۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۴۶۰۶۶۷
آیت الله تسخیری:

اجتهاد در به دست آوردن تئوری‌های انقلاب کمک می‌کند

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام گفت: عصر جدید عصری تخصصی است، عصر امروز همانند گذشته نیست که یک نفر در همه رشته‌ها متخصص باشد، امروزه برای هر رشته‌ای شاخه‌های متفاوتی متناسب با شرایط زمان وجود دارد.
تسخیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله محمد علی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام بعدازظهر امروز در نشست تحول در فقه‌آموزی و به راه انداختن رشته‌های تخصصی فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه عصر جدید عصری تخصصی است اظهار داشت: عصر امروز همانند گذشته نیست که یک نفر در همه رشته‌ها متخصص باشد، امروزه برای هر رشته‌ای شاخه‌های متفاوتی متناسب با شرایط زمان وجود دارد.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر تخصص یک مجتهد بروی یک رشته دقیق‌تر باشد بهتر است، به این معنا که شخص فقیه باشد و سپس به سراغ علوم دیگر برود، برای نمونه امام موسی صدر ابتدا یک فقیه بود سپس به سراغ رشته‌های دیگر رفت.

مشاور رهبر انقلاب در امور جهان اسلام تاکید کرد: ما باید قبل از مرحله اجتهاد به یک درجه متجزی برسیم، در ابتدا باید گفت در مورد فقه باید اطلاعات کامل داشته باشیم، از طرفی دیگر در استفاده بهتر از اخلاق در متون الهی و درس‌های الهی باید دقت کنیم، در این راستا باید به نظرات قرآن دقت کنیم.

آیت الله تسخیری یادآور شد: خیلی از آیات قرآن دارای اخلاق است، در اصل برخی از آیات قرآن هدایت‌کننده است، امام علی(ع) در این زمینه می‌فرمایند" قرآن را به نطق در بیاورید و تنها قرآن را نخوانید و رد بشوید"، بسیاری از علوم در قرآن نهفته است که ما را نسبت به آینده آگاه می‌کند.

وی افزود: راه حل بسیاری از مشکلات در قرآن است، نظامی که بین انسان‌ها باید وجود داشته باشد در قرآن گفته شده است، حالا سوالی که پیش می‌آید اسن است که ما چقدر از قرآن برای حل معضل‌های خود استفاده کرده‌ایم.

مشاور رهبرمعظم انقلاب در امور جهان اسلام بیان کرد: فقه مقاصد خوب است زیرا ذوق فقهی را به وجود می‌آورد، در کنار فقه اجتهاد نیز زمینه‌ساز بدست آوردن مکاتب اسلامی است، اجتهاد در بدست آوردن تئوری‌های انقلاب کمک می‌کند.

آیت الله تسخیری ابراز داشت: استفاده از کتاب‌ها در پرورش فقه مهم است، برهی کتاب‌ها برای تربیت طلاب وجود دارد که مرحله به مرحله تربیت طلبه‌ها را بیان می‌کند.

وی در پایان گفت: باید دقت کرد که فقه چند مرحله را طی کرده است و باید به شناخت واژه‌ی اجتهاد پرداخت./816/202/ب3

ارسال نظرات