۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۴۵۹۶۴۹

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

انتشار فراخوان پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، استقبال ناشران از برگزاری نمایشگاه کتاب در نیشابور و لبنان و انگلیس میزبان پیش نشست های همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق با تاکید بر آموزه های رضوی بین المللی از جمله مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، در مراسم تقدیر از مدیران نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کهبا حضور سید عباس صالحی سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع، نوش آبادی معاون حقوقی و امور مجلس و جمعی از مسوولان در تهران برگزار شد از مدیران نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم همچنین از سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به عنوان مدیر کل نمونه تقدیر به عمل آمد.

در متن تقدیر نامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی آمده است: اعتلای فرهنگ و هنر ایران اسلامی با همت و هدایت مدیران سخت کوش و مسوولیت پذیر و مشارکت عموم فرهیختگان و هنرمندان متعهد امکانپذیر خواهد بود و جای بسی خوشوقتی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروزه برخوردار از شخصیت های فرهنگی و مدیران اجرایی و تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر می باشد.

در این تقدیر نامه آمده است که بر اساس ارزیابی های صورت گرفته به عنوان مدیر کل نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید برگزیده شده اید.

این تقدیر بر اساس بررسي عملكرد مديران كل در طول سه سال فعاليت دولت تدبير و اميد و با توجه به ميزان تحقق اهداف دولت تدبير و اميد و برنامه هاي مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر اساس ارزيابي انجام شده و نظرات  معاونتهاي تخصصي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي می باشد.

در این جلسه همچنین از برزین ضرغامي، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران، درويش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، ناصر مقدم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، خانم ماحوزي مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر، جاوداني مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تقدیر شد.

 موعد انتشار فراخوان پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) 17 آبان ماه سالروز میلاد باسعادت امام موسی کاظم(ع) را زمان اعلام فراخوان پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اعلام کرد.

سید جواد جعفری درباره زمان انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، گفت: 17 آبان ماه 95 همزمان با سالروز میلاد باسعادت امام موسی کاظم(ع) پدربزرگوار امام هشتم(ع)، فراخوان این جشنواره در سطح ملی و بین المللی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر و جزئیات آن در این روز در نشستی با حضور اصحاب رسانه اعلام خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، ادامه داد: فراخوان هر یک از برنامه‌های موضوعی جشنواره امام رضا(ع) از سوی مسئولان ذی ربط در 31 استان کشور و دستگاه‌های مرتبط منتشر می‌شود که علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و آگاهی از نحوه شرکت در هر یک از برنامه‌ها می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی سه زبانه شمس توس مراجعه کنند، همچنین سامانه پیام کوتاه به شماره ۳۰۰۰۷۸۸۸ و شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۸۳۰۴۴ به عنوان پل ارتباطی میان جشنواره و مخاطبان معرفی شده است.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، http://www.shamstoos.ir/fa/home را آدرس اینترنتی سایت شمس توس به منظور اعلام فراخوان جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، اعلام کرد.

یادآوری می‌شود، جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) همه ساله در ایام دهه کرامت به مناسبت سالروز ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا(ع) و بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) در عرصه ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود که افتتاحیه این جشنواره در اولین روز ماه ذی القعده در قم و اختتامیه آن در ۱۱ ذی القعده در شب میلاد مسعود حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

باید در هفته کتاب نهضت کتاب و کتابخوانی راه اندازی کرد

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: باید در هفته کتاب، نهضت کتاب و کتابخوانی با تکریم از خادمان کتاب راه اندازی شود.

حسینی معاون سیاسی اجتماعی استاندار خراسان رضوی، افزود: نمایشگاه کتاب رویداد فرهنگی بزرگی در استان است که با همکاری و میزبانی شهر نیشابور برگزار خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از مسئولان شهرستان نیشابور اظهار کرد: سایت نمایشگاه نیشابور، بزرگترین سالن مسقف بعد از مشهد در استان است که دارای امکانات رفاهی و اقامتی مناسب می باشد.

معاون استاندار با تاکید برآنکه ضروری است برنامه های پیش بینی شده هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب از تنوع برخوردار باشد افزود: باید در کنار بازدید این نمایشگاه برای علاقه مندان، برنامه های جنبی از جمله قصه خوانی، نقد کتاب و دیگر برنامه های فرهنگی را تعریف نمایید تا پاسخگوی نیاز همه اقشار مختلف فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به این که ما درآستانه رویداد بزرگ مشهد 2017 هستیم ضروری است با برنامه ریزی مناسب و تولید محتوای فرهنگی با نگاه بین المللی بتوانیم نمایشگاه کتاب را به بهترین شکل برگزار کنیم.

حسینی با تاکید بر حضور و همکاری تمامی دستگاه های استان در برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب افزود: مدیران کل دستگاه های اجرایی استان ضمن همکاری در برگزاری موظف هستند شرایط لازم را برای کارکنان جهت بازدید از این رویداد فرهنگی مهیا کنند.

