۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۴۵۹۹۷۰
آیت الله ری‌شهری:

فروتنی زینت متقین است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: فروتنی زینت انسان های با تقوا است و فروتنی و تواضع در دعای مکارم الاخلاق به خفض الجناح تعبیر شده است.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی‌ ری‌شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در درس خارج فقه که در آستان مقدس سیدالکریم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق می‌فرمایند: «خفض الجناح» یعنی فروتنی کردن.

وی افزود: فروتنی زینت انسانهای با تقوا است، فروتنی و تواضع در دعای مکارم الاخلاق به خفض الجناح تعبیر شده است.

آیت الله محمدی‌ ری‌شهری با بیان اینکه خفض الجناح ریشه قرآنی دارد، بیان داشت: خفض الجناح در قرآن کریم سه مرتبه ذکر شده است که دو مرتبه آن به پیامبر(ص) و دیگری به مسلمانان اشاره دارد.

وی افزود: خداوند به پیامبر(ص) فرمودند: فروتنی کن در مقابل کسانی که فرمان تو را اطاعت می‌کنند؛ در جای دیگر خداوند خطاب به مسلمانان می‌فرماید: در مقابل پدر و مادرتان فروتنی کنید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه چرا قرآن کریم از فروتنی و تواضع تعبیر به خفض الجناح کرده، گفت: یکی از تعابیر خفض الجناج پایین آوردن بال یعنی فروتنی و دیگر نشان از حسن تدبیر است.

آیت الله محمدی‌ ری‌شهری در پایان خاطر نشان کرد: خفض الجناح پیامبر(ص) نقش تربیتی و آموزشی دارد اما خفض الجناح برای مسلمانان بیان از فروتنی و خاکساری در مقابل دیگران مانند پدر و مادر است./202/813/ب1

ارسال نظرات