۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۶۰۲۲۱
حجت الاسلام هاشمی نژاد:

هماهنگی در گفتار و کردار از مهم ترین اصول امر و نهی است

استاد حوزه علمیه هماهنگی در گفتار و رفتار را از مهم ترین روش‌های امر و نهی دانست و گفت: یکی از بدیهی ترین اصولی که باید در امر و نهی مورد توجه قرار بگیرد این است که شخص آمر و ناهی باید در ابتدا خودش به آنچه که امر می‌کند عمل کند و از آنچه که نهی می‌کند بپرهیزد.
حجت الاسلام هاشمی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام هاشمی نژاد استاد حوزه علمیه امشب در شبستان امیرالمومنین مسجدالنبی(ص) قزوین با اشاره به شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر گفت: در امر به معروف و نهی از منکر آن چیزی که بسیار مهم است توجه به شیوه‌های امر و نهی است زیرا چه بسا به کارگیری یک شیوه نادرست موجب می‌شود که امر به معروف و نهی از منکر بی‌نتیجه بماند یا اثر معکوس داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به شیوه‌های صحیح امر به معروف و نهی از منکر افزود: بهترین روش‌ها در امر و نهی روش‌هایی است که اولیای الهی در ارشاد و راهنمایی ملت‌ها به کار گرفته‌اند و به وسیله آن توانسته‌اند از مردمی با بدترین خصوصیات اخلاقی و اجتماعی انسان‌هایی ارزشمند و بافضیلت بسازند.

هماهنگی در گفتار و کردار از مهم ترین اصول امر و نهی است

استاد حوزه علمیه در ادامه هماهنگی در گفتار و رفتار را از مهمترین روش‌های امر و نهی دانست و اظهار کرد: یکی از بدیهی ترین اصولی که باید در امر و نهی مورد توجه قرار بگیرد این است که شخص آمر و ناهی باید در ابتدا خودش به آنچه که امر می‌کند عمل کند و از آنچه که نهی می‌کند بپرهیزد.

وی در ادامه تاثیر سخن را در شنونده مشروط به انجام دادن آن توسط گوینده دانست و ابراز کرد: برای اینکه سخن و نصیحت انسان در شنونده موثر واقع شود باید قول و فعل آمر و ناهی با یکدیگر هماهنگی داشته باشد به همین جهت  قرآن کریم در آیه‌ای نخبگان بنی اسرائیل را مورد نکوهش قرار می‌دهد و می‌فرماید آیا مردم را به نیکی دعوت می‌کنید و خودتان را فراموش می‌کنید.

حجت الاسلام هاشمی نژاد در ادامه احترام به شخصیت افراد را از دیگر روش‌های امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد:  شایسته است انسان پیش از امر به معروف و نهی از منکر به تناسب موقعیت اجتماعی شنونده قدری از او تمجید کند و بر نکات مثبت او تاکید بورزد و بدین وسیله به او کرامت ببخشد سپس با لحنی ملایم و دلنشین او را از منکر بازدارد و به معروف دعوت کند.

اعمال خشونت از شئونات حکومت است و مربوط به آداب معاشرت نیست

این استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار کرد: در بعضی از موارد کار نهی از منکر ممکن است به نقطه‌ای برسد که ناهی ناچار شود برای بازداشتن فرد از گناه متوسل به زور شود اما باید توجه داشت که اعمال خشونت از شئونات حکومت است و مربوط به آداب معاشرت نیست.

وی در پایان گفت: خشن بودن و چهره عبوس داشتن با آداب معاشرت اسلامی سازگار نیست و در اغلب موارد ابراز خشونت موجب خرد شدن شخصیت و از بین رفتن حرمت و آبروی فرد مقابل شده و او را در پیمودن راه خلافی که در پیش گرفته جسورتر می‌کند./202/873/ب1

ارسال نظرات