۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۴۵۹۶۶۰
حجت الاسلام برادران تشریح کرد؛

راه های ایجاد محبت در خانواده/ زندگی، کانون حق گیری و معامله نیست

کارشناس مسائل مذهبی در سالروز شهادت حضرت رقیه، خانواده را کانون اصلی تربیت نسل آینده بیان کرد و مهمترین ملاک خانواده دینی را محبت برشمرد و گفت: برای رسیدن به محبت در خانواده باید اول خود خوب باشیم و خوب بودن را معامله گونه انجام ندهیم و از لجاجت بپرهیزیم.
حجت الاسلام برادران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام محمدرضا برادران، پیش از ظهر امروز در همایش سه ساله ها که به مناسبت سالروز شهادت حضرت رقیه در بیت العباس یزدانشهر برگزار شد، گفت: یک زن موفق کسی است که خروجی زندگی اش فرزندان با ایمان باشد، مانند اهل بیت(ع) که خدیجه فرزندی چون فاطمه و فاطمه فرزندانی چون حسن و حسین دارد.

وی درباره اهمیت بحث خانواده و ملاک های داشتن زندگی موفق افزود: مهمترین تصمیم در زندگی، انتخاب همسر است و مهمترین مسؤولیت والدین، انتخاب همسران مناسب و شایسته برای فرزندانشان می باشد و اگر بخواهیم ملاک های یک زندگی موفق را بشناسیم باید تابلو زندگی خانواده یزید و خانواده اباعبدالله را باهم مقایسه کنیم.

حجت الاسلام برادران درباره مهمترین ملاک و ارزش در خانواده دینی بیان داشت: طبق صریح آیه قرآن مهمترین ملاک «جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» است و اساس خانواده بر محبت بنیان گذاشته شده که متاسفانه با توجه به آمار بالای طلاق محبت در خانواده ها کم شده است و آنچه در سیره اهل بیت به خصوص در سیره پیامبر اکرم نسبت به حضرت فاطمه شاهد هستیم، خانواده ای سراسر محبت را می بنیم.

وی درباره راه های ایجاد محبت خاطرنشان کرد: اولین راه حل برای داشتن خانواده ای با محبت، راه فطری است، خوبی و صفات پسندیده در هر جامعه ای نیکو است و اگر کسی بخواهد در خانواده دوستش داشته باشند، باید اخلاق خوب داشته باشد چنان که در روایت است که اگر زن یا شوهری به همسرش بگوید من از تو خیری ندیدم، ثواب تمام اعمالش از بین می رود، و گفتن همین یک کلام نشانه بدی و عدم محبت است.

لجاجت در محیط خانواده، عامل اصلی طلاق است

کارشناس مسائل مذهبی  درباره دومین راه ایجاد محبت در خانواده بیان کرد: خوبی کردن ما در محیط خانواده نباید در گرو رفتار طرف مقابل باشد، که اگر او خوبی کرد ما هم خوبی کنیم و اگر بدی کرد ما هم مقابله به مثل کنیم، زندگی میدان معامله گری نیست و به این کار لجاجت می گویند که به دور از دستورات دینی ما است.

وی به عکس العمل یکی از ائمه معصومین در برابر بدزبانی دیگران اشاره کرد و گفت: وارد شده که در زمان امام باقر، فردی یهودی در چند مرتبه به حضرت توهین و فحاشی کردند و حضرت در برابر این رفتار او فقط سکوت کردند و همین سکوت و نحوه برخورد صحیح حضرت باعث مسلمان شدن آن فرد یهودی شد که متاسفانه ما در سبک زندگی از سیره اهل بیت و ائمه معصومین خیلی فاصله گرفته ایم و سکوت در چنین مواقعی را نشانه سوء استفاده و توسری خوردن می دانیم.

حجت الاسلام برادران در ادامه به آمار بالای طلاق و علت اصلی این آسیب اشاره کرد و بیان داشت: گروهی از کارشناسان عامل طلاق را فقر و اعتیاد می دانند در حالی که در شمال شهر تهران، با آمار بالای 57درصد طلاق روبرو هستیم، مگر آن منطقه فقیر هستند یا معتاد، و تنها علت اصلی در بحث طلاق، لجاجت دو طرف نسبت به یکدیگر است که طبق روایات لجاجت بذر هر بدی است.

وی در ادامه بیان داشت: در سیره معصومین آمده که امام سجاد فرمود اگر خنجری که سر پدرم را بریدند به من امانت دهند، در آن خیانت نمی کنم و پیامبر اکرم در حدیثی آورده اند که من بهشت را تصمین می کنم برای کسی که ولو حق با او باشد ولی بحث و جدل نکند.

کارشناس مسائل مذهبی سومین راه حل ایجاد محبت را دوری از لجاجت و بحث های بی مورد بیان کرد و افزود: خانه محل حق گیری نیست که حتی اگر حق با شما بود بحث و جدل نکنید که فرد به مرور با رفتار شما متوجه اشتباه خود می شود و همیشه در نظر داشته باشیم که ما در سر سفره اهل بیت هستیم و با همه بدی هایی که انجام می دهیم باز راهمان می دهند و این قانون محبت است.

سرانه مصرف و اسراف در ایران، همانندش در هیچ کشوری نیست

حجت الاسلام برادران با تذکر نسبت به توجه جدی به بحث نحوه مصرف و جلوگیری از اسراف افزود: هیچ کشوری در دنیا همانند ایران در بحث مصرف این گونه دچار اسراف و ریخت و پاش نیست بر فرض مثال اگر هر ایرانی فقط روزانه یک دانه برنج را دور بریزد، با توجه به جمعیت، روزانه 8تن برنج دور ریخته می شود که این مقدار اسراف، غذای 50هزار نفر است.

وی در ادامه تصریح کرد: آب یکی از مصارفی است که بسیار بدمصرف می شود که به توجه به شرایط آب و هوایی مناطقی در کشور هستند که با حفر 570متر زمین به آب می رسند و طبق نظر برخی کارشناسان با این نحوه مصرف، ایران تا 10سال آینده تبدیل به یک بیابان خواهد شد که اگر تنها روزی یک لیوان صرفه جویی کنیم، روزانه 17میلیون لیتر آب صرفه جویی می شود.

کارشناس مسائل مذهبی در ادامه بیان داشت: در روایت است که پیامبر فرمودند، وضو با 3لیوان آب و غسل با 3لیتر آب و در روایت دیگری آمده که پیامبر فرمود امتی بعد از من می آیند که این حرف ها را سبک می شمارند و آنها از من نیستند، که متاسفانه افرادی که دچار وسواس هستند احتمال خود را متدین تر از پیامبر می دانند و باید به عنوان الگوی کشورهای اسلامی، مصرف خود را اصلاح کنیم. /1306/202/ب3

 

ارسال نظرات