۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۴۶۱۴۵۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

قرآن با عمل، شفا بخش است

دبير جامعه روحانيت شهرستان كاشان گفت: قرآن وقتي نسخه شفا بخش است كه به آن عمل شود در غير اين صورت نبايد زياد انتظار شفا داشت هرچند كه خواندن قرآن يكي از مسائلي است كه در قرآن به آن دستور داده شده است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار  خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملا محسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 82 سوره مباركه اسرا، مي فرمايد ‹‹وَ نُنزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظلِمِينَ إِلا خَساراً››، گفت: ما از قرآن آنچه را كه نازل مي كنيم شفا و رحمت براي مومنان است اما براي ظالمان چيزي جز خسارت نيست.

وي از شفا به عنوان نخستین ويژگي اين آيه كه مي فرمايد ‹‹مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ›› نام برد و افزود: در آيه 57 سوره مباركه يونس نيز مي فرمايد ‹‹يا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ›› از طرف خداوند موعظه اي و شفا براي انسانها آمد منتها ‹‹وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ›› به اين معني كه شفا براي آنچه كه در سينه هاي شما است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: انسان مركب از جسم و روح است و منظور از صدور، روح انسان است كه مي فرمايد، قرآن براي روح انسان شفا است، چرا كه جسم انسان به انواع بيماريها مبتلا مي‌شود و بيماريهايي جسمي نيز معمولا همراه با درد و عارضه اي است و خطرناكترين بيماريهاي جسمي بيماريهايي است كه هيچ اثري در بدن انسان  ندارد و سالها به يك بيماري مبتلا است بدون اينكه از آن اطلاع داشته باشد و زماني از بيماري خود مطلع مي شود كه هيچ راه درماني برايش باقي نمي ماند.

وي همچنين بيماريهاي روحي را به آتش تشبيه كرد و گفت: بيماريهاي روحي از جمله حسادت در برخي از افراد به گونه اي است كه بدخواه ديگران است بدون اينكه براي خودش دستاوردي داشته باشد، بنابراين بيماري حسد دين را مي خورد همانگونه كه آتش چوب را مي خورد.

دبير جامعه روحانيت كاشان از كينه توزي به عنوان يكي ديگر از بيماري روحي نام برد و ابراز داشت: كينه در قلب و روح برخي افراد به گونه اي است كه بي جهت نسبت ديگران كينه دارد و به دنبال آسيب رسانده به او است، ضمن اينكه، بُخل، تكبر، بدبيني، سوءظن از جمله بيماريهاي روحي است.

به گفته وي، بيماريهاي روحي برخي اوقات درد دارد و برخي اوقات لذت دارد از جمله بيماري حسد كه برخي اوقات درد دارد اما برخي اوقات نيز لذت دارد.

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: زماني كه فردي به مقام و ثروتي مي رسد براي انسان حسود درد آور و رنج آور است، اما زماني كه متوجه مي شود تصادف كرده و يا بيمار شده است خوشحال مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر از انسان متكبر احترام بگيرند خوشحال مي شود، اما اگر احترام نگيرند ناراحت مي شود و يا انسان خسيس اگر به ثروتي برسد خوشحال مي شود اما اگر آن را از دست بدهد ناراحت مي شود، بنابراين بيماريهاي روحي مانند بيماريهاي جسمي نيست كه هميشه همراه با درد باشد، بلكه گاهي اوقات خوشحال كننده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به راه هاي شناخت بيماريهاي روحي، گفت: بهترين راه شناخت بيماري روحي اين است كه اگر خوشحالي و ناراحتي و يا عواطف و احساسات روزانه خود را تجزيه و تحليل كنيد مي توانيد متوجه شويد به بيماري روحي مبتلا هستيد و يا اينكه بيماري روحي نداريد.

به گفته وي، بيماريهاي روحي داراي شدت و ضعف در نزد افراد است، برخي مرحله خفيفي از بيماري روحي حسد و كينه و بخل و بدبيني را دارند اما برخي ديگر مراحل شديد آن را دارند به اين معني كه برخي افراد تنها نسبت به چند نفر حسادت دارند اما برخي ديگر نسبت به همه حسادت مي كنند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: وظيفه ما در طول عمر درمان بيماريهاي روحي است چرا كه مال و ثروت و جايگاه براي  انسان ماندگار نيست و تنها چيزي كه ماندگار است صفات روحي است، از اين رو ممكن است برخي افراد مال و ثروت و جايگاه اجتماعي نداشته باشند اما داراي صفات روحي نيكويي باشند كه در يادها ماندگار مي شوند اما برخي ديگر ممكن است داراي مال و ثروت و جايگاه اجتماعي باشند اما از صفات روحي نيكو بي بهره باشند، بنابراين چنين انسانهايي با وجود اينكه ثروتمند و داراي جايگاه اجتماعي هستند خيلي زود از يادها فراموش مي شوند و در اذهان نمي‌ مانند.

