۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۴۵۹۶۵۳
معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین:

جامعیت و کمال دین با براهین عقلی هم قابل اثبات است

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با بیان اینکه جامعیت و کمال دین اسلام با برهان عقلی هم قابل اثبات است گفت: بر اساس برهان عقلی خداوند متعال برای هدایت بشر و نجاتش از شرک و تباهی پیامبرانی را با برنامه هدایتی ارسال کرده است و این ارسال به اقتضای حکمت و ضرورت او بوده است در باره دین خاتم هم باید برنامه هدایتی او به گونه‌ای باشد که بشر را به هدایت و کمال برساند.
احسان کریمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام احسان کریمیان معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین ظهر امروز در حسینیه شهید آوینی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین با اشاره به جامعیت و کمال دین گفت: منظور از جامع و کامل بودن دین توجه آن به تمام زوایای وجودی و نیازهای مادی و معنوی انسان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اسلام دینی جامع و کامل است افزود: اصل جامع و کامل بودن اسلام مورد اتفاق همه متکلمان و متفکران مسلمان در همه مذاهب و فرق اسلامی است اما در حد و مرز کیفی و کمی آن اختلاف وجود دارد دلیل آن هم این است که دین اسلام به عنوان دین جاوید به همه زوایای وجود انسان نظر دارد و هر آن چه را که انسان برای دستیابی به سعادت به آن نیازمند است را ارائه داده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در ادامه با اشاره به فرمایش امام راحل پیرامون جامعیت و کمال دین اظهار کرد: اسلام برای این انسانی که همه چیز است  تاعالم الوهیت مراتب دارد اسلام تز و برنامه دارد می‌خواهد انسان را یک انسانی بسازد جامع یعنی به او رشد روحانیت  و الوهیت بدهد و عقلانیت او را تکمیل کند.

 

جامعیت و کمال دین با براهین عقلی هم قابل اثبات است

وی در ادامه با بیان اینکه جامعیت و کمال دین اسلام با برهان عقلی هم قابل اثبات است اظهار کرد: بر اساس برهان عقلی خداوند متعال برای هدایت بشر و نجاتش از شرک و تباهی پیامبرانی را با برنامه هدایتی ارسال کرده است و این ارسال به اقتضای حکمت و ضرورت او بوده است در باره دین خاتم هم باید برنامه هدایتی او به گونه‌ای باشد که بشر را به هدایت و کمال برساند.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه اصل و اساس دین را در تمامی ادیان و مذاهب یکسان دانست و ابراز کرد: اصل و اساس دین یعنی توحید، نبوت و معاد به عنوان خطوط کلی و جوهره ادیان الهی در تمامی اعصر یکی بوده و همه پیروان انبیا تحت تعالیم آن بزرگواران و به اقتضای فطرت و مقدار درک و فهم خودشان آن را باور داشته اند.

 

کارآیی دین در عمل و اقدام یک ضرورت مهم است

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در ادامه با اشاره به اینکه کارآیی دین در عمل یک ضرورت حیاتی و الزام آور است تصریح کرد: برخی می‌گویند دوران دین به سر آمده و دیگر قادر نیست در عصر مدرن و تمدن کارآیی داشته باشد چون دین مربوط به گذشته و زندگی ساده آن دوران است و مربوط به عصر مدرنیته و پیچیده زمان حاضر نیست.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه اضافه کرد: این گونه اظهار نظر درباره دین نادیده گرفتن حقیقتی به نام دین است که به اعتراف دین پژوهان و پژوهشگران همیشه و در همه عرصه‌های زندگی بشر چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم حضور داشته و تاثیرگزار بوده و هست.

وی در پایان گفت: اما نسبت به کارآیی دین در این زمان که به عصر تجدد و مدرنیسم شهرت یافته است مشاهده می‌شود که دین در جوامع مختلف حضور زنده و پرنشاطی دارد به همین خاطر تلاش و مبارزه مادی گرایان و دین ستیزان با دین همواره بی‌فایده بوده و موفقیت چندانی نداشته است./873/203/ب3

ارسال نظرات