۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۴۵۹۸۵۲
رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی مطرح کرد؛

آمار طلاق در خراسان شمالی کاهش یافت/ لزوم افزایش مشارکت آموزش و پرورش برای پیشگیری از وقوع جرم

رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی گفت: در پی اجرای طرح شرکت اجباری متقاضیان طلاق در دوره‌های آموزشی در استان، امسال شمار پرونده‌های وارده طلاق در شهرستانهای محل اجرای این طرح کاهش چشمگیری داشت.
حجت الاسلام یعقوبی - شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد برگزار شد، با اشاره به تلاشهای صورت‌ گرفته در راستای تحکیم بنیان خانواده و کاهش آمار طلاق در استان، اظهار کرد: در این زمینه سال گذشته برای متقاضیان طلاق در استان حضور در کلاسهای آموزشی را اجباری کردیم اما امسال برای مزدوجان هم این کلاسها را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در پی اجرای این طرح در شهرستانهای بجنورد و شیروان با کاهش ورودی پرونده‌های طلاق رو به رو بوده‌ایم، اضافه کرد: اگر چه با اجرای این طرح، شمار پرونده‌های وارده طلاق در شهرستانهای بجنورد و شیروان کاهش یافت اما در دیگر شهرستانهای استان که این طرح اجرا نشد، شمار پرونده‌های وارده و ثبت‌شده طلاق افزایش داشته است.

حجت‌الاسلام قدرتی ادامه داد: امسال در شهرستان مانه و سملقان پرونده‌های وارده طلاق به نسبت سال گذشته 40 درصد و ثبت طلاق در دفترخانه‌ها هم 56 درصد افزایش داشته و در اسفراین هم 45 درصد افزایش ثبت طلاق داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در شهرستانهایی که طرح دریافت آموزشهای اجباری پیش از طلاق و ازدواج اجرایی شده میزان پرونده‌های وارده طلاق و ثبت طلاق در دفترخانه کاهش چشمگیری داشته است، خاطرنشان کرد: بهزیستی، استانداری، جهاد دانشگاهی، شهرداری و سایر نهادها برای کاهش آمار طلاق در استان مشارکت داشتند.

رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی در ادامه اظهار کرد: در حوزه خشونت هم اگرچه استان تا سال 93 در کشور رکورددار بود و با وجود تلاش‌های قضایی این آمار کاهش نمی‌یافت؛ اما از سال 93 در این زمینه طرحهای کنترلی اجرا شده به‌گونه‌ای که امسال پرونده‌های وارده درزمینهٔ خشونت نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش داشته است.

حجت‌الاسلام قدرتی اضافه کرد: برخی از حوزه‌ها جرم‌ساز و مولد جرم‌ هستند که از آن جمله می‌توان به طلاق، مواد مخدر، ضرب و شتم، سرقت و غیره اشاره کرد و اگر در این موارد طرح‌های کنترلی اجرا شود جمعیت کیفری زندانهای استان کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: امسال جمعیت کیفری ما در زندانها به زیر دو هزار نفر کاهش یافت؛ در صورتی که در سالهای گذشته بیش از دو هزار و 500 نفر در محبوس‌گاه‌های استان زندانی بودند.

رییس‌کل دادگستری استان خراسان شمالی اظهار کرد: پارسال درزمینهٔ کاهش جمعیت کیفری زندانها در سطح کشور رتبه اول را کسب کردیم و خراسان شمالی به‌عنوان یکی از استانهای امن کشور معرفی شد.

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه موفقیت های مزبور با تلاش، همگرایی و همدلی مناسب بین دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و قوه مجریه محقق شده است، ادامه داد: با وجود این لازم است تلاش همه دستگاه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم در استان افزایش یابد.

به گفته وی، اگر دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش بیش از گذشته وارد عرصه پیشگیری از وقوع جرم شوند بدون شک میزان جرائم در استان کاهش چشمگیری خواهد یافت.

حجت‌الاسلام قدرتی با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند در حوزه مشاور، همکاری بیشتری با دستگاه قضایی داشته باشد، ادامه داد: می‌توان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که پرونده‌های کیفری و حقوقی مربوط به خانواده بزرگ آموزش و پرورش از سوی دادگستری‌ها به واحد مشاوره آموزش و پرورش ارسال شده تا این پرونده‌ها با مشاوره، رفع و رجوع شوند./9314/202/ب2

ارسال نظرات