وی ادامه داد: طی مکاتبه ای به مدیران روابط عمومی ادارات کل استان، فرمانداران و بخش های خصوصی و مردم نهاد و دهیاری های استان اعلام گردد نسبت به اطلاع رسانی به کارکنان اقدام نمایند و از هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب بازدید کنند.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان نیشابور به عنوان نهضت خدمات رسانی بسیج شوند و از همه توان برای برگزار هرچه باشکوهتر این دوره از نمایشگاه تلاش نمایند.

وی با بیان اینکه بالغ بر 90 هزار معلم و یک میلیون و 200 هزار دانش آموز در خانواده بزرگ آموزش و پرورش استان فعالیت دارد، افزود: آموزش و پرورش با توجه به امکانات خود متعهد خواهد شد در قالب تورهای یک روزه نسبت به بازدید اقدام نماید همچنین ضروری است دانشگاه های استان نیز در قالب تورهای دانشجویی نسبت به فراهم کردن امکانات بازدید را فراهم کنند.

وی با انتقاد از عدم حضور برخی از دستگاهها و نهادها در این جلسه افزود: صدا و سیما و رسانه های استان با بهره گیری از امکانات خود از جمله تابلو های تبلیغاتی، پخش تیزرهای تبلیغاتی و... نسبت به اطلاع رسانی اقدام کنند.

معاون امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: تمامی دستگاها موظف هستند در قالب تکریم خادمان کتاب،از یک نویسنده برتر در حوزه کار خوددستگاه،ناشر برتر، کتابدار برتر، تجلیل نمایند و همچنین در هفته کتاب مدیران دستگاه های اجرایی استان مکلف هستند با حضور در یک کتابفروشی نهضت کتاب و کتابخوانی را گسترش دهند.

تعهد بانک ملت نسبت به احداث کتابخانه در شهرستان نیشابور

وی  در خصوص تعهد بانک ملت نسبت به احداث کتابخانه در شهرستان نیشابور گفت: با توجه به اینکه در رویداد پایتخت کتاب نیشابور مصوب شد بانک ملت نسبت به احداث کتابخانه اقدام نماید و تاکنون هیچ گامی برداشته نشده،این مهم از سوی استانداری خراسان رضوی به طور جدی پیگیری خواهد شد امیدواریم بتوانیم در هفته کتاب شاهد احداث این کتابخانه باشیم.

در ادامه این نشست سعید شیبانی، سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه نیشابور ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب در نیشابور گفت: جلسات و کارگروه های متعددی با همکاری دستگاه های اجرایی در شهرستان برگزار شده و پیش‌بینی‌های لازم در خصوص برگزاری هرچه مطلوب و شایسته این نمایشگاه که با حضور ناشرانی از سراسر کشور صورت گرفته است.

استقبال ناشران از برگزاری نمایشگاه کتاب در نیشابور

وی استقبال ناشران از برگزاری این نمایشگاه را بیش از انتظار توصیف و عنوان کرد: برپایی نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگ ترین رویداد فرهنگی استان این امکان را در اختیار مردم در اقصی نقاط می‌گذارد تا با آثار نویسندگان حوزه‌های مختلف آشنا و از تازه‌های کتاب مطلع شوند  و اهالی قلم و دوستداران کتاب می توانند به آثار مورد علاقۀ خود دست یابند.

سرپرست فرمانداری ویژه نیشابور ادامه داد: هجدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران از ۱۶ تا ۲۱ آبان ‌٩٥ با استقبال و حضوربالغ بر یک صدو شصت ناشر از سراسر کشور در محل نمایشگاه دائمی بین المللی خیام واقع در جاده باغرود نیشابور برگزار خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود افزود: ایجاد تسهیلات لازم در جهت رفت و آمد بازدید کنندگان از مبادی ورودی شهرستان به محل برگزاری نمایشگاه، ایجاد فضای اسکان، خوابگاه و نیز خانه های معلم برای اقامت بازدید کنندگان و نیز خدمات لازم برای تسهیلات بانکی و مخابراتی از سوی شهرستان آماده شده است .

در ادامه این نشست نماینده راه آهن استان اظهار کرد: قطار ویژه نیشابور در سه ساعت متفاوت 7 صبح، 7:35 صبح و نیز 14:10 دقیقه با اختصاص 8 سالن مسافربری آماده ارائه خدمات به دوستداران کتاب است همچنین کلیه قطارهای مشهد تهران و بالعکس موظف شدند در ایستگاه نیشابور توقف داشته باشند تا بتوانند ارائه تسهیلات نمایند.

در این جلسه همچنین نماینده مخابرات استان اظهار کرد: این دستگاه با ارائه پیامک صوتی به آحاد جامعه نسبت به اطلاع رسانی اقدام خواهد کرد.

در پایان مصوب شد: جلسه شورای اداری استان در هفته کتاب، در شهرستان نیشابور در محل نمایشگاه کتاب برگزار شود .

