۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۴۶۱۵۸۴
مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان:

تکمیل و بهره برداری از کتابخانه مرکزی هرمزگان نیازمند اعتبار 80 میلیارد ریالی است

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان با اشاره به احداث کتابخانه مرکزی در بوستان خلیج‌فارس، گفت: پروژه کتابخانه مرکزی استان هرمزگان در حال احداث بوده که 55 درصد رشد فیزیکی داشته و برای تکمیل آن نیاز به اعتبار 8 میلیاردی است.
محسن زینلی مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان

محسن زینلی تختی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با تاکید بر اینکه رونق و توسعه فرهنگ مطالعه نیازمند تلاش و عزم جدی مسؤولان و تعامل و همکاری بیشتر دستگاه های اجرایی است، گفت: فرهنگ کتابخوانی یکی از مهمترین مقدمه هایی است که شاخص های فرهنگی یک جامعه را شکل می دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه گسترش کتابخانه ها و امکان دسترسی شهروندان به کتاب، فضای سالم را برای مطالعه بیشتر به وجود می آورد افزود: این مهم، تاثیر مثبتی بر روند کتاب‌خوانی و مطالعه می‌گذارد چرا که هر قدر شرایط برای مردم مهیا باشد همان قدر افراد جامعه به مطالعه بیشتر رغبت می ورزند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان، كتابخانه‌ها را مهم‌ترين پايگاه فرهنگي و اجتماعي‌ نام برد و گفت: اگر براساس آن رفتارها تنظیم شوند، به گونه‌ اي كه كتابدار فقط مسؤول عضوگيري و ثبت‌نام اعضا نباشد، بلكه افزون بر تعامل با موسسات و پايگاه ‌هاي ديگر به دنبال جذب نيروهاي فرهنگي و اجتماعي باشد.

زینلی تختی با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگ مطالعه نیازمند فرهنگ سازی مناسب است تصریح کرد: پیشرفت شاخص های کتابخوانی در کتابخانه های عمومی مرهون کوشش های کتابداران استان است که تلاشگران متعهد، متخصص و دلسوز حوزه فرهنگ هست.

وی در ادامه با بیان این موضوع که کتاب باید در دسترس مخاطب باشد، گفت: برگزاری نمایشگاه هایی از این دست می تواند کمک شایانی در ارتقای سرانه مطالعه باشد و ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند به حرکتی جهادی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان با اشاره به اینکه جذب و جلب جوانان به کتابخانه های عمومی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در میان این قشر افزود: جوانان سرمایه های کشور به شمار می آیند و مطالعه، سطح فکری و دانش جوامع را متحول می کند و کتاب، کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه مفید در بین جوانان سبب پیشرفت جامعه و سطح فکری افراد خواهد بود.

زینلی تختی ادامه داد: بیش از نیمی از اعضای کتابخانه های عمومی استان را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند و از خدمات مختلف کتابخانه های عمومی بهره مند می شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان، تمرکز بر توسعه فضای کتابخانه ای در مناطق روستایی را از دیگر اولویت های سال ۹۵ این اداره کل برشمرد و عنوان کرد: به دلیل اینکه دسترسی روستانشینان به امکانات محدودتر است، تمرکز امور کتابخانه ها در سال جاری بر توسعه و تجهیز کتابخانه های روستایی خواهد بود.

وی با اشاره به احداث کتابخانه مرکزی در بوستان خلیج‌فارس تصریح‌ کرد: این پروژه تحت عنوان کتابخانه مرکزی استان هرمزگان در حال احداث بوده که 55 درصد رشد فیزیکی داشته و برای تکمیل آن نیاز به اعتبار 8 میلیاردی است.

زینلی تختی ابراز داشت: با توجه به سیاست دولت مبنی بر واگذاری این پروژه ‌ها به بخش خصوصی یکی از پروژه‌ های قابل واگذاری به بخش خصوصی پروژه کتابخانه مرکزی بندرعباس است که متاسفانه به‌ دلیل عدم درآمدزایی پروژه ‌های فرهنگی با استقبال و رغبت سرمایه گذاران مواجه نشده است.

وی ادامه داد: تلاش‌ هایی برای ایجاد مشوق ‌های بیشتر جهت جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با تغییر کاربری بخشی از کتابخانه در حال انجام است که امیدواریم سبب تکمیل و بهره ‌برداری از این پروژه فرهنگی شود.

گفتنی است در استان هرمزگان 63 باب کتابخانه با 35 هزار عضو و همچنین 100 نفر کتابدار در امر خدمات کتاب و کتابخوانی فعالیت می کنند./302/851/ب1

ارسال نظرات