۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۶۱۶۶۴
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

الگوهای دینی سد محکمی در برابر توطئه های فرهنگی دشمن است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به تلاش همه جانبه دشمن در معرفی افکار و عقاید انحرافی خود به جوانان ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: در جامعه اسلامی الگوهای ارزشمند دینی و فرهنگی وجود دارند که باید با یک برنامه ریزی هدفمند و اثرگذار به جامعه امروز معرفی شوند.
مدیرکل ارشاد مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، احد جاودانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران دوشنبه شب در مراسم رونمایی از کتاب تعزیه فاخر، گفت: این کتاب ارزشمند برگرفته از آثار دو شخصیت ارزشمند «ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری» است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران بر ضرورت برگزاری همایشی ملی برای این دو شخصیت بزرگ جهان اسلام تأکید کرد و افزود: شناساندن و معرفی جایگاه و آثار این دو شخصیت بزرگ دینی و علمی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که همه توان مجموعه فرهنگ و ارشاد شناساندن و معرفی مفاخر برجسته دینی به نسل جوان جامعه است، خاطرنشان کرد: نسل امروز نیازمند الگوی برای ادامه زندگی فردی و اجتماعی که علما و بزرگان دینی ما می تواند بهترین راهنما برای جوانان جامعه باشند.

جاودانی با بیان این که به حتم علما و بزرگان دینی بسیاری در جامعه امروز وجود دارند که همچنان گمنام مانده اند، تصریح کرد: این چنین شخصیت هایی برای جامعه امروز گنجینه هستند که باید ضمن شناسایی، آنها را به جامعه معرفی کرد.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران اظهار داشت: وظیفه داریم تا بزرگانی مانند ملاعلی و شیخ حسن فاخر را که آثار ارزشمند تاریخ اسلام بویژه نهضت عاشورا را بدرستی گردآوری و تدوین کردند ، به جامعه معرفی کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به این که علامه ملاعلی فاخر فقیه، ادیب، عارف و حماسه سرای قرن 13 هجری است که در حوزه علمیه ایران و نجف اشرف علوم دینی و فقهی را تحصیل کرد، گفت: تعزیه فاخر، مرثیه فاخر، دیوان فاخریه و رساله علمیه منظوم، چهار مجموعه شعر این شخصیت بزرگ دینی است.

وی با بیان این که این عارف وارسته اهل روستای «سنار» بخش مرزن آباد چالوس بود، افزود: آرامگاه این عالم وارسته در وادی السلام نجف در نزدیکی جوار مرقد امام علی(ع) است.

جاودانی با بیان این که شیخ آقا حسن فاخری نیز متخلص به زاده فاخر در چالوس دیده به جهان گشود، گفت: این عالم عالیقدر پس از عمری تلاش در ترویج فرهنگ عالیه اسلام و بیان وقایع زندگی معصومین (ع) بویژه واقعه خونبار عاشورا با دلی آکنده از عشق به خدا و اهل بیت (ع) در سال 1310 در لیله القدر دعوت حق را لبیک گفت و به دیار حق شتافت.

وی در ادامه سخنان خود از برگزاری همایش گرامیداشت مقام ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخر سناری در آینده ای نزدیک در غرب استان خبر داد و خاطرنشان کرد: رونمایی از کتاب تعزیه فاخر پیش‌درآمدی برای همایش ملی تجلیل از مقام فقهی علمی و فرهنگی دو شخصیت ارزشمندی است که چهره‌های ملی و فراملی بوده و خدماتشان به‌ همه مسلمانان می‌رسد.

جاودانی با بیان این که برگزاری چنین همایشی در حقیقت معرفی شخصیت های بزرگ به نسل جوان جامعه است، یادآورشد: با برگزاری بزرگداشت این بزرگان دینی علاوه بر احیای شخصی آن بزرگوار می توانیم به جوانان بفهمانیم که چه سرمایه نهفته ای داشته و داریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که نسل جوان امروز بیش از زمان دیگری نیازمند الگوهایی همچون علما و بزرگان دینی هستند، تصریح کرد: مطالعه زندگی چنین شخصیت های بزرگی همچون چراغی پر نور انسان را به سر منزل مقصود خواهد رساند.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران با تأکید بر این که باید زمینه شناخت بیشتر نسل جوان با علما و فقهای دینی فراهم شود، تصریح کرد: امروز سیره علمی و عملی بزرگان دینی بهترین الگو برای جوانان کشورمان است.

وی، تکریم و تجلیل از علما را پاسداشت مقام فقه و فقاهت دانست و با بیان این که علما و فقهای دینی همواره سبب شکوفایی و بالندگی جامعه بوده و هستند، تصریح کرد: نقش علما و روحانیت در شکل‌گیری فرهنگ اسلامی این مرز و بوم بسیار مؤثر و مشهود است و آنچه ما امروز به‌عنوان هویت اسلامی و ایرانی داریم از علما دینی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران زیر بار زور، ذلت و خواری نرفتن را از ویژگی های بارز علمای شیعه در تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: علما و فقهای دینی همواره در برابر ظلم و استبداد ایستادند و از دین و ارزش های اسلامی دفاع کردند.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران، ﻋﻈﻤﺖ اﻣﺮوز دﯾﻦ ﻣﺒﯿﻦ اﺳﻼم را ﺑﻪ ﺑﺮﮐﺖ ﻧﻘﺶ آﻓﺮﯾﻨﯽ روﺣﺎﻧﯿﺖ داﻧﺴﺖ و ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: اﮔﺮ اﻣﺮوز ﻋﺎﺷﻮرا ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ واﻗﻌﻪ ﻋﻈﯿﻢ در دﻧﯿﺎ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﻼش ھﺎی روﺣﺎﻧﯿﺖ آﮔﺎه ﺑﻮده اﺳﺖ.

وی به تلاش همه جانبه دشمن در معرفی افکار و عقاید انحرافی خود به جوانان ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: در جامعه اسلامی الگوهای ارزشمند دینی و فرهنگی وجود دارند که باید با یک برنامه ریزی هدفمند و اثرگذار به جامعه امروز معرفی شوند.

جاودانی با بیان این که متأسفانه هنوز بسیاری از علما و شخصیت های فرهیخته کشورمان در غربت به سر می برند و سراغی از آنها گرفته نمی شود، افزود: نباید چنین گنجینه های ارزشمندی امروز در غربت و بی توجهی باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با ارزشمند خواندن اشعار این دو شخصیت بزرگ دینی، گفت: امروزه مشاهده می‌شود که مداحی‌ها با اشعاری آمیخته شده که گاهی از نظر روحی و روانی آسیب‌هایی ایجاد می‌کند و به دلیل چتری که تحریفات بر اشعار اسلامی انداخته است نگرانی‌هایی را در بر دارد./950/203/ب2

ارسال نظرات