۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۵۹۲۷۶
شرف الدین:

راهپیمایی اربعین پادزهر سکولار شمردن دین است

عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیما در سلسله نشست های علمی تخصصی اربعین حسینی با موضوع اربعین و سبک زندگی اسلامی، گفت: راهپیمایی اربعین یک سرمایه بزرگ دینی و پادزهر سکولار شمردن دین است.
پیاده روی اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین شرف الدین عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیما صبح امروز در سلسله نشست های علمی تخصصی اربعین حسینی با موضوع اربعین و سبک زندگی اسلامی که در سالن اندیشه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: راهپیمایی اربعین یک سرمایه بزرگ دینی و پادزهر سکولار شمردن دین است.

وی در ابتدا با اشاره به تعریف سبک زندگی، اظهار داشت: سبک زندگی تجلی عینی فرهنگ جامع یک جامعه است و عده ای تعریف آن را مجموعه کنش های ذهنی و عینی برگزیده یک جامعه می دانند.

شرف الدین خاطر نشان کرد: سبک زندگی را هم مانند فرهنگ عناصر مهمی تشکیل می دهند و عناصر اصلی سبک زندگی غالبا عناصر گوهری فرهنگ است که می توان بینش ها، ارزش ها، گرایش ها و جهت گیری را از عناصر اصلی سبک زندگی شمرد.

عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیما ابراز داشت: سبک زندگی همه امور از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مادی و معنوی، عینی و ذهنی زندگی را شامل می شود و سبک زندگی به گروه و دوره خاصی را در برنمی گیرد اگرچه امروزه این سبک به صورت مدرن و تنوع بیشتری تبلور دارد.

وی با اشاره به راهپیمایی اربعین و نقش آن در سبک زندگی اسلامی تصریح کرد: راهپیمایی اربعین آنگونه که باید مورد توجه مطالعات فرهنگی، علمی و تحلیلی قرار نگرفته است.

شرف الدین افزود: راهپیمایی اربعین اگرچه یک رفتار آیینی و سنتی است و زمان آن کوتاه و گذراست ولی دارای پیام ها و آثار عمیق و غنی است.

استاد دانشگاه با بیان اینکه اربعین آثار مهمی در سبک زندگی انسان می گذارد به نمونه هایی از آن آثار پرداخت و گفت: تعطیلی موقت روزمره زندگی و مسافرت کوتاه، نمایش توحید عملی در قالب رفتار آیینی، ترسیم یک نوع بیعن هلی با اهداف و آرمان عاشوراییان، اعتکاف چند روزه به صورت سیار است.

وی ادامه داد: تحملی برخی سختی ها، تقویت جامع پذیری دینی و دینداری، تشویق به تمایلات عرفانی و معنوی، بهره گیری از فیوضات معنوی آن دیار، تخلیه انرژی های معنوی، از جمله آثار راهپیمایی اربعین در سبک زندگی است.

شرف الدین با اشاره به آثار جنبه سیاسی و اجتماعی راهپیمایی اربعین در سبک زندگی عنوان داشت: اربعین یک نوع باز آفرینی کنگره عظیم حج ابراهیمی، تبلیغ جهانی اسلام، نمایش طیفی از مشترکات اعتقادی، ارزش ها، رزمایش استراتژیک شیعه، تقویت و زمینه یابی حداکثری برای ارتباط سازی از جمله آثار سیاسی و اجتماعی راهپیمایی اربعین در سبک زندگی است./1325/پ202/ب1

ارسال نظرات