۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۴۵۹۷۸۷
همزمان با هفتم صفر؛

مراسم عزاداری شهادت امام حسن در حرم رضوی برگزار می شود

مراسم عزاداری و سوگواری سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) همزمان با هفتم ماه صفر المظفر در حرم امام رضا(ع) برگزار می شود.
مراسم عزاداری شهادت امام حسن در حرم رضوی برگزار می شود

حجت الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبیلغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در آستانه هفتم ماه صفر، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اعلام کرد: مراسم عزاداری و سوگواری سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) همزمان با هفتم ماه صفر‌‌‌‌‌ ‌المظفر در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار می شود.

وی افزود: ویژه برنامه شب شهادت امام حسن بن علی(ع)، یکشنبه پس از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری و مرثیه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت در رواق امام خمینی(ره) برگزار می شود.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی عنوان کرد: مراسم عزاداری و سوگواری سالروز شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع)، هفتم ماه صفر المظفر مصادف با دوشنبه 17 آبان ماه ساعت 9:30 تا 11:15 در رواق امام خمینی(ره) برگزار می شود.

حجت الاسلام حسینی در تشریح دیگر برنامه های این هفته، گفت: حجت الاسلام محمود معرفت، استاد حوزه علمیه تبریز هر روز قبل از نماز ظهر و عصر در رواق امام خمینی(ره) به بیان «آموزه های قرآنی در خطبه حضرت زینب» می پردازد.

وی افزود: حجت الاسلام حسین حکمتی پور، رییس عقیدتی و سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی هر روز قبل از نماز مغرب و عشاء با موضوع «بصیرت حسینی» سخنرانی می کند.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: حجت الاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم نیز هر شب پس از نماز مغرب و عشاء به تبیین «سفارشات اخلاقی امام جعفرصادق» می پردازد.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: در شبستان «روضه» مسجد جامع گوهرشاد روزانه چهار نوبت مراسم عزاداری و سوگواری باعبدالله و قرائت زیارت عاشورا برگزار می شود.

وی با اشاره به تبیبن معارف حسینی ویژه برنامه خواهران، عنوان کرد: ویژه برنامه خواهران شامل بیان احکام، حلقه معرفت و سخنرانی تحت عنوان «در سایه سار رضوان» در دو نوبت در رواق الحکمه برگزار می شود.

گفتنی است، روز هفتم ماه صفر در تقویم های رسمی کشور به عنوان روز ولادت امام موسی کاظم(ع) نامگذاری شده است در حالی که هفتم ماه صفر در میان مراجع و علما به ویژه در شهر قم به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) روز عزا و تعزیه است و علمای شیعه همواره به این موضوع ملتزم بوده اند.

 سابقه این موضوع در شهر قم از زمان حضرت آیت الله حائری یزدی است و هنوز هم علما و مراجع بر اساس همان سنت، روز هفتم صفر را روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) می دانند و مجلس عزاداری برپا می کنند./1308/302/ب2

ارسال نظرات