۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۴۶۱۵۳۳
رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی:

اربعین یادآور اهداف و انگیزه های جنبش آفرین عاشورا است/ حضور کاروانی از علمای شیعه و سنی در اربعین امسال

حجت الاسلام والمسلمین مختاری اربعین را احیاگر اندیشه های ناب حسینی دانست و گفت: اربعین تعلق به یک گروه و مذهب ندارد و با نشان دادن اسلامی که خواهان حرکت و جنبش و عزت است سبب تحرک بشریت خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری، رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که اربعین یک تفکر و جریان ناب اسلامی و منبعث از کتاب و سنت است، ابراز داشت: این به اهداف مقدس پدید آورنده قیام عاشورا برمی گردد که به یک معنا احیای تفکر ناب اسلامی است و به یک تعبیر می توان گفت اسلام با هویت و ویژگی های اصیل نبوی خود و با روحیه تحرک آفرینی که در صدر اسلام وجود داشت از سوی امام حسین(ع) این امر را محقق کرده است.

وی با بیان این که در اربعین اسلامی که مخالف با سکون و جمود و ایستایی برای پیروان خود است، نمود پیدا کرده است، گفت: اسلامی که خواهان حرکت و جنبش و عزت و قیام باشد علیه هر گونه ظلم و ستم می ایستد و تضمین کننده آزادی واقعی برای پیروان خود و حتی بشریت است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با بیان این که امام حسین(ع) با قطرات خون خود اسلام ناب نبوی را ترسیم و مجسم کرد، تصریح کرد: اربعین یادآور اهداف و انگیزه های جنبش آفرین عاشورا و مانعی برای دشمنانی است که بعد از فاجعه عاشورا همواره به دنبال این بوده اند که ننگ عاشورا را از دامن خود پاک کنند.

وی اربعین را احیاگر اندیشه های ناب حسینی دانست و خاطرنشان کرد: امروز ما شاهدیم که اربعین یک تفکر و فرهنگ شده است و به همه جای دنیا نفوذ کرده است و میلیون ها انسان دلسوخته عازم کربلای معلا هستند و حضورشان تجدید میثاق با امام حسین(ع) است.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی با بیان این که افراد زیادی از ادیان مختلف در حرکت بزرگ اربعین حضور دارند، افزود: در سفرهایی که به کشورهای دیگر داشتم افراد غیر مسلمان زیادی با ابراز خرسندی می گفتند که ما اربعین عازم کربلا هستیم و با این کار خود می خواهند بگویند امام حسین(ع) سمبل حریت و آزادگی برای همه جهانیان است.

حضور کاروانی از علمای شیعه و سنی در اربعین امسال

وی به حضور پیروان اهل سنت در راهپیمایی اربعین اشاره و خاطرنشان کرد: امسال به دستور دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب کاروانی مرکب از علمای شیعه و سنی ایران تشکیل شده است و عازم کربلا خواهند بود و این نشانگر این است که اربعین تعلق به یک گروه و مذهب ندارد و سبب تحرک بشریت خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری اربعین را بهترین فرصت برای ترویج مبانی دینی عنوان کرد و گفت: حوزه های علمیه و روحانیت باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند و به گونه ای این حرکت را مدیریت کنند که در نهایت منجر به شناخت و آگاهی بیشتر مردم از اهداف قیام عاشورا شود و مردم آن اهداف را در زندگی خود دنبال کنند./843/302/ب2

ارسال نظرات