۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۴۵۹۱۹۶

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

محفل شب شعر عاشورایی طلاب جامعةالمصطفی، امضای تفاهم نامه با دانشگاه اهل بیت(ع)، گردهمایی مبلغان افتخاری مراسم اربعین حسینی، ایران، بهترین الگو برای تعامل پیروان ادیان و مذاهب الهی، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، محفل شب شعر عاشورایی طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی العالمیه، با حضور آیت الله اعرافی، در سازمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه، آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری، معاون فرهنگی تربیتی المصطفی، در ابتدای این محفل، با عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و اسارات خاندان رسول گرامی اسلام(ص)، ابراز داشت: در این ایام، هرکس که پیرو اهل بیت(علیهم السلام) است و محبت آنان را در دل دارد، سوگوار است. اما سوگواری ما به معنی سرخوردگی و افسردگی نیست، ما با اشک بر حسین(ع) از دام های شیطانی رها می شویم و مزه انسان کامل بودن را می چشیم. اشک بر حسین و فرزندان او، موجب تعالی و شکوفایی ماست.

وی با عرض خیرمقدم به شاعران خواهر و برادر حاضر در محفل شعر امام حسین(ع)، تصریح کرد: ما به اشک بر حسین(ع) مفتخریم. ما به عزیزانی که الهام الهی بر قلوبشان شکوفا شده و در رسای آن حضرت شعر می سرایند، افتخار می کنیم. قدر خود را بدانید که فردای قیامت نیز در کنار حسین(ع) خواهید بود و از رضوان حسین(ع) که تجلی رضوان الله است، بهره مند خواهید بود.

معاون فرهنگی تربیتی المصطفی، در ادامه گزارشی از طلاب شاعر غیرایرانی المصطفی ارائه نمود و اظهار داشت: تا کنون 160 طلبه شاعر المصطفی از 19 ملیت شناسایی شده است و در این جلسه نیز، میزبان 70 نفر از این طلاب شاعر هستیم. در چند ماه گذشته، با برنامه ریزی های صورت گرفته، برخی از عزیزان ما به جشنواره ها و محافل شعر و ادب معرفی شده اند و با حضور در جشنواره شعر انتظار، جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، جشنواره بین المللی شعر غدیر، جشنواره شعر منا، جشنواره شعر مذهبی میبد، موفق ظاهر شدند.

وی، با اشاره به تدوین بسته مهارت آموزشی رشته شعر و ادب در موسسه بیان به عنوان یکی از اقدامات معاونت فرهنگی تربیتی المصطفی در جهت تقویت و رشد استعداد شعر طلاب غیرایرانی، خاطرنشان کرد: تدوین و چاپ مجموعه اشعار شهدا به صورت تلفیقی و موضوعی یکی از پیشنهادهای معاونت فرهنگی تربیتی المصطفی در همین راستا به شمار می آید.

حجت الاسلام والسملمین شاکری، در پایان، حضور و قرائت شعر در محضر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) را مهم ترین درخواست عمومی طلاب شاعر غیرایرانی خواند و از رئیس جامعةالمصطفی برای تحقق این خواسته، درخواست مساعدت نمود.

شایان ذکر است، این جلسه در حال حاضر با قرائت شعرهای عاشورایی طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی در حال پی گیری است.

 

امضای تفاهم نامه با دانشگاه اهل بیت(ع)

حجت الاسلام والمسلمین محسن ملک افضلی رئیس موسسه دوره های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی الحکمه  با حضور در دانشگاه اهل بیت در جلسه با مسئولین این دانشگاه شرکت کرد.

دکتر موسوی رئیس دانشگاه اهل‌البیت در این دیدار  به ضرورت گسترش فعالیت‌های دینی در مراکز و موسسات دانشگاهی و حوزوی تأکید کرد و گفت: افزایش چنین مراکز و دوره‌هایی موازی کاری نیست بلکه هم‌افزایی می‌باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی در ابتدای راه هستیم و از هر کمکی از سوی جامعه المصطفی العالمیه استقبال می کنیم. ایشان به مزایای حضور در پایتخت اشاره و به جذابیت‌های آن برای فراگیران خارجی و دریافت مدرک از تهران تاکید کرد.

