۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۴۶۱۲۶۳
مدیر مدرسه علمیه ثقلین تهران:

آثار اجتماعی پیاده روی اربعین ابعاد بین‌المللی دارد

حجت الاسلام خوانساری گفت: مهم‌ترین اثر و نتیجه‌ای که از پیاده روی عظیم اربعین حاصل خواهد شد زمینه‌سازی برای شناساندن و معرفت جهانی نسبت به وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج) و در نتیجه مقدمه‌ای برای ظهور ایشان خواهد بود.
پیاده روی اربعین

حجت الاسلام محمدمهدی خوانساری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه زیارت اربعین تجدید عهد و پیمان با آرمان‌های نهضت عاشورا است، اظهار داشت: ما همواره وظیفه داریم نسبت به جایگاه امامان معصوم(علیهم‌السلام) هم دوران حیات ایشان و نیز بعد از شهادت‌‌شان معرفت و شناخت کسب کنیم و بنا بر اعتقادی که داریم ائمه(ع) همواره زنده و شاهد و ناظر بر اعمال همه بشیریت هستند، از این رو زیارت اربعین در راستای به کمال رساندن معرفت افراد نسبت به امام معصوم(ع) است.

وی ادامه داد: زیارت اربعین در بعد فردی آثار و برکات دنیوی و اخروی مفیدی برای زائر در پی دارد و دعای او تحت قبّه امام حسین(ع) مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از نیازهای مادی و معنوی او اجابت می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آثار اجتماعی زیارت اربعین، گفت: این مراسم با توجه به حضور میلیونی مردم مورد توجه ویژه‌ رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته و نخبگان ادیان مختلف را به تعجب وا داشته است و برای آن‌ها موجب ایجاد سوال و انگیزه‌ای شده تا بیایند و درباره نهضت عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) تحقیق کرده و نسبت به شخصیت امام شناخت پیدا کنند.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین حقانیت و هویت شیعه را به جهانیان می‌شناساند، تصریح کرد: این واقعه‌ عظیم متعلق به همه مسلمانان بوده و حتی دیگر ادیان نیز تمایل دارند در این پیاده روی حضور پیدا کنند و به نظر می‌آید پیاده روی اربعین طی سال‌های اخیر ابعاد بین‌المللی به خود گرفته و این نشانگر فراگیر شدن پیام عاشورا در همه جهان است.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین پیاده روی اربعین را زمینه‌ای برای شناخت و معرفت جهانی نسبت به جایگاه امام حسین(ع) دانست و افزود: طبق روایات در زمان ظهور وقتی امام زمان(عج) تشریف می‌آورند خطاب به همه مردم دنیا می‌فرمایند من فرزند حسین بن علی(علیهماالسلام) هستم، و اینگونه خود را معرفی می‌کنند. از این رو به نظر می‌آید مهم‌ترین اثر و نتیجه‌ای که از پیاده روی عظیم اربعین حاصل خواهد شد زمینه‌سازی برای شناساندن و معرفت جهانی نسبت به وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج)، و در نتیجه مقدمه‌ای برای ظهور ایشان خواهد بود.

وی با اشاره به حضور پر رنگ طلاب و مبلّغان حوزه‌های علمیه در پیاده روی اربعین، خاطرنشان کرد: به مبلغان توصیه می‌کنم به نکاتی که از طرف مراجع عظام تقلید درباره وظایف طلاب در این مراسم مطرح شده توجه کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: طلاب سعی کنند با آمادگی لازم و با لباس مقدس روحانیت در جمع زائران حسینی حاضر شده و پاسخگوی شبهات اعتقادی و سوالات دینی و فقهی آنان باشند و با گفت‌و‌گوهای چهره به چهره با جوانان اهداف والای قیام اباعبدالله(ع) را برای آنان تبیین کنند و این حضور إن‌شاء‌الله دارای برکات خوبی بوده و همبستگی و رابطه روحانیت با مردم را بیش از پیش مستحکم‌تر و صمیمی‌تر می‌کند.

حجت الاسلام خوانساری در پایان با بیان اینکه وحدت بین مسلمین همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است، گفت: به زائران ایرانی توصیه می‌کنم با توجه به اوضاع سیاسی و اجتماعی عراق از هر گونه اقدامی که موجب تفرقه و جدال می‌شود به شدت پرهیز کنند. از این رو شاید برخی نمادهای مذهبی و برخی موضع گیری‌های سیاسی در آنجا مورد قبول و تایید ما نباشد، ولی مورد تایید دولت حاکم بر عراق است، بر این اساس ما به عنوان یک میهمان باید تابع قوانین دولت عراق باشیم./302/9592/ب1

ارسال نظرات