۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۴۶۱۰۴۵
در نمایشگاه مطبوعات مطرح شد؛

لزوم پیگیری تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان از سوی مجلس

عضو کمپین پیگیری تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان، گفت: افزون‌بر جمیع مشکلاتی که در جامعه معلولان ایران با آن مواجه هستند، زنان نسبت به مردان و سایر گروه‎ها با مشکلات بیشتری دست در گریبان بوده و انگاره‎های فرهنگی و تبعیض‌های هر چند ناخواسته جنسیتی بر مصائب آن‎ها افزوده است.
معلولان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمدعلی بیگ محمدلو، عضو کمپین پیگیری تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در نمایشگاه مطبوعات، گفت: مسایل حوزه معلولان متنوع، متعدد و مختلف است. اقدامات خوبی در دو دهه گذشته در این زمینه در دنیا و در ایران البته با تأخیر و تقصیر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در این زمینه کنوانسیون بین‌المللی حقوق افراد دارای معلولیت تدوین، منتشر و در ایران پذیرفته شده است. قانون بازنشستگی معلولان تصویب و آیین‎نامه آن نوشته و ابلاغ شده است. قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسید و به صورت ناقص و با اختیارات کمتر اجرا شد. لایحه جدید برای حمایت از حقوق معلولان تدوین و ارائه شد که در فرآیند تصویب قرار دارد و مفاهیم و اصطلاحات این حوزه در سطح گسترده‎ای از سازمان‎ها و نهادها در اذهان قشرهای مختلف جامعه منتشر و رسوخ پیدا کرده است.

بیگ محمدلو، بیان داشت: با تمام این مسائل به لحاظ تأخیر در اقدامات بیان شده و عدم توجه شایسته رسانه‌ای و نهادی و وسعت این حوزه و شاملیت آن بر انواع معلولیت‎ها، جانبازان، کنهسالان، مادران و... أثربخشی این اقدامات به حد شایسته مشهود نبوده و از سوی ذینفعان احساس نشده است.

وی افزود: از سوی دیگر به سبب محدودیت مالی و فزونی تقاضا، فشار، تورم، افزایش قیمت‎ها، تخصیص بهینه منابع صورت نگرفته و افراد نیازمند و مبتلا به و همچنان گیر و دار مشکلات بوده و گشایش محسوسی در روند زندگی آن‎ها مشاهده نمی‎شود؛ هر چند که سازمان بهزیستی و سایر نهادهای مرتبط با تلاش و جدیدت بیشتری نسبت به گذشته در اینباره همت گماشته و عملکرد بهتری ارائه داده‎اند.

عضو کمپین پیگیری تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان خاطرنشان کرد: افزون‌بر جمیع مشکلاتی که در جامعه معلولان ایران با آن مواجه هستند، زنان نسبت به مردان و سایر گروه‎ها با مشکلات بیشتری دست در گریبان بوده و انگاره‎های فرهنگی و تبعیض‌های هر چند ناخواسته جنسیتی بر مصائب آن‎ها افزوده است.

وی بیان داشت: به همین دلیل جمعی از معلولان با درک عمیق مسایل این حوزه و دستگاه‎های متولی، منابع و... با تمام توان در پی همفکری و کمک به بررسی، تصمیم سازی و حل مشکلات هستیم و اعتقاد راسخ داریم که این همه مقدور نخواهد بود مگر با آگاهی و اتخاذ روش‎های منطقی، اصولی و قانونی برای طرح و پیگیری مطالبات حوزه معلولان.

بیگ‎ محمدلو در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: به همین منظور کمپین سراسری پیگیری تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان تشکیل شده است تا با همفکری، هماهنگی، اطلاع‎رسانی و پیگیری، همه معلولان، مسؤولان، دستگاه‎های مرتبط خیران، علاقه مندان و همه اقشار جامعه به تصویب سریع‎تر این لایحه کمک کنند./993/پ202/ب1

ارسال نظرات