گفتنی است در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین ملک افضلی درخصوص فعالیت‌های این مؤسسه الحکمه توضیحاتی ارائه کرد و محورهای همکاری بین مؤسسه الحکمه و دانشگاه اهل‌البیت ارا برشمرد. وی پیشنهاد کرد این موضوع‌ها که در قالب یک تفاهم‌نامه تهیه شده است، توسط رؤسای طرفین امضا و ابلاغ شود.

 

گردهمایی مبلغان افتخاری مراسم اربعین حسینی

گردهمایی مبلغان افتخاری مراسم اربعین حسینی، به همت ستاد برگزاری مراسم پیاده روی اربعین جامعه المصطفی برگزار می شود.

این گردهمایی به همراه کارگاه آموزشی، ویژه طلاب متقاضی اعزام به عتبات جهت تبلیغ اربعین برگزار می گردد.

شایان ذکر است، این گردهمایی، روز پنج شنبه، 13 آبان ، از ساعت 7:30 صبح در سالن جلسات بلوک 1 مجتمع امین قم بر قرار می گردد و شرکت همه متقاضیان در این دوره الزامی است.

 

بهترین الگو برای تعامل پیروان ادیان و مذاهب الهی

هیئتی از وزارت دینی اندونزی، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، جانشین ریاست المصطفی دیدار و گفتگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر در این دیدار، ضمن خیرمقدم به هیئت اندونزیایی، اظهار داشت: کشور اندونزی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و دولت اندونزی نیز نشان داده است از کفایت لازم برای اداره جمعیت عظیم این کشور، با وجود سلایق مختلف، برخوردار است.

وی، با اشاره به اقدامات ارزشمند وزارت امور دینی اندونزی در تصدی امور دینی این کشور، یادآور شد: از جمله اموری که بیانگر میزان اهمیت اندونزی برای المصطفی  است، تعداد دانشجویان اندونزیایی المصطفی در ایران و نیز تأسیس دانشگاه بزرگی در اندونزی برای پذیرش دانش پژوهان این کشور است.

جانشین ریاست المصطفی، نگاه های تند و افراطی را بزرگترین چالش امروز جهان اسلام برشمرد و گفت: درحالی که بیشتر دولت ها و ملت های مسلمان گرفتار مشکلات فراوانی از این جهت هستند، خوشبختانه این جریانات افراطی و تند، به اندونزی راه پیدا نکرده است چراکه با توجه به جمعیت زیاد اندونزی، این جریانات می توانند معضلات بزرگی را برای این کشور فراهم نماید.

وی افزود:مراقبت از عدم ورود جریان های افراطی، برای کشوری با بیش از دویست میلیون مسلمان،  از اهمیت دوچندانی برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران، در برابر این جریانات افراطی و تروریسم خسارات های فراوانی را تحمل نموده ایم و رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس قوه قضائیه و جمع زیادی از وزرا، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و شخصیت های مختلف را در همین جریانات افراطی از دست داده ایم و تا امروز نیز گرفتار همین جریان های افراطی و تروریسم هستیم.

جانشین ریاست المصطفی، با اشاره به مهار جریان های تروریستی در داخل ایران توسط نیروهای امنیتی کشور، ابراز داشت: ورود این جریانات به هر کشوری، نه تنها موجب سلب آرامش و ایجاد گرفتاری های عظیم برای آن ملت و دولت می گردد؛ بلکه پای بیگانگان را نیز به آن کشور باز می نماید که نمونه آن را می توان در ورود فردی مانند بن لادن از عربستان به افغانستان که موجب سال ها جنگ، تروریسم و خونریزی در این کشور مظلوم شده است و یا جریان های تروریستی که با پول برخی کشورهای متحجر عربی همچون عربستان سعودی، در عراق و سوریه جنایت می کنند، مشاهده کرد.

وی، با اشاره به هم پیمان شدن این جریان های افراطی با رژیم صهیونیستی جنایتکار برای نابود کردن کشورهای اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز همه کشورهای مسلمان نیازمند برائت از این جریان های افراطی و پرورش نیروهای معتدل و همه جانبه نگر هستند و جامعه المصطفی نیز پرورش نیروهای معتدل و همیار و پشتیبان دولت های اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر افزود: از نظر ما همه افراد در عقایدشان آزاد هستند و تا زمانی که در مقابل کشورهای خود دست به توطئه نزنند، می توانند در چهارچوب عقائد خود حرکت نمایند.

