۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۶۰۵۲۶
رحیم پور ازغدی:

طلبه نباید دچار تعصب، سطحی نگری و انحراف فکری شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرق طلبه با دیگران این است که نه باید دچار تعصب شده، نه سطحی نگر باشد و نه به انحرافات فکری دامن بزند، کسی که عالم دین می شود، باید درباره هر چیزی که از او پرسیدند، دلیل داشته باشد، صرف ملا شدن و محفوظات پیدا کردن را نمی توان تفقه دانست.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی صبح امروز در ادامه سلسله جلسات اخلاق نبوی که در محل مدرسه علمیه امام حسین(ع) برگزار شد، گفت: آشنایی با دین به دو شکل است، یکی این است که بنشینیم تا اسلام خودش را به ما معرفی کند، اما این آیه می گوید به دنبال حقیقت بدوید و از خانه های تان بیرون آیید؛ هزینه بپردازید و مطالبه گری داشته باشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پیام دیگر آیه مذکور این است که از تمام گروه ها و طبقات و اقشار اجتماعی باید عده ای برای تفقه در دین اقدام کنند، از تمام شهرها و محلات و از تمام طبقات اجتماعی باید برای این حقیقت هجرت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعبیر «طائفه» که در این آیه به کار رفته، مترادفات زیادی دارد اما از واژه «طائفه» استفاده شده چون طائفه به معنای یک گروه نشسته نیست؛ گروهی «طائفه» نام می گیرد که در طواف اند و مثل پروانه دور شمع حقیقت می چرخند، سپس هدف را بیان می کند و می فرماید «لیتفقهوا فی الدین» این جمله اشاره دارد به این که دینداری هم دو نوع است، یکی سطحی و غیرمتفقهانه و دیگری همراه با تفقه به معنای درک فکورانه.

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: ما به حوزه نمی آییم که اسلام و تشیع عوامانه و سطحی را بیاموزیم و به دیگران منتقل کنیم، فرق طلبه با دیگران این است که نه باید دچار تعصب شده، نه سطحی نگر باشد و نه به انحرافات فکری دامن بزند، کسی که عالم دین می شود، باید درباره هر چیزی که از او پرسیدند، دلیل داشته باشد. صرف ملا شدن و محفوظات پیدا کردن را نمی توان تفقه دانست. بعضی هستند فقه خیلی می دانند اما فقیه نیستند. همانطور که فیلسوف با فلسفه دان متفاوت است، فقیه هم با فقه دان متفاوت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود «انذار عمومی» را رسالت دیگر حوزویان بر اساس دستور این آیه شریفه دانست و گفت: «لینذروا» یعنی «وضع موجود را به هم بریز و مردم را آگاه کن» چه کسی می تواند چنین کاری انجام دهد و مردم را از خشم خداوند بترساند؟ کسی که خودش از خشم خدا ترسیده باشد، فرق علمایی که هر کلمه از بیان آن ها اثرگذار است با علمایی که هرچه می گویند بی اثر است، در همین مسأله است؛ امام خمینی(ره) از خدا ترسیده بود که سخنش اثر داشت در حالی که خیلی از علمای دیگر هم از خدا سخن می گفتند.

وی با بیان این که عبارت «لعلهم یحذرون» در انتهای این آیه شریفه دعوت کننده مبلغان به امیدواری در راه تبلیغ دین است، افزود: قرآن می گوید در این راه همواره امیدوار باشید و هیچ وقت از هیچ مردمی مأیوس نشوید، «لعل» گویای امید و رجا است. یعنی با خود نگوییم «وقتی این همه تبلیغات علیه دین وجود دارد، کار ما چه فایده ای دارد؟»

رحیم پور ازغدی با تأکید به اهمیت تعمق پیدا کردن در دین، یادآور شد: امام صادق(ع) فرمودند «اگر حتی یک جوان شیعه را ببینم که اهل تفقه نیست و از عوام است، ادبش می کنم» یعنی حتی یک جوان شیعه نباید وجود داشته باشد که نتواند از اصول مکتبش دفاع کند. وقتی خداوند می فرماید «فاسئلوا اهل الذکر» یعنی ای بشریت، جهل را تئوریزه نکنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مسیحیان معتقدند در مبانی دینی جای بحث وجود ندارد اما قرآن می فرماید «بپرسید چرا که همه چیز دانستنی است اما از اهلش که اهل الذکر هستند، بپرسید.» تقسیم بندی دینی افراد بر اساس دارایی اقتصادی، جنسیت و نژاد نیست. امیرمؤمنان(ع) می فرمایند «یا عالِم هستی، یا در حال عالِم شدنی و یا پشه اسیر باد هستی که نه اطلاع دارد، نه تصمیمی می گیرد، نه آزادی دارد و نه آگاهی.» این نگاه علم محور است. اصالت علم در دین یعنی حرف زدن درباره چیزی که نسبت به آن آگاه نیستی و علم نداری، حرام است./820/203/ب2

 

ارسال نظرات