۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۴۶۰۷۶۷
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت كشور:

فقط زائراني كه در سامانه سماح ثبت نام كرده اند قابل برنامه ريزي هستند

نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت كشور گفت: فقط زائراني كه در سامانه سماح ثبت نام كرده اند قابل برنامه ريزي هستند اما افرادي كه آزاد ثبت نام كرده و يا از طريق سفارت عراق ويزا دريافت كرده اند به دليل اينكه نامي از آنها در سامانه سماح وجود دارد اگر با مشكلي رو به رو شوند هيچكس جوابگو نخواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين سيد عاي قاضي عسگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام والملسمين سيد علي قاضي عسکر ظهر امروز در همايش مبلغان اربعين حسيني شهرستان كاشان در تالار آزادي دانشگاه كاشان با اشاره به تأكيد رهبر معظم انقلاب بر حفظ مردمي بودن مراسم اربعين حسيني و جلوگيري از دولتي شدن آن، گفت: تمام تلاشهاي انجام شده براي حفظ مردمي بودن مراسم اربعين انجام شده است اما ارگانها و نهادهايي كه در اين زمينه فعاليت دارند به ناچار براي سرويس دهي مناسب مجبور به استفاده از بودجه هاي خود هستند.

وي يكي از اقدامات مهم و بزرگ را طراحي سامانه سماح اعلام كرد و افزود: هدف اصلي طراحي سامانه سماح برنامه ريزي اصولي براي اربعين است، بنابراين چناچه دوميليون نفر جمعيت بخواهد خارج از سامانه سماح برنامه ريزي شود همان مشكلات گذشته ادامه خواهد داشت و حضور ناگهاني اين تعداد زائر در پشت مرز و عدم امكان خروج آنها مشكل ساز خواهد شد.

حجت الاسلام والملسمين قاضي عسکر ادامه داد: امروز كه دشمن برنامه ريزي وسيعي را براي نا امن كردن مراسم اربعين انجام داده است كه نمونه بارز آن انفجار امسال سامرا بود، برنامه ريزي هاي انجام شده مي تواند از حوادث پيش بيني نشده جلوگيري به عمل آورد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت كشور با اشاره به مشكلات به وجود آمده در حج سال گذشته و توجه ويژه امسال به مسأله بيمه زائران اربعين حسيني، گفت: هر زائري 25 هزار تومان حق بيمه پرداخت مي كنند كه از اين مبلغ 6 هزار تومان مربوط به هلال احمر است چرا كه با افزايش خدمات درماني و دارويي در عراق و در صورت بروز حادثه اي پرداخت 123 ميليون تومان ديه در مقابل اين مقدار پرداخت حق بيمه ارزشمند است.

حجت الاسلام والملسمين قاضي عسکر گفت: سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري نه تنها ريالي از زائرين اربعين حسيني دريافت نمي‌كنند بلكه ميليونها تومان از بودجه هاي پيش بيني شده نيز براي اربعين هزينه مي‌كنند.

نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت اظهار داشت: در سالهاي گذشته موكب‌ها در طرف ديگر مرز و در كشور عراق به زائران خدمات دهي مي كردند اما طي دوسال گذشته با تلاشهاي زيادي كه شده، موكب‌هاي زيادي نيز در اين طرف مرز و در داخل كشور فعاليت دارند و اين در حالي است كه سه سال قبل زائران براي آب خوردن نيز با مشكل رو به رو بودند.  

وي يادآور شد: سامانه سماح با برنامه ريزي اعزام گروهي زائران اربعين حسيني براي خدمت دهي بهتر، اعزام به موقع، حفظ عزت زائر امام حسين(ع) و جلوگيري از هر گونه حادثه غير قابل پيش بيني شده است و امروز براي خدمت دهي به زائران تمامي امكانات راهيان نور در اختيار ستاد اربعين است.

حجت الاسلام والملسمين قاضي عسکر ابراز داشت: فقط زائراني كه در سامانه سماح ثبت نام كرده اند قابل برنامه ريزي  هستند اما افرادي كه آزاد ثبت نام كرده و يا از طريق سفارت عراق ويزا دريافت كرده اند به دليل اينكه نامي از آنها در سامانه سماح وجود ندارد اگر با مشكلي رو به رو شوند هيچكس جوابگو نخواهد بود.   

وي از كشف چندين مركز توليد كننده استيگرهاي جعلي و حدود دو ميليون استيگرهاي جعلي از سوی وزارت اطلاعات و نيروهاي انتظامي طي دو سه ماه گذشته خبر داد و گفت: چنانچه اين تعداد استيگر جعلي كشف نشده بود و به مردم داده مي‌شد، براي عبور از مرز مشكلات عديده اي را رقم مي زد.

به گفته وی، كار اعزام زائران اربعين كار بزرگ و حجيمي است كه تمام دستگاههاي مرتبط با سازمان و حج و زيارت و عموم مردم بايد همكاري كنند تا بتوانيم در خدمت رساني به زائران سربلند خارج شويم و مراسم اربعين امسال بدون هيچ گونه حادثه اي برگزار شود و از بركات آن بهره مند شويم.  

حجت الاسلام والملسمين قاضي عسکر در ادامه با اشاره به اينكه فلسفه زيارت اربعين  تنها صرف زيارت معمولي نيست، اظهار داشت: فلسفه زيارت اربعين  ايجاد ارتباط و پيوند با امام حسين(ع) و حادثه عاشورا و كربلا است تا آن را به يك حركت بين المللي و عظيم ضد استكباري جهاني تبديل كنيم.

وي ادامه داد: ابتدا كسي تصور نمي‌كرد بتوانيم به چنين هدفي برسيم اما امروز اين هدف به آرامي در حال محقق شدن است، چرا كه اهل سنت عراق و كشورهاي ديگر و پيروان مكتب اهل بيت(ع) از اروپا و آفريقا و هند و پاكستان و سريلانكا نيز در مراسم اربعين حسيني سال گذشته حضور داشتند كه اين جمعيت با يك هدف مشترك در يك نقطه به يكديگر پيوند خورد و حركت عظيم ميليوني را كه در هيچ كجاي جهان سابقه نداشت رقم زدند.

لازم به ذكر، است، همايش اربعين حسيني با شعار ‹‹اني حامي ابدا عن ديني›› ويژه روحانيون و مادحين و كارگزاران  توسط اداره حج و زيارت شهرستان كاشان در تالار آزادي دانشگاه كاشان برگزار شد./1307/202/ب2

 

ارسال نظرات