال ملت ایران بوده است، افزود: در جلسات کمیسیون برجام درباره موضوع نفت و بسیاری از موارد دیگر با عراقچی صحبت شد و راهکارهایی ارائه شد اما در مقابل با سکوت و عدم پاسخ وی مواجه بودیم.

وی با بیان این که نتیجه توافق با 1+5 ذلت ملت ایران بود گفت: پس از توافق برجام شاهد عهدشکنی‌های طرف مقابل بودیم و مشاهده نکردیم که از حق و حقوق ملت ایران در این رابطه دفاع شود.

حجت الاسلام رسایی گفت: اگر در نظام آمریکا‌ستیزی نشده بود امروز به صدام آقادایی می‌گفتند و اگر این تفکر غلط ادامه یابد بیش از پیش ضربه می‌خوریم و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ضربه بزرگی به آمریکایی‌های جنایتکار است و به آقای زیباکلام می‌گویم اگر ایرانی نیستید لااقل آمریکایی باشید.

نماینده سابق مجلس گفت: آمریکا بلاهای زیادی سر کشورمان آورده و لیست این اقدامات علیه ملت ایران در مسائلی همچون وابستگی به آمریکا، عدم رشد علمی، بمب‌گذاری، حمایت از منافقان و غیره بوده است.

وی ادامه داد: امروز در خصوص مسأله ای سخن می گوییم که نطفه اولیه آن در آبان 92 بسته شد و در حال حاضر تبدیل به برجام شده است از زمانی که برجام به تصویب رسید وقتی انتقاداتی را مطرح می کردیم مدافعان ادعا می کردند باید مدتی از تصویب و اجرای آن بگذرد تا ما نتایجش را مشاهده کنیم امروز حدود هشت ماه از اجرای برجام گذشته اما همچنان شاهد بدعهدی طرف غربی و خوش عهدی طرف ایرانی هستیم.

نماینده سابق مجلس با بیان این که با گذشت حدود هشت ماه از اجرای برجام همچنان شاهد دفاع و حتی توجیه این وضعیت از طرف مدافعین هستیم، گفت: امیدوارم که مدافعین پی به اشتباه خود ببرند هر چند که تصور می کنم امیدم تبدیل به یاس خواهد شد چرا که روز گذشته رئیس جمهور یکی از دستاوردهای برجام را انتخابات آزاد در ایران عنوان کرد این سخن نشان دهنده این است که انتخاب آقای روحانی در انتخابات آزاد نبوده است.

تحریم ها بعد از برجام همچنان ادامه دارد/برجام برای ایران خسارت بود  

حجت الاسلام رسایی ادامه داد: روزی گفته می شد در برجام تمامی تحریم ها شکسته می شوند بعد از آن نیز گفته شد در روز امضای برجام این تحریم ها برداشته خواهند شد حال آن که جان کری چندی پیش بیان کرد بعد از برجام نیز ما اقدام به تحریم ایران کردیم.

وی ضمن اشاره به این که برخلاف ادعای رئیس جمهور برجام نه تنها برای ایران برد برد نبود بلکه خسارت محض بود، تصریح کرد: محصولی که از برجام بیرون می آید سیب و گلابی نیست بلکه بدعهدی طرف غربی است که البته همین نیز نکته مثبتی است چرا که افرادی که به آمریکا اعتماد دارند امروز با بدعهدی آنان روبه رو شده اند.

صادق زیبا کلام در ادامه این نشست با بیان اینکه تصور می کنم فعالیت های هسته ای ایران را طی بیش از بیست سال اخیر نمی توانیم جدا از آمریکا ستیزی بدانیم، گفت: هم چنین مذاکرات هسته ای را نیز نمی توانیم جدا از آمریکا ستیزی بدانیم این گفته به این معناست که چنانچه نشان دهیم دشمنی ما با آمریکا چیست بسیاری از مسائل روشن خواهند شد.

وی گفت: بحث هسته‌ای هیچ ارتباطی به پیشرفت و ترقی ما و هر کشور دیگری پیدا نمی‌کند و مشکل با آمریکایی‌ها سر برجام و فعالیت‌های هسته‌ای نیست و هر ستیزی که ایجاد می‌شود تبدیل به یک سیاست علیه ملت ایران است.

وی افزود: در برجام پیش‌بینی شده که اگر یکی از طرفین مدعی شد که طرف مقابل در انجام تعهدات خود کوتاهی کرد چه باید کرد و راهکار حکمیتی آن نیز گذاشته شده است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: کمیته حکمیت شامل اعضای کشورهای 1+5 هستند و کشوری که با عدم تعهد طرف مقابل روبه‌رو شده این موضوع را برای بررسی به این کمیته اعلام می‌کند.

