۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۴۶۱۵۵۷

مردم تبریز در تجلیل از مقام فخرالذاکرین سنگ تمام گذاشتند

اقشار مختلف مردم مؤمن و متدین تبریز با حضور پرشور در مراسم تجلیل از حاج فیروز زیرک‌کار نشان دادند که قدرشناس وجود این پیرغلام درگاه اباعبدالله الحسین(ع) هستند.
حاج فیروز زیرک کار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، هر گاه سخن از حاج فیروز و روضه‌هایش در تبریز و منطقه آذربایجان به میان می‌آید، کمتر کسی است که سراغ هیأت این پیرغلام آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) را نگیرد، مردمی که شغل اصلی‌اش روفه گری فرش بوده و هیچ گاه مداحی برای اهل بیت(ع) را مسیری برای درآمد انتخاب نکرد.

حاج فیروز را تمام بچه مسجدی‌ها و اهالی هیأت و منبر می‌شناسند، مردی که برای مراسم تجلیلش مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و تهران خود را به تبریز رساندند تا فخرالذاکرین آستان حسینی را دیده و بوسه بر پیشانی این مرد خدایی بزنند.

حسن میلانی، رییس حوزه هنری آذربایجان ‌شرقی در این مراسم با بیان این‌که حاج فیروز زیرک کار جرعه‌های معرفت را به عاشقان مکتب عاشورا نوشانده و در مسیر حق گام برداشته است، اظهار داشت: تجلیل شایسته بزرگمردان عرصه دین و هیأت های حسینی از رسالت های مهم و برنامه های اولویت دار حوزه هنری است.

وی با بیان این‌که مداحان در مکتب شیعه و اهل بیت(ع) حماسه‌‌ها آفریده‌ و فرهنگ شهادت و نهضت عاشورا را احیا می ‌‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر نگاه عالمانه به جریان عاشورا داشته باشیم، می‌ بینیم فرهنگ شیعه مدیون مداحان اهل بیت(ع) است همان طور که دین اسلام مدیون قیام عاشورا است.

همچنین صادق نجفی، شهردار تبریز در این مراسم با بیان اینکه تقدیر شایسته از نقش حاج فیروز، تنها از عهده حضرات‌ ائمه(ع) بر می‌آید، اظهار داشت: فخر‌الذاکرین، حاج‌فیروز زیرک‌کار، از شاخص‌ترین چهره‌های معاصر در نقش‌ مذهبی شهر تبریز است، تجلیل از حاج‌ فیروز زیرک کار در حقیقت قدردانی از نقش یک فرد نیست، بلکه پاسداشت حقانیت تاریخی مکتب تشیع است.

نجفی با اشاره به استقبال پرشور از مراسم تجلیل از حاج‌ فیروز زیرک‌ کار، گفت: مراسم پاسداشت مرحوم کریم‌آقا صافی تبریزی در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد، با هماهنگی‌های به عمل آمده با فرزند مرحوم صافی، برگزاری آئین نکوداشت این شاعر و مرثیه‌ سرای نامی آذربایجان در برنامه‌های فرهنگی شهرداری تبریز لحاظ شده است.

بنابر این گزارش، حاج فیروز زیرک کار به سال 1306 شمسی در محله دوه چی تبریز چشم به جهان گشود و به قول خودش 71 سال است که ساکن درگاه اباعبدالله الحسین است. این مداح و شاعر اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، مداحی را از هیات عزاداران شهدای کربلا در محله دوه چی شروع کرده است و همچنان به این عشق و علاقه خود بدون کوچکترین چشم داشت مالی ادامه می دهد.

شغل اصلی این پیرغلام دربار شاه کربلا روفه گری بوده و هیچ گاه مداحی را شغل و محل درآمد برای خودش انتخاب نکرده است، نخستین استاد فخرالذاکرین مداحان تبریز، مرحومین حاج حسن شفیع پور، حاج علی شبابی و بعدها استاد عابد تبریزی بوده است.

گفتنی است، در این مراسم ضمن رونمایی از مستند پرتره حاج فیروز زیرک ‌کار با عنوان، استاد کریمی مراغه ای، استاد کلامی زنجانی، حاج غلامرضا عینی فرد زنجانی و حاج حسن سلطانی از تهران با قرائت اشعار و مرثیه‌سرایی در سوگ شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) شور و حال خاصی به این مراسم بخشیدند.

گفتنی است، حضور خیل مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مراسم تجلیل از فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار به قدری بود که سالن‌های منتهی به محل همایش مملو از جمعیتی بود که برای تجلیل از این ذاکر اهل بیت(ع) از سراسر منطقه آذربایجان خود را به تبریز رسانده بودند./935/202/ب2

 

ارسال نظرات