۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۴۶۰۴۵۹
نمایشگاه مطبوعات؛

بازیگر سینمای ایران به سرزمین مدافعان حرم سفر می‌کند/ می‏‌خواهید با «اسپیلبرگ» بجنگیم امکانات بدهید

نجفی با بیان اینکه تفکرات مدافعان حرم ریشه 1400 ساله دارد گفت: اینطور که نمی‌شود. آمریکایی‌ها با سرمایه گذاری‌های بالا فیلم می‌‏سازند و ما یک صدم این سرمایه را هم نداریم و بعد می‏‌خواهید ما با اسپیلبرگ بجنگیم؟ با کدام امکانات؟ نگوییم که نمی‌آیند، خیلی دوست دارند برای کشورشان کار کنند؛ اما از این شرایط واهمه دارند.
نجفی بازیگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات کشور، در غرفه خبرگزاری رسا حضور یافت.

وی از ساخت برنامه تلویزیونی یک بار دیگر که در راطه با مدافعان حرم ساخته خواهد شد، خبر داد و گفت:  من اگر تقدیر اجازه بدهد و خدا کمک کند برای شبکه پنج این برنامه را می‌سازم ،‌از لحاظ ساخت این برنامه چیزی شبیه صندلی داغ است؛ اما نام و موضعی متفاوت دارد، یکی از کارهایی که برای ساخت این فیلم باید انجام دهم رفتن به این مناطق مقاومت است، قصد دارم هم بچه ها را ببینم و هم دل خودم روشن شود.

بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از اینکه صدا و سیما برنامه های تبیینی در زمینه مدافعان حرم ندارد، گفت: چیزهای عجیب و غریبی در این مملکت اتفاق افتاده است که متأسفانه به نظر من تلویزیون ما به خوبی این‌ها را پوشش نمی‌دهد. حرف می‌زنیم و یک سری عزاداری داریم؛ اما این قضیه مدافعان حرم آنقدر  دارای اهمیت است که نیاز به تبیین بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه تا کنار مدافعان حرم زندگی نکنیم از ریشه تفکرات والای آنها مطلع نخواهیم  شد، افزود: اگر بخواهیم فیلم خوبی عرضه کنیم باید از نزدیک ارتباط بگیریم و حال و هوای این عزیزان را لمس کنیم، کنار این ها باید غذا بخورم تا بفهمم چه تفکرات مبنایی دارند، در حال حاضرهر چه بگویم دروغ است، همینطور که تا وقتی خرمشهر نیامده بودم و گوشت و پوست و استخوان‌ها را ندیده بودم، نمی دانستم، شهر خودم بوده و جنس جنس دیگری هست. الان کسی نمی‌تواند بگوید شما نمی‌دانید و دروغ می‌گویید.

نجفی با تأکید براینکه تفکرات مدافعان حرم ریشه 1400 ساله دارد، خاطرنشان کرد: این جنگ یک نگاه، باور و قلب دیگری دارد، این نگاه مفت به دست نیامده است، این ۱۴۰۰ سال پشتوانه دارد، این جنگ لنینگراد و ایتالیا نیست.

وی افزود: من یادم هست که دو فیلم مستند دیدم که بچه ها غذا نخورده بودند. به این ها نان خشک کپک زده دادند و این ها می‏خندیدند و می‏گفتند قربان خدا امروز کیک گیر ما آمد. اینقدر نخورده بودند که نان کپک زده را کیک می گفتند. این را هیچ جای دنیا نمی توانید ببینید. اینها را باید پیدا کرد و راجع به آن مستند ساخت.

نجفی در بخش دیگر این گفت‌و‌گو به نقش مهم هنر در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یک چیزی می‏‌خواهم خدمت شما عرض کنم که  دیدگاه من همان دیدگاه است؛ اما این متأسفانه کمی شعار زده شده است. من می خواهم نگاه به مدافعان حرم از این شعار زدگی بیرون بیاید، حتماً  لازم نیست که برای دفاع از انقلاب و جنگ در جبهه باشیم و تفنگ در دست بگیریم، بهترین سلاح در دنیای کنونی، هنر است؛ ما می‏‌توانیم تمثیل های این‌ها را مثل واقعیت نشان بدهیم.

این فعال عرصه هنر به سختی‌های ساخت مستندها و فیلم های حوزه مقاومت اشاره و اظهار داشت: کار کردن در موضوع دفاع مقدس و جنگ کار بسیار سختی است، برای گرفتن یک فشنگ چه عذابی باید کشید و همه هم بی رو‌ دربایستی اهل لاف زدن هستند. می‏‌گویند بیایید ولی می‌رویم و آنجا گیر می‏‌کنیم. مگر می‏‌شود بدون تانک و توپ فیلم دفاع مقدسی ساخت؟ همه واهمه دارند چون در وسط کار می‌مانند.