در ادامه حجت الاسلام رسایی گفت: ما علاوه بر آمریکا ستیزی بر نکات دیگر از جمله استفاده از توان درون تاکید داریم و معتقدیم تنها در پختن آبگوشت و قورمه سبزی پیشرفته نیستیم.

وی با اشاره به این که اختلاس را محصول تفکر آمریکا ستیزی نمی دانیم بلکه آن را مخصوص توجه به تفکر غرب می دانیم، یادآور شد: چنانچه خاوری سه هزار میلیارد اختلاس کرد امروز کجاست، هر چه خانواده افرادی که امروز حدود هشت هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان اختلاس کردند کجا هستند؟ همه افراد در کشورهای غربی به سر می برند به دلیل اینکه تفکرشان همان جایی است.

 چگونه با یک دزد وارد معامله شویم

این نماینده سابق مجلس خطاب به زیبا کلام گفت: سخن شما مانند این است که با یک دزد وارد معامله شویم ، مگر ما آمریکا را از زمان برجام شناختیم امریکا از دوره قبل از انقلاب قدمی در راستای منافع ما برنداشته است.

 وی با تاکید براینکه من بارها از زیبا کلام پرسیده ام که آیا متن ژنو، لوزان و برجام را خوانده اید یا خیر و وی در جواب به من گفت خیر، تصریح کرد: آقای زیبا کلام این توهین است که شما هنوز این توافق را نخوانده اید و در جامعه دانشگاهی می خواهید در خصوص آن با من سخن بگویید امروز پاسخ من را بدهید آیا متن برجام را خوانده اید؟

این نماینده سابق مجلس  اظهارکرد: رهبر انقلاب به عنوان یک ناظر مطلع و منصف سه سال است که می گویند به مذاکرات خوش بین نیستم در گذشته این سخنان را نگفته اند چرا که وقتی ایشان مشاهده می کنند تیم مذاکره کننده همان تیمی است که در سال 82 تا 84 مذاکره می کرده است باید این سخن را مطرح کند.

 حجت الاسلام رسایی با بیان اینکه دعوای امروز ما سر چگونگی مذاکره کردن است، افزود: این  موضوع مهم است که که چه چیز دادیم و چه چیز گرفتیم.

در ادامه این مناظره زیبا کلام گفت: آقای رسایی و همفکران شان مدام از رهبری خرج می کنند این انتظار درست نیست  چنانچه بخواهم جواب وی را بدهم محکوم به این می شوم که مخالف رهبر هستم.

وی تاکید کرد: سوال من این است چنانچه رهبری مخالف مذاکرات بودند چرا از ابتدا اجازه دادند مذاکرات صورت گیرد کسی که اینها را مجبور به مذاکره نکرده بود هم چنین نهادی در ایران وجود ندارد که مسئله ای را به ایشان دیکته کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اتفاقی که سر مسئله هسته ای رخ داد این بود که هسته ای به عنوان ابزاری برای استکبارستیزی درآمد، تصریح کرد: بین سالهای 81 و 84 سازمان مجاهدین خلق فعالیت های هسته ای ایران را لو داد و از آن پس سیاست دولت اصلاحات این بود که برنامه هسته ای را به صورت کج دار مریض جلو ببرد تا دنیا در رابطه با مسئله هسته ای در برابرجمهوری اسلامی ایران قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: در سال 84 زمانی که احمدی نژاد روی کار آمد ریاست قبلی کنار گذاشته شد و حتی برای تیم سابق از لغت خیانت استفاده کردند و در نهایت احمدی نژاد به دنیا اعلام کرد توان هسته ای خود را جلو خواهیم برد.

زیبا کلام خاطر نشان کرد: پس از این گفته تمام نظام نیز همسو با احمدی نژاد شدند و حاصل آن هشت سال، انتقال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت بود.

وی با بیان این مطلب که در سال 92 با تحلیل های گسترده مواجه شدیم، خاطر نشان کرد: حسن نظام ما این است که تنها چیزی که در آن وجود ندارد پاسخگویی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: غرب به این دلیل مخالف برنامه هسته ای ما بود چرا که می دانست چنانچه کشوری به غنی سازی سه درصد دسترسی یابد می تواند تا 80 درصد اورانیوم غنی شده تولید کند به این دلیل غرب مخالف برنامه هسته ای ما بود چرا که ایران تنها کشوری است که رسما اعلام کرده ما می خواهیم اسرائیل را نابود کنیم.

