۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۵۹۳۹۹

چند خبر کوتاه از اوقاف آذربایجان‌شرقی

ثبت یک موقوفه جدید در شهرستان مراغه، برپایی آئین «در سوگ خورشید» در سراب، رفع تصرف زمین وقفی مسجدی در شبستر و نگهداری سند موقوفه ربع رشیدی در تبریز از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‎‌الاسلام فریدون مطهری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مراغه در خصوص وقف جدیدی که در این شهرستان به ثبت رسیده است، اظهار داشت: این موقوفه قطعه زمینی به مساحت 12 هزار و 187 مترمربع بوده که به نیت خیرات در راه امام‌ حسین(ع) و همچنین تعمیرات مسجد روستای خلیفه‌کندی به ثبت رسیده است.

وی با بیان این‌که ارزش تقریبی این موقوفه، 70 میلیون تومان بوده که از سوی اهالی مومن روستای خلیفه کندی وقف شده است، خاطرنشان کرد: این ادارهبا برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و بیان آثار وقف در جامعه، در مسیر ترویج این فرهنگ غنی تلاش می‌کند.

حجت الاسلام مطهری ادامه داد: ثبت دو مورد وقف جدید در محرم‌الحرام، در نتیجه‌ برپایی "خیمه‌های معرفت" و همچنین "غرفه‌ همه واقف باشیم" در ایام سوگواری اباعبدالله حسین(ع) بوده است.

شهرستان سراب، میزبان نمایش آیینی «در سوگ خورشید»
"در سوگ خورشید" به نویسندگی و کارگردانی جواد زارع تالی، صحنه‌هایی از مصیبت‌های حضرت رقیه(س) را به نمایش می‌گذارد؛ این نمایش آیینی به همت اداره اوقاف و امور خیریه و اداره آموزش و پرورش شهرستان سراب، پنجشنبه 23 آبان ماه از ساعت 16 در سالن اجتماعات آموزش و پرورش سراب روی صحنه می‌رود.

گفتنی است، این ویژه برنامه به مناسبت شهادت حضرت رقیه(س) برگزار شده و کربلائی احمد نوری نیز به عنوان مداح این مراسم، با نوای خود فضای معنوی مجلس را دو چندان خواهد کرد.

قطعه زمین مسجدین خیراب رفع تصرف شد
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر گفت: با پیگیری‌های حقوقی و قضائی شبانه‌روزی کارشناسان مربوطه و همچنین در نتیجه‌ی تلاش‌های اداره اوقاف و امور خیریه شبستر، قطعه زمین موقوفه‌ی مسجد خیراب به دامان موقوفات بازگشت.

حجت‌الاسلام محمد پرورش خاطرنشان کرد: این قطعه زمین به پلاک ثبتی 2793 و مساحت پنج هزار و 387 مترمربع به ارزش تقریبی هفت میلیارد ریال، پنج سال پیش توسط افراد سودجو تصرف شده بود.

وی ادامه داد: این قطعه زمین از موقوفه مسجدین خیراب بود که متصرفان به ملک خود الحاق کرده و در تلاش برای اخذ سند مالکیت به‌ نام خود بودند. این قطعه زمین موقوفی، پس از اجرای حکم و بازپس‌گیری، اجاره داده شده است.

گفتنی است، اجرای حکم با ممانعت معارضان همراه بود که با دخالت پلیس و همچنین اصرار خادمان موقوفات اداره اوقاف شهرستان شبستر، حکم مربوطه اجرا شده و پس از مناسب‌سازی این قطعه زمین به مستاجر تحویل داده شد.

نگهداری وقف‌نامه ربع رشیدی در کتابخانه مرکزی تبریز
شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: کتابخانه مرکزی تبریز گنجینه بسیار ارزشمندی از نسخ خطی در چاپ‌های سنگی و سربی دارد. کتبی که الآن با تکنولوژی جدید چاپ می‌شوند به تعداد فراوانند این در حالی است که نسخ قدیمی بسیار ارزشمند و نایاب‌اند.

خدایی، اضافه کرد: کتابخانه تبریز بزرگترین کتابخانه نهادی کشور از نظر قدمت کتابخانه‌های ملی است که در دهه ۳۰ ایجاد شده و گنجینه‌اش به کتابخانه مرکزی منتقل شده که در تمامی زمینه‌ها اسناد ارزشمندی با چاپ‌های سنگی و سربی که جزو گنجینه‌های کمیاب کشور است نگهداری می‌شود و گاهی برای بازدید عموم آزاد می‌گذاریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی،اظهار کرد: یکی از قدیمی‌ترین گنجینه‌های این کتابخانه وقف‌نامه ربع رشیدی است که در سطح کشور ثبت ملی و به همت سازمان یونسکو ثبت جهانی شده و تلاش می‌کنیم گنجینه‌های دیگر این کتابخانه را با وجود پروسه‌های اداری طولانی به مراحل ثبت معنوی، ملی و جهانی برسانیم.

وی در خصوص کتابخانه‌ها و کتاب‌های اهدایی فرهیختگان نیز گفت: در کتابخانه مرکزی تبریز بخشی را به عنوان کتابخانه‌های اهدایی یا کتب اهدایی بزرگواران فرهیخته‌ از جمله شعرا، نویسندگان مشهور، یا افراد عادی ایجاد کرده‌ایم که بعد از فوت یا حتی در زمان حیات که کتاب‌هایشان را وقف می‌کنند بعد از طی مراحل اداری و مراحل وقف پیگیری کرده و با عنوان مهر اهدایی به کتابخانه مرکزی بسپاریم./303/935/ب1

ارسال نظرات