۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۴۶۰۴۵۳
25 آبان برگزار می شود؛

دومین کنگره بین المللی «لقاء الحسین» در کربلا

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی مسجد مقدس جمکران گفت: دومین کنگره بین المللی «لقاء الحسین(ع)» با حضور کارشناسان و میهمانانی از ایران، عراق، بحرین، لبنان، پاکستان، فرانسه و آمریکا در کربلای معلی برگزار می شود.
کنگره لقاء الحسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری دومین همایش بین المللی لقاء الحسین(ع) که در کربلا برگزار خواهد شد با حضور مهدی مطهرنیا در ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی جمکران با توجه به مباحث مهدویت، موضوع اربعین را به عنوان یک موضوع کلان در جامعه امروز بشری مورد توجه قرار داده است.

وی اربعین را دارای یک ظرفیت تاریخی دانست و گفت: باید به این نکته توجه داشت که چه اتفاقی می افتد که طی چندین سال اربعین به یک ماجرای عظیم جهانی تبدیل می شود.

مطهرنیا ابراز داشت: مناسبت های بسار زیادی داریم که همواره مورد توجه بوده اند اما اربعین فراتر از یک مناسبت تاریخی است و آن را جلوه ای از تام شدن نور الله می دانیم.

وی ادامه داد: زمانی که همه جبهه کفر دنبال خاموش کردن نور حق است، خدای متعال وعده ظهور نور حق می دهد و آن وعده بزرگ الهی امروز با حماسه عظیم اربعین در حال ظهور است.

مطهرنیا افزود: اربعین در حرکت به سمت زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) است و مهمترین وظیفه ما پرداختن به این حماسه جهانی است؛ خدای متعال قلوب مردم را متحول کرده و گویا یک وحی جمعی صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: این ظرفیت کلان الهی باید شناسایی شود و خودمان را با برنامه های آن منطبق کنیم و این مرکز از سال گذشته با حضور اساتید و کارشناسان داخلی و بین المللی برای کشف ظرفیت های فرهنگی و تمدنی اربعین شروع به فعالیت کرده است.

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: دومین کنگره بین المللی «لقاء الحسین(ع)» سال جاری در عتبه حسینی برگزار می شود؛ چون همه مسیر ما به سمت امام حسین(ع) است اسم این همایش هم لقاء الحسین(ع) قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: این کنگره با محوریت پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی مسجد مقدس جمکران و با همکاری مؤسسه اصحاب الحسین(ع)، مؤسسه فرهنگی رضوان در عراق، دانشگاه امام حسین(ع) و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 25 آبان ماه سال جاری در کربلای معلا برگزار می شود.

مطهرنیا گفت: این همایش از ساعت 8 صبح آغاز شده و در ادامه چهار کمیسیون مطالعات تمدنی، مطالعات میان فرهنگی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی و کمیسون مطالعات راهبردی به تبیین و بررسی مباحث مطروحه و مقالات برگزیده می پردازند.

وی ادامه داد: مراسم اختتامیه دومین کنگره بین المللی لقاء الحسین(ع) بعد از اتمام کار کمیسیون ها ساعت 17برگزار می شود.

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی مسجد مقدس جمکران گفت: از دیگر برنامه های این کنگره انجام مصاحبه های تخصصی با اساتید مختلفی است که در این برنامه حاضر شده و یا در عراق حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه سخنرانی ها، مقالات و محتوای مطرح شده در نخستین کنگره لقاء الحسین(ع) در سه جلد کتاب تدوین شده و با عنوان «والله متم نوره» چاپ شده که امروز از آن ها رونمایی می شود.

مطهرنیا بیان داشت: حدود 20 مقاله برگزیده در نظر گرفته شده تا در کمیسیون ها مورد بررسی قرار گیرد؛ مقالات همچنان در حال ارسال است و آمار دقیق مجموع مقالات ارسالی پس از پایان مهلت اطلاع رسانی می شود.

وی با بیان این که از کشورهای ایران، عراق، بحرین، لبنان، پاکستان، فرانسه و آمریکا در دومین کنگره بین المللی لقاء الحسین(ع) شرکت می کنند، ابراز داشت: در بحث شبهات هم سلسله نشست هایی با عنوان واکاوی شبهات مهدویت و جلسات نقد کتاب مهدویت هر هفته در دفتر بنیاد پژوهش جمکران و انجمن علمی حوزه برگزار می شود./840/201/ب3

ارسال نظرات