وي با بيان اينكه انسانها در قيامت بر اساس باطن خود مشهور مي شوند، يادآور شد: امام خميني(ره) مي فرمايد، انسانها در قيامت به چهره دنيايي خود مشهور نمي شوند، بلكه به قيافه باطني و به تعبير قرآن ‹‹وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ›› آنچه در سينه انسان است، قيافه و سيماي او را در قيامت مشخص مي‌كند و برخي ديگر كه خشن هستند به صورت حيوانات وحشي مشهور مي شوند.   

حجت الاسلام شاه فضل با بيان قرآن مي فرمايد ‹‹وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ›› وظيفه شما اين است كه كل في صدور را درمان كنيد و درمان ما في الصدور نيز در قرآن است و اگر گفته مي شود قرآن نسخه شفا بخش بشريت است براي اين است كه قرآن روح انسان را مي سازد.

وي افزود: اين نسخه شفا بخش كه تمامي دستورات دين است براي عمل كردن است و مانند اين است كه بيماري به پزشك مراجعه كند و نسخه پزشك را هر روز بخواند و انتظار شفا گرفتن داشته باشد در حاليكه نسخه زماني شفا بخش است كه به آن عمل كند، بنابراين قرآن وقتي نسخه شفا بخش است كه به آن عمل شود در غير اين صورت نبايد زياد انتظار شفا داشت هرچند كه خواندن قرآن يكي از مسائلي است كه در قرآن به آن دستور داده شده است.

به گفته وي، تلاوت قرآن اثر بخش است اما چنانچه مسلمانان به تلاوت قرآن عادت كردند و عمل به قرآن را فراموش كردند خيلي شفا بخش نخواهد بود، برخي از اعراب صبح تا شب قرآن تلاوت مي كنند اما زمان جهاد با مشركان اهل عمل نيستند.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: قرآن شفا و رحمت است براي ‹‹فِی الصُّدُور›› آن هم در صورتيكه به آيات قرآن عمل شود، بنابر اين خداوند مي فرمايد ما در قرآن دستوراتي را داده ايم كه هركس به آن عمل كند سعادتمند مي شود و هركس عمل نكند ذليل مي شود.

حجت الاسلام شاه فصل با بيان اينكه در روايات گفته شده است، قرآن براي ظاهر و بدن انسان نيز شفا است، گفت: در روايات است اگر عضوي از بدن درد داشت، دست خود را در موضع درد بگذارد و اين آيه را چندين مرتبه تلاوت كند سبب آرامش درد مي شود.

وي افزود: در روايات است اگر 70 بار سوره حمد به مرده خوانده شود اگر مرده زنده شد سبب تعجب نيست، به اين معني نيست كه اگر خوانده شد همان موقع هم اثر گذار باشد بلكه برخي از موقعيت هاي خاص و حالات خاص اثرگذار است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: ‹‹وَ نُنزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ›› فعل ننزل دلالت بر استمرار مي كند به اين معني است كه شفاعت و رحمت قرآن استمرار دارد و مختص به يك زمان خاص نيست و در ادامه مي فرمايد ‹‹شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ›› قرآن رحمت است به اين معني كه يكي از مصاديق رحمت خدا قرآن است، كه هر انساني به اندازه وسع خودش از قرآن استفاده مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه قرآن كريم، سراسر رحمت و بركت است، بیان کرد: خداوند مي فرمايد اين كتابي را كه نازل كرديم كتاب با بركت و رحمت است و هركس آن را برداشت و از آن استفاده كرد بهره آن را برده است و هركس بي تفاوت از كنار آن گذشت از رحمت خدا دور شده است و اينگونه نيست كه خداوند رحمت خودش را به بندگانش تزريق كند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: قرآن كتاب هدايت است و انسان را به بهترين راه راهنمايي مي‌كند، بنابر اين قرآن شفا و رحمت دارد اما اين شفا و رحمت براي مومنان است و ظالمان خسارت است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد ما قرآن را وسيله شفا و رحمت قرار داديم تا خودتان را در معرض اين كتاب آسماني قرار دهيد و هرچه مي توانيد بخوانيد و به آن عمل كنيد و بدانيد جاي ديگري خبري نيست./201/1307/ب1

ارسال نظرات