۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۴۶۱۶۴۹
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛

آثار شهید مطهری از قفسه‌ کتابخانه‌ها به روی میزهای مطالعه بیاید/ کتابهای شهید مطهری، استانداردترین کتب حال حاضر

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه کتابهای شهید مطهری، استانداردترین کتب حال حاضر بوده و مهر استاندارد آنها را هم امام راحل (ره) زده است، گفت: نباید کتابهای شهید مطهری داخل قفسه‌ها بماند بلکه باید بر روی میزهای مطالعه باشد و همه از آنها بهره‌مند شوند.
حجت الاسلام یعقوبی - دیدار با مدیرکل و کارکنان کتابخانه های عمومی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد امروز در دیدار با مدیرکل و کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی و کتابداران نمونه خراسان شمالی که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، با اشاره به سرانه مطالعه در کشور، بر ترویج بیش از پیش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه تأکید کرد.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن فرموده «فلینظر الانسان الی طعامه» و تأکید کرده لازم است انسان به آنچه از آن تغذیه می‌کند نگاه کنند و هر نوع غذایی را نخورد و امام باقر (ع) هم در ذیل این آیه طعام را این‌گونه تعبیر می‌کند که انسان باید بداند نباید از هر استاد و معلمی علم را فراگیرد؛ زیرا دقت در انتخاب استاد برای آموختن علم بسیار اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: همان‌طور که خداوند برای انسان غذای جسم آماده کرده، غذای فکر و روح هم تعریف کرده و غذای فکر کتاب و غذای روح یاد خدا و معنویت است.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: سؤال کردن و پاسخ شنیدن از افراد عالم یکی از راه‌های تقویت فکر است؛ چراکه می‌توان با پرسیدن سؤالات از جهل و نادانی رهایی یافت.

وی با تأکید بر اینکه مطالعه هم یکی از راه‌های تقویت فکر است، افزود: مطالعه یک جاده یک‌طرفه بوده و می‌تواند انسان را در مسیر رسیدن به دانش و علوم به سرمنزل مقصود برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تشبیه کتاب به بوستان، اظهار کرد: همان‌گونه که بوستانها بر روی همه باز هستند، باید کتابخانه‌ها هم قفسه باز باشند تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: روحیه انسان با رفتن به بوستانها شاداب می‌شود و کتابخانه‌ها هم باید باعث انبساط روح انسان شوند.

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که پیامبر اکرم (ص) فرموده، این علم و دانش است که باعث قیمتی شدن انسان می‌شود و قلبی که در آن علم و حکمت نباشد، خراب است؛ چراکه علم مایه حیات روح انسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه کتاب‌های خوب و استاندارد باید در کتابخانه‌ها قرار داشته باشد تا افراد بتوانند بهترین کتابها را مطالعه کنند، افزود: کتاب‌های شهید مطهری، استانداردترین کتب حال حاضر است و مهر استاندارد آن هم توسط امام راحل (ره) زده شده است.

وی تصریح کرد: کتاب‌های شهید مطهری نباید داخل قفسه‌ها بماند بلکه باید بر روز میزهای مطالعه باشد تا مراجعان همراه با مطالعه کتاب‌های دیگر به آنها هم گریزی بزنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به اینکه کتاب و کتاب‌خوانی مهم است اما تشخیص کتابهای ضاله مهم تراست، ادامه داد: افرادی می‌توانند کتاب‌های گمراه‌کننده را بخوانند که بتوانند‌ برای آن پاسخ قانع‌کننده بیان کند.

وی افزود: لازم است عالمان و دانشمندان متعهدی تربیت کنیم تا با مطالعه کتاب‌های گمراه‌کننده و با ورود به شبکه‌ها و کانالهای انحرافی، بتوانند پاسخ قاطع و قانع‌کننده برای شبهه‌هایی که در آن کتابها و یا شبکه‌های مجازی مطرح شده است، بیان کنند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی تأکید کرد: روی آوردن دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به سایت‌ها و کانالها و مطالعه مقالات از طریق شبکه‌های مجازی برای استفاده از آنها در تحقیق‌ها و پروژه‌های دانشجویی امری سنجیده نبوده و ضروری است از مونتاژگری مطالب دیگران و استفاده آنها به نفع خود پرهیز کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در بیان اهمیت مطالعه و تحقیق و پژوهش گفت: تحقیق کردن همانند کندن کوه با مژه بوده و امری بسیار سخت و طاقت‌فرسا است؛ ازاین‌رو باید برای یافتن و به هدف رسیدن از کتب و مقالات مهمی که ما را به اهداف مدنظر می‌رساند، نهایت استفاده را ببریم./9314/202/ب2

ارسال نظرات