۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۴۵۹۶۴۰
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم:

اربعین محلی برای گفت وگو و تعامل ادیان مختلف است

حجت الاسلام ولدان با بیان این که تأکید بر کلمه توحید و عبودیت خدا در تمام ادیان مشترک است، گفت: اباعبدالله(ع) مظهر عبودیت خداوند است و در زیارت اربعین می خوانیم که امام حسین(ع) بزل مهجه کرد تا جهل علمی و عملی را از مردم بزداید و این نه فقط درد مسلمانان بلکه درد مشترک جامعه بشری است.
حجت الاسلام ولدان

حجت الاسلام محمدباقر ولدان، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به واژه اربعین این واژه را در آموزه های دینی مقدس و پر کاربرد دانست و اظهار داشت: علمای ما کتب اربعینیات زیادی را نوشته اند و خود عدد اربعین نورانیت و اسرار خاصی دارد.

وی با بیان این که اربعین حسینی از چند منظر قابل بحث و بررسی است، گفت: اولین بعد اربعین جریان شناسی تاریخی اربعین است که داستان حرکت اسرا و آمدن جابر ابن عبد الله به کربلا است که آیا اربعین اول بوده است یا اربعین دوم که برخی از علما ثابت کردند که در اربعین اول بوده است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم با اشاره به بعد جاذبه ای اربعین حسینی خاطرنشان کرد: این حرکت پیاده روی همه ساله به سمت کربلا یک لبیک علنی به امام حسین(ع) است و یکی از هسته های مهم فرهنگ عاشورا است که باید پاس داشت بشود.

حجت الاسلام ولدان بعد سوم اربعین را عظمت و فراگیری این حرکت در سال های بعد از مرگ صدام عنوان کرد و گفت: این که مردم از سراسر جهان و با اعتقادات مختلف تا مرزهای عراق می آیند و از آن جا تا کربلا پیاده طی طریق می کنند نشانه جاذبه این حکت برای کل جهان است.

وی افزود: موکب هایی که در مسیر نجف تا کربلا بر پا می شود به مثابه مقرهای معنوی برای رسیدن به قرارگاه حسینی است که هر کدام به نحوی نیاز زائران را برطرف می کنند و بدون هیچ ادعایی خدمت می کنند؛ همه این ها ظرفیت های اربعین برای اتحاد اسلامی و انسانی است و این که اگر دشمن جسم حسین(ع) را از بین برد اسم حسین(ع) و رسم حسین(ع) از بین نخواهد رفت.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم حرکت اربعین را محلی برای گفت و گو و تعامل ادیان مختلف توصیف کرد و افزود: اگر ما بر پایه آموزه های قرآنی کلمه توحید را مبنا قرار دهیم تمام ادیان ابراهیمی اعم از مسیحی و یهودی و دیگر ادیان می توانند با مسلمانان در یک مسیر مشترک قرار گیرند زیرا اباعبدالله(ع) مظهر عبودیت خداوند است و در زیارت اربعین می خوانیم که امام حسین(ع) بزل مهجه کرد تا جهل علمی و عملی را از مردم بزداید و این نه فقط درد مسلمانان بلکه درد مشترک جامعه بشری است.

وی با بیان این که همه مردم جهان می توانند حول محور حسین(ع) جمع شوند، خاطرنشان کرد: وقتی که هدف مشترک شد و اصول آرمانی بر فروع اعتقادی غلبه پیدا کرد تمام اختلافات از بین خواهد رفت و همه مذاهب مختلف اسلامی می توانند در این مسیر قدم بردارند.

حجت الاسلام ولدان با اشاره به  بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با اربعین که این حرکت را حسنه ای ماندگار که ترکیبی از عشق و ایمان و عقل و عاطفه می دانند، اظهار داشت: این راهپیمایی از ویژگی های منحصر به فرد مکتب اهل بیت(ع) است که تربیت و انسان سازی الهی این شرایط را ایجاد کرده است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم پیام اربعین را پیامی در مقیاس جهانی دانست و گفت: حوزه های علمیه باید برای تأمین اعتقادی مردم و تقویت باور های دینی زائران نقش خود را ایفا کند و رسالت انقلابی و شور حماسی و آرمان های حسینی را در موکب ها به نمایش بگذارند و شعائر دینی از قبیل اخوت مسلمین و مظاهر دینی از قبیل حجاب اسلامی را تبلیغ کنند و بتوانند سفیر حسینی شوند./843/302/ب3

ارسال نظرات