۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۴۶۰۳۴۱
در برنامه آفتاب شرقی مطرح شد؛

پرهیز از ازدواج به بهانه فقر نشانه ظن بنده به خداوند است

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این که در شرع مقدس اسلام ازدواج مستحب مؤکد بوده و امری مقدس است، گفت: امام خمینی (ره) در کتاب تحریرالوسیله و از قول امام معصوم می فرمایند که هر کس از ترس فقر ازدواج نکند به خدا ظن بد دارد.
ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دادمرزی، کارشناس رسانه ملی، بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با بیان اینکه در غرب برخلاف اسلام از ازدواج تقدس زدایی شده و کسی برای ازدواج به عنوان یک امر مقدس ارزشی قائل نیست، گفت: یکی از ابعاد اين تقدس زدايی، جنبه فلسفی آن است که می تواند زمينه برچيدن شالوده خانواده  یعنی ازدواج را فراهم کند.

وی افزود: در نگاه مسيحيت کاتوليک تجرد از مطلوبيت و تقدس ذاتی برخوردار است نه ازدواج و فلاسفه اخلاق غرب نيز استدلال هايي را در نفی قداست و حتی اثبات ضد اخلاقی بودن ازدواج ارائه کرده اند.

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: در فقه اسلام، نفس ازدواج از تقدس برخوردار بوده و جنبه الوهی آن به ويژه در روايات معتبر، به طور چشم گيری مورد تاکيد است و برخلاف تفکر غربی در نگرش اسلامی تجرد و عزوبت مورد نکوهش قرار گرفته است به گونه ای که فقهای اسلام ازدواج را مستحب موکد معرفی کرده اند.

حجت الاسلام دادمرزی افزود: از آنجا که آوردن تاکيدهای اخلاقی و فراحقوقی در متن قوانين معمول نيست؛ بنابراین در قانون مدني به تقدس ازدواج اشاره نشده است اما اخلاق دينی و حتی عر فی جامعه ما ازدواج را پسنديده و تجرد را ناپسند می داند.

وی با بیان اینکه ازدواج در دین ما امری مقدس است، تصریح کرد: این نگاه مقدس بر اثر ازدواج شکل می گیرد و این در حالی است که در دنیای امروز ما شاهد حرکت هایی هستیم که با رنگ و لعاب علمی و البته با کمک رسانه سعی در بزرگ نمایی مطلبی غیر علمی دارند و آن تقدس زدایی از امر مقدس ازدواج است.

کارشناس رسانه ملی اظهار کرد: برای مثال رسانه های بزرگ غربی با یک همجنس باز مصاحبه می کنند و می پرسند آیا ازدواج با همجنس را تایید می کنید یا نه که  یکی در پاسخ جواب مثبت داده و دیگری پاسخ منفی می دهد در صورتی که این کار خلاف رویه علمی است؛ زیرا کار علمی به تحقیق بدون بزرگنمایی گفته می شود ولی رسانه ها غربی با این فلسفه بافی ها می خواهند از امر مقدس ازدواج تقدس زدایی کنند.

حجت الاسلام دادمرزی افزود: در دنیای مسیحیت که  بیشتر آنها کاتولیک هستند در تعالیمشان می بینیم در عین اینکه تاکید نمی کنند ازدواج مقدس است وقتی عمیق می شویم می بینیم رویکرد ازدواج در غرب عملی نیست و ازدواج هم اگر صورت بگیرد از روی ناچاری ست و طلاق هم ممنوع است و از سویی ازدواج را نیاز ذاتی اعلام نمی کنند و از سویی دیگر عزوبت را ذاتی، رهبانیت و مقدس معرفی می کنند؛ اما در نگاه بومی اسلام یعنی نگاه فقه، اخلاق، حقوق و خانواده و ازدواج  امری مقدس است و امام خمینی (ره) هم در کتاب تحریرالوسیله ازدواج را مستحب موکد و مقدس اعلام می کنند و از قول امام معصوم می فرمایند که «هر کس از ترس فقر ازدواج نکند به خدا ظن بد دارد»./968/202/ب3

ارسال نظرات