۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۴۶۰۶۷۱
آیت الله جوادی آملی:

علامه طباطبایی سعی کردند افعال و اسماء الهی را تبیین کنند

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: مرحوم علامه طباطبایی در صدر و ذیل تفسیر گرانقدر المیزان سعی کردند افعال الهی و اسماء الهی را تبیین کنند.
آیت الله جوادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حضرت آیت الله جوادی آملی، امروز در پیام تصویری به همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) در تبریز  اظهار داشت: راه شناخت علوم انسانی اسلامی، همان راه اصیل است که تمایز علوم به تمایز موضوعات آنهاست.

وی با بیان اینکه  اهداف و اغراض فرع بر خود مسائل و مترتب بر مسائل اند، گفت: بررسی فعل خدا نمی تواند غیر دینی باشد، تعلیم و تعلم آن هم دینی است.

وی خاطرنشان کرد: پس اساس علم، هر علمی که در دانشگاه ها تدریس می شود و تجربی است و مربوط به موجودات زمینی و موجودات فضایی و مربوط به نظام سپهری است، یعنی همگی محصول خداوند تعالی است و شناخت فعل خدا نمی تواند علم غیر دینی باشد.

این مرجع تقلید در تبیین شاخصه های علم دینی و اسلامی، اظهار کرد: علمی اسلامی است که موضوع آن علم ثبوت خدای سبحان، اسمای الهی، اوصاف خداوند، اقوال خداوند، افعال خداوند، آثار خدا، خدا و مظاهر او، خدا و آیات او، خدا و جلوه های او، خدا و ظهورات او و تجلیات او باشد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به علومی که موضوع آن فعل انسان است، گفت: این علوم نظیر صنعت، هنر، کشاورزی، دامداری، داروسازی، نظیر رفتار ها و گفتارهایی که انسان از خود نشان می‌دهد می‌تواند اسلامی یا غیر اسلامی باشد؛ اگر این علوم مطابق با ره‌آورد دین باشد، دینی خواهد بود و اگر مطابق دین نباشد، غیر دینی است.

وی با بیان اینکه مرحوم علامه طباطبایی در صدر و ذیل تفسیر گرانقدر المیزان سعی کردند افعال الهی و اسماء الهی را تبیین کنند، خاطرنشان کرد: پژوهشگرانی که در راستای تبیین آراء و نظرات مرحوم علامه طباطبایی تلاش می کنند خداوند به آنها طول عمر با برکت عنایت کند.

بنابر این گزارش، همایش ملی دو روزه بزرگدلشت مقام علمی و معنوی علامه طباطبایی(ره) با عنوان « اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای در مکتب علامه طباطبایی(ره)» امروز با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه در تبریز آغاز شد و قرار است فردا در دانشگاه صنعتی سهند ادامه یابد.

گفتنی است، بر اساس برنامه‌ریزی های بعمل آمده؛ صاحبان مقالات برگزیده از صبح فردا پنج شنبه آثار خود را در دو قالب پوستر و سخنرانی ارایه خواهند کرد و عصر همان روز برگزیدگان آثار برتر مورد تجلیل قرار می گیرند./935/101/ب3

ارسال نظرات