۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۶۱۲۴۵
کارشناس و تحلیلگر مسائل دینی مطرح کرد؛

اهمیت زیارت اربعین و درسهای آن

حجت الاسلام استیری گفت: یکی از نشانه های مومن این است که در اربعین امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کند، در غیر این صورت از راه دور حضرت اباعبدالله(ع) را زیارت کند.
حجت الاسلام استیری

حجت الاسلام عبدالعلی استیری، امام جمعه حسن آباد فشافویه استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه روز بیستم ماه صفر، روز اربعین و به گفته شیخ مفید و شیخ طوسی(ره) بازگشت اهل بیت امام حسین(ع) از شام به مدینه و روز ورود نخستین زائر آن حضرت، جابربن عبدالله انصاری به کربلا، جهت زیارت امام حسین(ع) است، اظهار کرد: زیارت آن حضرت در این روز مستحب است، که به فرموده امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه های مؤمن است.

وی ادامه داد: از امام حسن عسکری(ع) روایت شده که فرمودند، مؤمن پنج علامت دارد، نخست بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم، که معاویه در حدود بیست سالی که به عنوان خلیفه در شامات حکومت می کرد، رسما بخش نامه درست کرد برای از بین بردن نام و یاد امام علی(ع)، و فرمان داد بسم االله را آرام بخوانند تا اصحاب امام علی (ع) را شناسایی کنند.

حجت الاسلام استیری طبق روایت امام حسن عسکری(ع) خصوصیت دوم مومن را سجده برخاک دانست و گفت: خصوصیت سوم ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز که هفده رکعت آن واجب و ۳۴ رکعت آن نافله است و خصوصیت چهارم، انگشتر در دست راست داشتن و پنجم زیارت اربعین است.

وی اظهار داشت: زیارت اربعین یعنی روز اربعین در کربلا باشید یعنی یکی از نشانه های مومن این است که در اربعین امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کند، در غیر این صورت از راه دور حضرت اباعبدالله(ع) را زیارت کنید.

کارشناس و تحلیلگر مسائل دینی عنوان کرد: صفوان جمال یکی از شاگردان خالص و خاص امام صادق(ع) و امام موسی کاظم (ع) بود و شغلش ساربانی بود که چند صد شتر داشت و به مردم کرایه می داد، در زمان امام کاظم(ع)، هارون الرشید همه شترهای صفوان را از ۴۰ روز قبل و با قیمت دو برابر برای رفتن به حج اجاره کرد.

حجت الاسلام استیری ادامه داد: وقتی صفوان خدمت امام کاظم(ع) رسید، امام(ع) به او فرمودند، شنیده ام می خواهی شترهایت را به هارون اجاره بدهی، صفوان پاسخ داد بله، برای ۴۰ روز بعد و برای رفتن به حج، پول خوبی هم می دهد، امام(ع) پرسیدند: آیا حاضری هارون زنده بماند تا بازگردد و پول شترهایت را برگرداند، صفوان گفت، بله در غیر اینصورت به پول شترهایم نمی رسم، امام(ع) فرمود: همینکه راضی به یک روز زنده ماندن ظالم هستی حتی برای رفتن به مکه، توهم ظالم هستی.

وی تصریح کرد: هرکس راضی به ظلم باشد از ظالمان است، صفوان خیلی ترسید و پرسید: حالا چه کار کنم؟ امام(ع) پاسخ دادند قراردادت را فسخ کن وشترهایت را به او اجاره نده، صفوان نمی توانست بی دلیل قرارداد را فسخ کند، خودش را تا آخر عمر به بیماری زد، شترهایش را هم فروخت و به هارون گفت من بیمار شدم و پیر وفرتوت و ناتوانم، شما هم از جای دیگر شتر کرایه کنید، این عمل تعبد ایشان را نشان می داد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل دینی با بیان این سوال که تعبد ما چه مقدار است، اظهار داشت: امروزه علما می گویند خمس واجب است و هرکس خمس مالش را ندهد نمی تواند در اموالش تصرف کند یا خیلی از موارد دیگر، ولی متاسفانه برخی به این امر توجه نمی کنند./875/ت302/ب1

ارسال نظرات