حجت الاسلام رسایی در خصوص علت موافقت رهبری برای مذاکره گفت: ایشان به این علت مخالفت نکردند چرا که می خواستند جریان سازش آخرین تیری را که در چله دارد شلیک کند.

بعد از مذاکرات ژنو امکان حمله نظامی به ایران افزایش پیدا کرد

حجت الاسلام رسایی با اشاره به این که آن میزان که روحانی آمریکا را قبول دارد آمریکایی ها خودشان را قبول ندارند و مذاکرات ترامپ و کلینتون گویای این سخن است تاکید کرد: رهبری بارها گفته اند که مشکل ما با آمریکا بر سر مسئله هسته ای نیست ایشان می خواستند موافقان برجام را خلع سلاح کنند تا زمانی که می خواهند بگویند اگر رهبری با مذاکرات موافقت می کرد امروز شاهد این همه مشکلات نبودیم را بگیرند.

وی با بیان این که بعد از مذاکرات ژنو امکان حمله نظامی به ایران افزایش پیدا کرد، خاطر نشان کرد: طرف غربی درصدد بود که هویت و استقلال ما را بگیرد.

زیبا کلام در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل ما با آمریکایی ها بر سر برجام و فعالیت های هسته ای نیست گفت: تندروها از هر مسئله ای که بتوانند از آن به عنوان ابزاری برای ستیز با آمریکا استفاده کنند بهره می برند و آن را تبدیل به سیاست نظام می کنند.

وی با بیان این که در برجام پیش بینی شده چنانچه یکی از طرفین مدعی شود که اگر کشوری خلاف برجام رفتار کرد چه باید بکنیم، افزود: چندی پیش دو موشک از کوه های شمران پرتاب شد که روی آن به عبری نوشته شده بود می خواهیم اسرائیل را نابود کنیم این موشک ها علیه آمریکا پرتاب نشد علیه برجام شلیک شد آنان می خواستند به آمریکا بگویند ظریف و روحانی کاره ای نیستند گول لبخند آنان را نخوریم.

ادعای زیبا کلام درباره نفع نداشتن آمریکا ستیزی

زیباکلام ضمن تاکید براین که 37 سال آمریکا ستیزی چه منفعتی برای مملکت داشته است ابراز داشت: حتی یک مورد هم نمی توان در این خصوص مثال آورد حال آنکه من یک دو جین مثال می توانم ارائه کنم که آمریکا ستیزی برای مان نفعی نداشته باشد.

پرسش و پاسخ دانشجویی

در ادامه حجت الاسلام رسایی در پاسخ به دانشجویی خاطر نشان کرد: این دانشجو ناخواسته اقرار به اعتراف کرد که برخورد شورای نگهبان یک برخورد مبتنی بر جبهه گیری نیست اینکه جلیلی 4 میلیون رای آورد باید بگوییم که آقای معین که هم فکر شماست در سال 84 که رئیس دولت اصلاحات پشت او بود از لیست بیرون افتاد هم چنین بعد از آن هم رئیس دولت اصلاحات و هم معین پشت سر هاشمی رفسنجانی ایستادند و وی باز هم رای نیاورد.

نماینده سابق مجلس افزود: در انتخابات مجلس دهم تهران لیست امید با رانت و پول بسته شد و اشاره این حرف به صفدر حسینی بوده که در صندوق ذخیره حقوق ماهی 57 میلیون تومان داشت در صورتی که خیلی از زوج‌های جوان معطل یک وام ازدواج هستند و بارها سنگ‌اندازی مشاهده کرده‌اند.

 وی ادامه داد: مجید انصاری و اشرفی اصفهانی علی رغم اینکه چهره های شناخته شده ای بودند در مجلس رای نیاوردند و من با اینکه چهره شناخته شده ای نبودم رای آوردم.

لیست امید با رانت و پول بسته شد

نماینده سابق مجلس ادامه داد: در خصوص این که این دانشجو گفت سید ما با یک تکرار سی نفر را به لیست فرستاد باید بگوییم یکی از روزنامه ها در آن دوره نوشت در تهران با رانت و پول لیست امید بسته شد.

وی درباره طرح های دولت روحانی درباره اشتغال گفت: طرح عدم به‌کارگیری بازنشستگان در دولت روحانی مطرح شد اما به جای آن که پس از این موضوع شاهد رفع معضل بیکاری و اشتغال جوانان باشیم باز هم به‌کارگیری بازنشستگان و افزایش بیکاری جوانان را شاهد بودیم، موضوعی که رشد چشمگیر هم داشت./934/ز503/ج

ارسال نظرات