لبنان و انگلیس میزبان پیش نشست های همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق با تاکید بر آموزه های رضوی بین المللی

دبیر همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت با تأکید بر سیره و آموزه‌های رضوی، گفت: هم‌زمان با رویداد مشهد 2017، این همایش بین‌المللی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی به مدت دو روز در مشهد برگزار می‌شود و مقالات این همایش بین‌المللی نیز علاوه بر داخل کشو ر در خارج از کشور به چاپ می‌رسد.

جعفر مروارید بابیان اینکه همایش بین‌المللی سیره و معارف رضوی با محوریت عدالت و اخلاق از برنامه‌های بخش دانشگاهیان جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است که هم‌زمان با رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، به میزبانی دانشگاه فردوسی روزهای 26 و 27 فروردین ماه (16 و 17 آوریل 2017) سال آینده برگزار می‌شود، افزود: هشت شیعه پژوه برجسته جهان در این همایش حضور دارند و سخنرانی می‌کنند.

مروارید ادامه داد: این همایش بین‌المللی در دو پنل فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود که در پنل انگلیسی آن، چهره برجسته شیعه شناس جهان به ارائه دیدگاه‌های خود درزمینهٔ عدالت و اخلاق می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه تا زمان برگزاری همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق، 6 پیش نشست داخلی و بین‌المللی‌ این همایش در مشهد، قم، تهران و کشورهای انگلیس و لبنان برگزار می‌شود، تصریح کرد: مرکز الهزاره در لبنان و مرکز شیعه شناسی بیرمنگام انگلستان میزبان پیش نشست‌های بین‌المللی این همایش هستند.

جعفرپور بابیان اینکه همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت با تأکید بر سیره و آموزه‌های رضوی، به همت دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگاه اسلام تمدنی، جامعه المصطفی العالمیه و دیگر مراکز علمی و پژوهشی کشور برگزار می‌شود، افزود: منابع بنیادین مفاهیم اسلامی، عدالت و اخلاق با محوریت جایگاه و اهمیت منابع دینی در گفتمان مدرن در باب عدالت، نقش وحی و عقل در گسترش اخلاق اسلامی عدالت، تجلّی مفاهیم قرآنی در آموزه‌های امام هشتم شیعیان در حوزه عدالت و اخلاق، اخلاق تعامل و نسبت آن با عدالت در آموزه‌های اهل‌بیت (ع) و عدالت توزیعی در میراث فقهی حقوقی اهل‌بیت (ع) مهم‌ترین محورهای این همایش بین‌المللی است که شرکت‌کنندگان می‌توانند در قالب مقاله و سخنرانی، آثار خود را ارائه دهند.

به گفته وی از دیگر محورهای در نظر گرفته شده قرائت‌های کلامی، فقهی و فلسفی از عدالت و پیامدهای اخلاقی آن، نسبت گفتمان اخلاق اسلامی و گفتمان عدالت حقوقی، اخلاق گفت‌وگو و هم‌زیستی عادلانه در تعالیم امام رضا (ع)، نقش عدالت‌محوری در شکوفایی تمدن اسلامی و مشهدالرضا، خاستگاه وحدت فرهنگی و معنویت اسلامی است.

ارسال 40 مقاله به همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق با تاکید بر آموزه های رضوی بین المللی

استاد فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد با اعلام اینکه تا کنون چکیده 40 مقاله به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی در سامانه ثبت نام الکترونیک این همایش به ثبت رسیده است، اظهار کرد: پژوهشگران داخلی و خارجی تا نیمه آبان ماه فرصت دارند چکیده مقالات خود را ارائه نمایند که در صورت پذیرش، اصل مقالات خود را نیز ارائه می‌کنند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق، امام رضا (ع) را امام گفت و گو و معرفی اعتقادات اسلام و تشیع به دیگر ادیان معرفی کرد و گفت: با توجه افراطی گری‌هایی که در روزگار ما در سطح جهان بخصوص در دنیای اسلام در جریان است برگزاری این همایش ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

وی به تاریخچه برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: دانشگاه فردوسی مشهد در ابتدا میزبان همایش عقلانیت، معنویت و عدالت در سطح ملی بود. دور دوم این همایش با عنوان معنویت باز هم در سطح ملی برگزار شد و سومین دوره این همایش با عنوان عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت با تأکید بر سیره و آموزه‌های رضوی به‌صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

مروارید افزود: مردادماه 94 کمیته علمی این همایش بین‌المللی با حضور 30 تن از اساتید دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور تشکیل و پس از تعین محورهای همایش، فراخوان آن نیز منتشر شد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق، با اشاره به اینکه کتاب مقالات برگزیده این همایش در داخل کشور منتشر می‌شود، ادامه داد: این مقالات در قالب کتاب به زبان انگلیسی در خارج از کشور نیز منتشر خواهد شد.

یادآور می‌شود؛ همایش بین‌المللی عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت با تأکید بر سیره و آموزه‌های رضوی فروردین سال 96 در قالب جشنواره امام رضا (ع) و به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور چهره‌های شاخص شیعه‌شناس داخلی و خارجی برگزار می‌شود./203/934/ب1

ارسال نظرات