نجفی با اشاره به اینکه در جنگ نرم اگر بخواهیم با دشمنان مقابله کنیم نیاز به فراهم کردن تمام ابزار و امکانات داریم تصریح کرد: یک چیزهایی هست که نباید یک طرفه نگاه کنیم.کجاست این امکانات؟ من یادم هست از ابتدا که یک موقعی می‌خواستند فیلم اکشن بسازند نمی توانستند برای همین قصه را دفاع مقدسی می‏ کردند و می‏ رفتند و همدیگر را می کشتند! این که نمی شود. چرا باید در آن سو اسپیلبرگ با سرباز رایان در دنیا موفق بشود. البته من فیلم های اینچنین تبلیغاتی را دوست ندارم، ولی چرا باید آنجا این اتفاق بیفتد و ما یک نوشته‏ هنری نداشته باشیم. نوشته های ما کجا هستند؟ به صرف یک خاطره یا کتاب نمی توان فیلم نامه درست کرد. باید بپذیریم و یک مجموعه قوی با عدالت و سرمایه باشد تا بتوانیم کار کنیم. بخش خصوصی هم که می‏ رود جواب نمی‏ دهد، چون جذابیت ندارد.

بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه جبهه مقابل ما در عرصه هنر از تمام ابزارهای خود استفاده می کند، افزود: شما در آمریکا می خواهید فیلم با موضوع هواپیما ربایی یا فیلم جنگی بسازید. ناو هواپیمابر، ۵۰ عدد F16 در اختیار تیم تولید قرار داده و همچنین دوره‏ ی آموزشی برای نحوه استفاده ترتیب می ‏دهند و کارشناس نظامی برای جلوگیری از هرگونه اشتباهی انتخاب می‏ کنند، بعد هم عنوان نمی‏ کنند که فقط دو ساعت وقت دارید و خرج این‏ها بالا است.

وی از دست اندرکاران حمایت کننده از تولیدات مقاومتی انتقاد کرد و گفت: من در فیلم یک مرد و یک شهر در یک قسمت می‏ خواستم فلش بکی از خاطرات سرهنگی که رئیس کلانتری بود و از بچه های خرمشهر، داشته باشم که چرا این شخص سرفه می‏ کند چون شیمیایی شده است. به زحمت بابت کار روز سوم یک تانک گرفتند و گفتند روغنش را خودتان تعویض کنید. روغنی به مبلغ ۳۰ هزار تومان در آن زمان. حال من کار را انجام دادم؛ اما با خودم گفتم این چه فقری است؟ آقا سه تانک بدهید ما کار کنیم. ما که تانک ها را نمی‏خواهیم به سمت خرمشهر بگیریم.

نجفی افزود: با این کمبودها می‏‌خواهیم سراغ چه چیزی برویم. من می ‏پرسم این دفاع مقدس و وزارت جنگ و دفاع ما کجا هستند؟ باید وقتی مجوز می‌‏دهند حداقل ده تانک با نیروی ماهر بدهند به تولید کننده، اینطور که نمی‌شود. آمریکایی ها با سرمایه گذاری‌های بالا فیلم می‌‏سازند و ما یک صدم این سرمایه را هم نداریم ، بعد می‏ خواهید ما با اسپیلبرگ بجنگیم؟ نگوییم که نمی‌آیند، خیلی دوست دارند کار کنند؛ اما از این شرایط واهمه دارند، من خودم یک قصه‌ای برای غرب کشور دارم و به هر کسی می‏‌گویم جواب می‌دهد من را درگیر نکنید! پول هم می‏‌دهیم نمی‏‌آیند چون می‏ ترسند که امکانات را ندهند. شما ۱۰ هواپیما می‏‌خواهید هیچ کسی توجه نمی‌کند و اهمیت این موضوع را درک نمی‌کند! حتی دوتا هم نیست، من با مجوز  و سفارش نیروی انتظامی در خوزستان یک هلی‌کوپتر به زحمت می‌خواستم بگیرم و چه کارهایی در نیروی انتظامی خوزستان می‌کردند که این را تحویل ندهند.

این تولید کننده برنامه های تلویزیونی از رسانه‌ها خواست، با اطلاع رسانی از نقاط ضعف عرصه ساخت فیلم مقاومت به کمک تولیدکنندگان بیایند تا موانع بر سر راه هنر مقاومت و به تصویر کشاندن تفکرات والای مدافعان حرم، رشادت ها و شجاعت‌های آنها برداشته شود./874/پ201/س

ارسال نظرات