شناخت افراد و علایق آنها در جذب مخاطب مؤثر است/ رسانهها مسائل را بیشتر سطحی میبینند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامحسین اسلامی فرد، جانشین سابق مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، در بازدید از غرفه خبرگزاری رسا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، پیرامون مدل سازی رسانهای برای رسانههای فعال در حوزه دین و اندیشه و چالشهای پیش رو در جذب مخاطبین برای این رسانهها، گفت: اگر رسانهای بتواند مخاطب را به صورت اقناعی نظر مخاطب را جلب کند و مخاطب با میل و رغبت به سمت آن رسانه برود، میتوان گفت آن رسانه موفق است.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که رسانههای ما دارند این سات که بیشتر مسائل را سطحی و عمومی نگاه میکنند، یعنی پرداختن به صورت عمقی به موضوعاترا کمتر در رسانههای کشور شاهد هستیم، در کشور با پدیده تعدد و تنوع رسانهها مواجه هستیم و شاهد فعالیتهای گسترده و روز افزون رسانهها در کشور هستیم، زمانی در کشور معدود بودن رسانهها موجب شده بود نیازی به فعالیت جدی برای جذب مخاطب وجود نداشته باشد اما امروزه با تعدد و سرعت بالای رسانهها در انتشار اخبار مواجه هستیم.
تنوع مخاطبین در رسانههای تخصصی مورد توجه قرار بگیرد
اسلامی فرد با اشاره به رسالت مهم رسانههای تخصصی معارف دینی و حوزه دین و اندیشه، در تبیین صحیح معارف دینی، تصریح کرد: رسانههای تخصصی لازم است در بخش جمع آوری و پردازش اطلاعات دقت خاصی داشته باشند و به درستی وارد مرحله ارائه مطالب به مخاطب شوند، همچنین باید تنوع مخاطبین را شناسایی، دسته بندی و گونه بندی کرده و به این سمت بروند که تمام اقشار و مقاطع سنی و تحصیلی را مشمول مطالب و موضوعات تولیدی خود قرار دهند.
مدرس ارتباطات و روزنامه نگاری با تأکید بر اهمیت شناسایی دقیق مخاطبین، اظهار کرد: اینطور نیست که مردم به ویژه نسل جوان نسبت به مسائل دینی و معارف دینی بی توجه باشند ما در یک کشور دینی زندگی میکنیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نمیتوان گفت که جوانان ما از دین فاصله گرفتهاند و در همین شرایط شاهد حضور جوانان در مراسمات دینی مختلف با شور فراوان هستیم، این نشان دهنده وجود جاذبه در مسائل دینی و معرفتی برای مخاطبین در جامعه ما است.
باید روشهای مناسب با مخاطب در ارائه محتوا انتخاب شوند
وی روشهای ارائه محتوا به مخاطب را مؤثر در جذب مخاطبین عنوان کرد و افزود: گاهی باید به جای خبر از صوت، تصویر و یا کلیپهای تصویری استفاده کرد، در حقیقت باید بدانیم محتوایی که ارائه میدهیم به چه صورت میتواند مؤثرتر و موفقتر باشد و در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد، تجربه نشان داده است اگر مطالب ما کپسولی و کوتاهتر باشد بهتر و اثرگذارتر خواهد بود، در حوزه استفاده از کارشناسان نیز نباید تنها به یک دسته از کارشناسان و متخصصان پرداخت بلکه باید طیف وسیعی از متخصصین و کارشناسان را مورد استفاده قرار دهیم.
اسلامی فرد ساده سازی و قابل فهم سازی برخی اخبار و مقالات را از دیگر راهکارهای جذب مخاطبین به رسانههای حوزه دین و اندیشه دانست و تصریح کرد: استفاده از شبکههای مجازی و تکیه نداشتن بر رسانه، استفاده از مطالب و تصاویر جذاب برای مخاطبین از دیگر راهکارهای جذب مخاطب است.
مدرس ارتباطات و روزنامه نگاری، با بیان اینکه مسائلی که با زندگی روزمره مردم ارتباط داشته باشد برای آنها جذابتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: رسانههایی موفقتر خواهند بود که بتوانند نیازهای مردم را به درستی شناسایی کنند و به آنها بپردازند، باید مطلبی که عنوان میشود به درد مردم بخورد و بتواند برای آنها راهگشا باشد./1304/202/ب3