۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۴۶۱۵۵۴
مدیرکل کتابخانه های آذربایجان غربی خبر داد؛

فعالیت ۱۱۱ کتابخانه عمومی و مشارکتی در آذربایجان غربی

مدیرکل کتابخانه های آذربایجان غربی گفت: ۶۷ کتابخانه عمومی و ۴۴ کتابخانه مشارکتی در سطح آذربایجان غربی فعالیت می کنند.
نهاد کتابخانه های عمومی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، علی فیروز، مدیرکل کتابخانه های آذربایجان غربی ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: رسانه و آموزش و پرورش دو قشری است که در شکل دهی به رفتار و تربیت جامعه نقش اساسی دارند و در زمینه ترویج‌ فرهنگ کتابخوانی می توانند مؤثر باشند.

وی با اشاره به نیاز نهاد کتابداری عمومی به همکاری اصحاب رسانه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، افزود: افزایش سرانه مطالعه عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی از کارهای مثبتی است که شما خبرنگاران‌ می توانید در این زمینه اقدام کنید.

مدیرکل کتابخانه های آذربایجان غربی با بیان اینکه ۶۷ کتابخانه عمومی در سطح استان مشغول ارائه خدمات است، گفت: این کتابخانه ها در ۱۷ شهرستان استان با ۵۵۰ هزار جلد کتاب به طور کلی مشغول فعالیت هستند.

وی از فعالیت ۴۴ کتابخانه مشارکتی در آذربایجان غربی خبر داد و عنوان کرد: در تامین منابع و امکاناتی از قبیل نرم‌ افزارهای مورد نیاز کتابداری و آموزش نیروها با کتابخانه های مشارکتی همکاری داریم.

این مسؤول با اعلام عضویت ۶۷ هزار نفر در کتابخانه های آذربایجان غربی، تصریح کرد: هر کتابی که در کتابخانه های عمومی کشور وجود دارد از طریق سامانه قابل سفارش برای اعضا بوده و تمام کتابهای ارائه شده در نمایشگاه کتاب در کتابخانه های عمومی وجود دارد‌.

وی با بیان اینکه کتابها بر حسب نیاز و گروههای سنی در کتابخانه های عمومی دسته بندی می شوند، گفت: 4 هزار و ۵۰۰ کتاب گویا و ۵۰۰ کتاب به خط بریل برای روشندلان یا کسانی که تمایل به استفاده از کتابهای گویا دارند در کتابخانه مرکزی وجود دارد که در صورت سفارش با پست رایگان به منازل فرستاده می شود.

فیروزی با بیان اینکه ۳۱۷ هزار جلد امسال از کتابخانه های عمومی استان به امانت گرفته شده است، ابراز کرد: مبلغ ۱۰ هزار تومان برای تاخیر در تحویل کتب در نظر گرفته شده ولی هر کس امروز کتابها را تحویل دهد جریمه ها بخشیده می شود.

وی مساحت کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی را یک میلیون و ۸۰۰ متر مربع اعلام و عنوان کرد: در هفته کتابخوانی از هشت نفر از همکاران به عنوان کتابدار و کتابخوان برتر در سطح کشور تجلیل شده و کتابخانه مرکزی استان کتابخانه برتر کشور معرفی شد.

مدیرکل کتابخانه های آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری ۳۸۰ نشست کتابخوانی در سال ۱۳۹۵، گفت: در این نشستها کتابخوانان تعدادی از کتبی را که مطالعه کرده اند در جمع معرفی کرده و دیگران‌ را تشویق به مطالعه می کنند.

وی در پایان به وجود کتابخانه های عمومی روستایی در سطح آذربایجان غربی اشاره و اضافه کرد: این کتابخانه ها در مقیاس کوچکتری ایجاد شده و همه ویژگیهای کتابخانه های عمومی شهری را دارا هستند./936/203/ب2

ارسال نظرات