۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۴۵۹۸۴۵
آیت الله مجتهد شبستری:

امر به معروف مهجور واقع شده است/ ضرورت تبیین فروعات امر به معروف در منابر

امام جمعه تبریز گفت: لازم است روحانیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر را با فروعات آن در منابر تببین کند، چرا که این فریضه مهم در جامعه مهجور واقع شده است و باید از مهجوریت خارج شود.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در جلسه درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به مقصود در معنای استمرار در شرط سوم، اظهار داشت: امام راحل دارد که مقصود از استمرار بیش از یک بار است نه آنکه به صورت دائمی مرتکب گناه شود.

وی با بیان اینکه در نظر برخی فقها این گونه است که حتی اگر شخص عزم و قصد گناه را داشته باشد شرط محقق است و باید امر به معروف کرد، افزود: در شرط سوم علم به ترک لازم است، به عبارت دیگر یقین به ترک مهم است، اینکه شخص در مقابل آمر به معروف اظهار ندامت کند لازم نیست، بینه اگر بر ترک معصیت قائم شود نیز کافی است و از عهده ساقط می شود.

امام جمعه تبریز ادامه داد: در صورتی که بدانیم به جهت مانعی شخص بار دیگر توانایی ارتکاب معصیت را نخواهد داشت، در این صورت امر به معروف لازم نیست، بنابراین در صورت علم به توانایی و قدرت رفع مانع فریضه واجب است و ساقط نمی شود، البته اگر بر طبق نظر برخی از فقها که تصمیم بر گناه را معصیت می دانند در این صورت لازم است.

وی افزود: علم اجمالی دارد که یکی از دو شخص یا چند نفر از یک جمع اصرار بر گناه دارند، در این صورت واجب است، ظاهرا به این صورت تذکر دهد که اگر کسی اراده فلان معصیت را دارد آن را ترک کند، اما اگر تذکر در جمع سبب خواهد شد که شخص مرتکب هتک حرمت شود جایز نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر یقین بر ارتکاب حرامی دارد و یا معروفی را ترک خواهد شد ولی موضوع معصیت را نمی داند که آیات شرب خمر است یا ترک صلابت یا معصیت دیگر، در این صورت باید تذکر به صورت مبهم باشد، این دستورات نشان از دقت و تعمیق دین اسلام در حیات بشری دارد.

وی خاطرنشان کرد: غالب فقها این فروع را بیان نکرده اند، امام راحل این فروعات را در کتاب تحریرالوسیله ذکر کرده است که نشان از اهتمام امام نسبت به امر به معروف است، از این رو لازم است روحانیت این فریضه را با فروعات آن در منابر بیان و تببین کند، چرا که این فریضه مهم در جامعه مهجور واقع شده است و باید از مهجوریت خارج شود./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات