۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۴۶۰۵۹۹
به همت طلبه مشهدی؛

مفاهیم عاشورایی با زبان کودکانه و نمایش بیان می شود

حجت الاسلام محرابی از برگزاری ویژه برنامه های دهه آخر صفر در حسینیه کودک و نوجوان خبرداد و گفت: از آنجا که سخنرانی ها و برنامه های مساجد برای آنها تناسب ندارد و برای بزرگسالان است به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که برنامه هایی برگزار کنیم که از صفر تا صد آن به زبان خود کودکان و برای آنها قابل فهم باشد.
عزاداری محرم

حجت الاسلام علی محرابی، مسؤول حسینیه کودک و نوجوان مشهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره فعالیتهای این حسینیه، گفت: از سال 87 مسجد و حسینیه سید الشهدا(ع) در منطقه قاسم آباد مشهد تأسیس شد.

وی افزود: با توجه به اینکه این منطقه جوان خیز و دارای تراکم جمعیتی است از همان ابتدای فعالیت بنای کار خودمان را بر روی نوجوانان و جوانان گذاشتیم و در این دو سه سال اخیر کار کودک را شروع کرده ایم.

این طلبه فعال مشهدی درباره اهداف فعالیتهای خودش بر محور کودک و نوجوان و جوان، گفت: با توجه به هجمه فرهنگی دشمن و از آنجا که این قشر هم هدف این برنامه ها هستند و این موضوع و هجمهه را می توان در انیمیشن ها، لوازم التحریر و پوشاک و حتی تصاویر و عکس هایی که در اتاق های خواب آنان است مشاهده کرد.

برگزاری ویژه برنامه های دهه آخر صفر برای کودک و نوجوان

وی افزود: متأسفانه در شرایط حاضر با ورود ماهواره ها به خانه ها و از طرفی تلفن های همراه و گوشیهای هوشمندی که دست کودکان و نوجوانان است این خطر هجمه فرهنگی ملموس تر است.

مسؤول حسینیه کودک و نوجوان مشهد با بیان اینکه در همین راستا احساس مسولیت کردیم و تصمیم برآن شد که قشر کودک و نوجوان را به مکتب اهل بیت(ع) و مسجد جذب کنیم و دوسالی است که در این موضوع به صورت تخصصی ورود کرده ایم.

وی درباره قالب برنامه های اجرایی این مسجد گفت: برگزاری کلاسهای تابستانی برای دختران و پسران 7تا 15 سال با موضوعات کلاسهای قرآنی شامل روخوانی، تجوید و دیگر کلاسها مانند مهدویت، احکام، اعتقادات و اخلاق است.

حجت الاسلام محرابی با بیان اینکه اغلب کلاسها حول این پنج محور برگزار می شود، تصریح کرد: پنجمین سال است که این کلاسها در تابستان برگزار شد و خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی اهالی محله مواجهه شد.

وی درباره برنامه های ایام عزاداری محرم و صفر در حسینیه کودک و نوجوان گفت: سال گذشته برنامه های ویژه ای در دهه آخر صفر برگزار شد و امسال هم در ایام شهادت حضرت رقیه(س) برنامه هایی برای کودکان و نوجوانان اجرا شد.

 

برگزاری برنامه های معارفی که از صفر تا صد آن به زبان خود کودکان است

حجت الاسلام محرابی درادامه از برگزاری ویژه برنامه های دهه آخر صفر در این حسینیه خبرداد و گفت: از آنجا که کوکان همراه با والدین خودشان برای ایام عزاداری به مساجد می روند و با توجه به اینکه سخنرانی ها و برنامه ها برای آنها تناسب ندارد و برای بزرگسالان است و بیشتر بچه ها یا از مسجد خارج می شوند و یا سبب بی نظمی در مسجد می شوند، به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که برنامه هایی در این ایام عزاداری محرم و صفر برگزار کنیم که از صفر تا صد آن به زبان خود کودکان باشد و برای آنها قابل فهم باشد.

حجت الاسلام محرابی افزود: با کمک دو نفر دیگر از طلبه ها، کارهای نمایشی با هدف تبیین مفاهیم عاشورایی برای قشر کودک و نوجوان برگزار می شود و معارف اهل بیت(ع) و وقایع و اتفاقات در ایام محرم و صفر را برای آنان به زبان نمایش اجرا می کنیم.

 

گسترش فعالیتهای حسینیه کودک و نوجوان در شهر

وی ادامه داد: در این برنامه، نوجوانان خودشان مداحی می کنند و سرودهای پیام دار در قالب شهید و شهادت و با هدف زنده نگه داشتن یا آنان و معرفی امام حسین(ع) و ضرورت ولایت فقیه از دیگر پیام های این سرودها است.

مسؤول حسینیه کودک و نوجوان مشهد درباره فعالیت های آینده گفت: در حال حاضر امکانات ما بسیار کم است و با توجه به اینکه هرچه امکانات بیشتر شود می توان برنامه های متنوع تر و با کیفیت بالاتری اجرا کرد اما با همین امکانات موجود قصدمان اینست که این فعالیتها را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر برخی از مدارس قرآنی با مشاهده برنامه های مسجد و حسینیه سیدالشهدا(ع) درخواست اجرای این برنامه ها را در مدارس خودشان داشتند و خوشبختانه این نشان دهنده استقبال از این برنامه ها و موفقیت آن است.

توسط هیچ نهادی حمایت نمی شویم

حجت الاسلام محرابی افزود: در راستای توسعه فعالیتها به مساجد دیگر شهر، مدارس، پایگاههای بسیج و کانونهای فرهنگی هنری مساجد هستیم چرا که توانایی برگزاری برنامه هایی مثل جشن تکیلف و برنامه های مناسبتی در ایام اعیاد و عزاداریها را داریم.

وی با بیان اینکه همه فعالیتهای ما به صورت مسجدی است و توسط هیچ نهادی حمایت نمی شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز بیشتر برنامه های مساجد برای بزگسالان است و برای کودکان برنامه هایی درمساجد وجود ندارد این نیاز احساس می شود که با توجه به مخاطب برنامه های اینچنینی درمساجد برگزار شود.

گفتنی است، مسجد و حسینیه حضرت سیدالشهدا(ع) درمنطقه قاسم آباد، بلوار فلاحی قرار دارد و جزو مساجد منتخب و برتر استان در سال 91 است که توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی تقدیر و تجلیل شده است و در حال حاضرهم جزو یکی از مساجد برتر استان است./934/301/ب3

 

 

ارسال نظرات