۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۴۶۰۳۹۲
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد مطرح کرد؛

میزان مطالعه شاخص سطح فرهنگی جامعه است/ اصلاح فرهنگ عمومی درگرو ترویج کتاب‌خوانی

رییس تبلیغات اسلامی بجنورد با بیان اینکه میزان و سرانه مطالعه مفید شاخص سطح فرهنگی جامعه است، گفت: باید خانواده‌ها برای ارتقای وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه اسلامی بیش از پیش وارد عرصه شوند.
حجت الاسلام هدایتی- رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد، عصر امروز در همایش تجلیل از کتابداران استان خراسان شمالی که همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، اظهار کرد: با وجود تلاشها و اقدامات صورت گرفته در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، هنوز زیرساختهای این بخش ضعیف است.

وی با تأکید بر اینکه بایستی خلأهای موجود در حوزه کتاب رفع شوند، اضافه کرد: در این زمینه لازم است از صفر تا صد ساخت و بهره‌برداری از کتابخانه‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار شود در حالی که اکنون ساخت کتابخانه‌ها بر عهده نهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و پس از آن برای بهره‌برداری به کتابخانه‌های عمومی واگذار می‌شود.

حجت‌الاسلام هدایتی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم فرهنگ در جامعه اسلامی اصلاح شده و توسعه یابد باید به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی توجه ویژه‌ای شود، ادامه داد: افزایش سرانه مطالعه مفید از نیازهای ضروری کشور برای اصلاح فرهنگ عمومی جامعه است.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی بجنورد با تأکید بر مشارکت بیشتر خانواده‌ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه، افزود: خانواده‌ها در صف مقدم این عرصه قرار دارند.

وی با بیان اینکه میزان و سرانه مطالعه مفید شاخص سطح فرهنگی جامعه است، اضافه کرد: فرهنگ یک شهر، استان و کشور را با میزان مطالعه مفید مردم آن می‌توان سنجید.

علی اکبری، نماینده مردم شهرستانهای بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش، با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی با کمبود فضای کتابخانه‌ای مواجه است، افزود: باید زیرساختها و فضاهای مطالعه در استان تقویت شود.

وی ادامه داد: البته با وجود کمبود فضای مطالعه و کتاب‌خوانی در خراسان شمالی، اکنون در دورترین روستاهای استان هم کتابخانه‌های سیار و روستایی به مردم ارائه خدمت می‌کنند که این اقدام ارزشمند و ستودنی است.

علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی هم در این همایش، اظهار کرد: باید احساس نیاز به مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه فرهنگ‌سازی شده و از سوی دیگر زمینه‌های مطالعه برای افراد به‌ویژه در بین خانواده‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه اکنون کتاب در بین برخی افراد به‌نوعی منسوخ شده است، ادامه داد: در حال حاضر فضای مجازی که وسعت بسیار زیاد اما عمق و اثرگذاری کمی دارد، جایگزین مطالعه شده است.

گفتنی است، در این همایش از کتابداران پیشکسوت نمونه، کتابدار، مسؤول کتابخانه، کتابخانه و کتاب‌خوان و نویسندگان برتر و نمونه استان خراسان شمالی با اهدای لوح سپاس و تندیس تجلیل شد./202/9314/ب1

ارسال نظرات