۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۴۶۰۷۶۹
آیت الله مدرسی:

نظام‌سازی جمعیتی براساس معیارهای امروزی نیازمند رفتار درست است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما در طراحی برای کارهای جمعیتی دیر عمل می‌کنیم، گفت: ما اگر بخواهیم نظام‌سازی براساس معیارهای امروزی را انجام دهیم باید درست رفتار کنیم، در غیر این صورت ضربه خواهیم خورد.
آیت الله مدرسی یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله محمد علی مدرسی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در اولین نشست شورای راهبردی جمعیت که در بنیاد خاتم  الاوصیا برگزار شد با بیان اینکه ما در طراحی برای کارهای جمعیتی دیر عمل می‌کنیم، اظهار داشت: ما اگر بخواهیم نظام‌سازی براساس معیارهای امروزی را انجام دهیم باید درست رفتار کنیم، در غیر اینصورت ضربه خواهیم خورد.

وی ادامه داد: طرح جمعیتی نیاز به بنیان‌های قوی دارد، در قم یک مرکز برای این امر تشکیل شد اما جای تأسف دارد که چرا این امر پس از سی سال اتفاق افتاده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: از بُعد نظری و عملی اشتباهاتی را تا به امروز داشته‌ایم، دلیل آن هم این است که به شکل سیل‌آور به موضوعات نگاه کرده‌ایم، در حالی که باید قدم به قدم به سوی جلو حرکت کنیم.

آیت الله مدرسی یادآور شد: تبلیغات در کشور ما برای جمعیت به گونه‌ای بوده است که کمی جمعیت را ارزش و زیاد داشتن فرزند را بی‌فرهنگی تلقی کرده است.

وی افزود: در کشور همه به جای آنکه بگویند که جمعیت و فرزند‌آوری مطلوب است و اسلام نیز بروی آن تأکید دارد به سوی تبلیغات منفی رفته‌اند، متأسفانه ما فکر می‌کنیم هر حرف و تبلیغ جدید نوعی فرهنگ مناسب است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید یک آسیب شناسی دقیق در مورد اینکه چرا تبلیغات منفی برای جمعیت بدون آنکه به قانون برسد تأثیرگذار شده است بشود، خاطرنشان کرد: ما باید بحث ضد جمعیت را از حوزه و علما شروع کنیم، در حال حاضر باید از حوزه‌ها این بحث آغاز شود و این رسالت بر دوش آنها است.

آیت الله مدرسی گفت: جمعیت ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها بُعد فقهی و حوزوی است، جمعیت در مباحث فقهی در بُعد نظری آن باید خوب بیان شود، مبانی فقهی ابتدا باید حل شود تا بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متخصص تبلیغات کم داریم، تصریح کرد: ما از تبلیغات کم استفاده می‌کنیم، ما در شرایطی هستیم که جمعیت ما الان نیازمند تبلیغات خاص و ویژه هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از موضوعات که باید بررسی شود بحث مصداق شناسی در بعد عملی است، در اصل باید با مستندات به این موضوع پرداخت، سال‌ها پیش آیت الله سیستانی فرمودند که حواستان به وضعیت رشد جمعیتی در مشهد باشد و بدانید که در آینده از نظر جمعیتی چگونه خواهد شد.

آیت الله مدرسی ادامه داد: به طور طبیعی باید به سراغ مراجع رفت، یکی از مظاهر حرکات خودجوش مردم از سوی مراجع صورت می‌گیرد، این حرکت برخی از سازمان‌ها را هم در بحث اجرایی آگاه‌تر می‌کند، بنابراین ابتدا باید از مراجع و سپس افراد ذی نفوذ و در آخر هم از تبلیغ استفاده شود تا بحث جمعیت دچار یک تکان بشود.

وی در پایان گفت: احساس رقابت باید کم شود تا شوراها احساس کنند که حرکت آنها موازی نبوده است، از طرفی دیگر نقش خانوم‌ها بسیار مهم است و می‌توانند به این موضوع کمک کنند./816/201/ب2

ارسال نظرات