وی، با اشاره به آزادی عقائد پیروان همه مذاهب و ادیان الهی در جآزآزامهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: این راهبرد بر اساس اندیشه امام خمینی(ره) اتخاذ شده است و بر همین اساس، همه مسیحیان، یهودیان و اتباع سایر ادیان الهی، آزادانه در ایران به اعمال دینی و مذهبی خود می پردازند. همین راهکار موجب شده است که پیروان مذاهب و ادیان مختلف در ایران، نه تنها در برابر نظام مقدس اسلامی قرار ندارند، بلکه یار و پشتیبان آن نیز هستند و تعداد زیادی از آنان در جنگ تحمیلی 8 ساله شرکت نمودند و به شهادت رسیدند.

جانشین ریاست المصطفی، با اشاره به وجود برخی جریان های سیاسی مذهبی نما که با هدف مقابله با جریان حاکم، دین را دستاویز توطئه های خود قرار می دهند، اذعان داشت: گاهی این جریانات که  نام مسلمان را نیز بر خود می گذارند، تحت حمایت رژیم صهیونیستی قرار دارند و بر اساس تمایلات آنان حرکت می نمایند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، پذیرای پیروان همه مذاهب و ادیان الهی است؛ اما هر جریانی که به نام مذهب و آیینی، در برابر حکومت برخاسته از انتخاب مردم قد علم نماید، از نظر ما باطل بوده و مشروعیتی ندارد و با آن برخورد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، با اشاره به تنوع قومی و ملیتی جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت: اقوام عرب، فارس، ترک، کرد، بلوچ و ... در ایران پهناور با صلح و آرامش کنار یکدیگر زندگی کرده  و بدون هیچ محدودیتی، در مناصب و جایگاه های مختلف فعالیت می نمایند. در مجلس شورای اسلامی نیز، نمایندگان شیعه، سنی، مسیحی، یهودی و زرتشتی، حضور دارند.

وی، با اشاره به تبلیغات منفی دشمنان برای ضد اهل سنت نمایاندن جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت: جامعةالمصطفی به عنوان یک دانشگاه اسلامی، در واحدهای خود در داخل و خارج کشور، پذیرای دانش پژوهان شیعه و سنی از همه مذاهب است و هر کدام بر اساس مذهب خود به تحصیل علوم دینی می پردازند. دانشجویان کالج اسلامی المصطفی در اندونزی نیز از مذاهب مختلف شیعه و سنی هستند.

جانشین ریاست المصطفی، گفتگو با سایر ادیان و مذاهب بر اساس مشترکات را یک راهبرد قرآنی خواند و گفت: اعتقاد به خداوند سبحان، قدر مشترک ما با تمام ادیان الهی است و همین اشتراک محور گفتگو و تعامل میان جامعه المصطفی با پیروان سایر ادیان و مذاهب به شمار می آید.

وی، توطئه ایجاد دشمنی میان شیعه و سنی را متوجه همه کشورهای مسلمان و به ویژه اندونزی دانست و ابراز داشت: باید مواظب تندروهایی که از هر دین و مذهبی، به دنبال به هم ریختن اوضاع ممالک اسلامی هستند، بود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، درپایان، ضمن آرزوی توفیق برای دولت و ملت اندونزی، اظهار داشت: امیدواریم مراکز علمی در اندونزی هر روز گسترش بیشتری یابد. هر چه تعداد مراکز علمی و دانشگاهی در اندونزی بیشتر شود، قطعا موجب رشد و ترقی این کشور خواهد بود. جامعه المصطفی نیز تلاش زیادی را برای گسترش فضای علمی در اندونزی داشته و دانشگاه بزرگی را در این کشور راه اندازی نموده است.

  

برگزاری مسابقه «توانمندی خبری دانشجویان رشته ارتباطات» در غنا

مسابقه فینال "توانمندی خبری دانشجویان رشته ارتباطات" به همت دانشگاه اسلامی غنا برگزار شد.

فینال دومین دوره مسابقات "توانمندی خبری دانشجویان رشته ارتباطات"  به همت دانشگاه اسلامی غنا برگزار شد.

 این مسابقه بین دو تیم دانشجویان "دانشگاه اسلامی غنا" و "مؤسسه عالی خبرنگاری غنا" که به فینال راه یافته بودند، برگزار و در نهایت مؤسسه عالی خبرنگاری غنا با اختلاف اندکی قهرمان این دوره از مسابقات شد.

گفتنی است؛ این مسابقات با حضور هشت تیم در سه مرحله نگارش خبر، ارائه کنفرانس و مناظره برگزار گردید./1325/303/ب3

ارسال نظرات