۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۴۶۰۱۸۰
در آستان حضرت معصومه صورت گرفت؛

تبیین پرسش های قیامت در قالب دعای مکارم الاخلاق امام سجاد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) که امام در این فراز از دعا به خداوند می فرمایند که « بارالها مرا عامل کارهایی قرار ده که فردای قیامت درباره آنها از من سوال خواهی نمود» به تبیین چهار پرسش قیامت از دیدگاه قرآن و ائمه معصوم پرداخت.
مکارم الاخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زنجانی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) گفت: امام سجاد(ع)در فرازی از این دعا به خداوند می فرمایند« بارالها مرا عامل کارهایی قرار ده که فردای قیامت درباره آنها از من سوال خواهی نمود».

وی افزود: مهم ترین سوال هایی که در قیامت از انسان می شود چهار سؤال است که امام صادق(ع) به استناد نصحیت لقمان به پسرش درباره این چها ر سوال می فرمایند که « لقمان به فرزندش نصحیت کرد و گفت که در قیامت، وقتی در موقف حساب قرار گرفتی چهار چیز را از تو می پرسند، اینکه جوانیت را چگونه از میان بردی، عمرت را در چه راه فانی کردی، مالت را از کجا به دست آوردی و آن را در چه راه صرف کردی».

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که جوانی دوران قدرت و توانایی انسان است و انسان باید از این دوران برای بندگی خدا استفاده کند، تصریح کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند« که دو چیز است که آدمی قدر آن را نمی داند مگر آنکه آن دو نعمت را از دست بدهد یکی نعمت جوانی و آن دیگر نعمت سلامت و عافیت است».

خانم زنجانی با تاکید بر این که امام رضا(ع) می فرمایند که « اگرجوان شیعه را بیایم که در دین تفقه نمی کند و موازین دینی را فرانمی گیرد او را کیفر خواهم داد و به یادگرفتن احکام دینی وادارش خواهم کرد»، ادامه داد: برهمین اساس جوان شیعه و مسلمان باید از فرصت جوانی برای یادگیری و تفقه در دین استفاده کند.

وی افزود: علت این تاکید امام رضا(ع) این است که اگر انسان در دوران جوانی احکام دینی را بیاموزد در میانسالی و پیری طبق آنها عمل خواهد کرد ولی اگر در جوانی از آنها غفلت کند وقتی به میانسالی و پیری رسید، گناهانش نیز متناسب با همان زمان رنگ خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دومین پرسش قیامت، پرسش از عمر است و انسانی که تمام عمر خود را به سخنان لغو و بیهوده گویی صرف کرده بدترین سرنوشت را خواهد داشت و به عبارت دیگر در دنیا و آخرت خیر نمی بیند.

خانم زنجانی اظهار کرد: حضرت رسول(ص) در این زمینه حدیثی گرانبها دارند و می فرمایند که « آن عملی که در قیامت سنگین و وزین است یکی صمت و سکوت بوده ، یکی حسن خلق است و دیگر آن که سخن گفتن را در چیزی که مورد ابتلا و احتیاج تو نیست ترک کن» و بر اساس سخن رسول خدا(ص) جوانی که به این سه عمل کند در قیامت با چهره خندان و شاد خداوند را ملاقات خواهد کرد زیرا سرچشمه بیشتر عذاب های جهنم زبان و سخنان لغو و بیهوده است.

وی یادآور شد: که پرسش از مال و چگونگی مصرف کردن آن از آخرین سوال های قیامت هستند و هر کس که مال خود را از راه حلال و زحمت به دست آورده باشد و آن را در راه حلال و پاکیزه صرف کرده باشد قطعا عاقبت به خیر خواهد شد و اگر غیر از این باشد به طور یقین در جهنم جای داشته و از پیروان آتش خواهد بود./968/202/ب3

ارسال نظرات