۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۴۶۱۷۲۷

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همزمان با روز کتاب و کتابخوانیاز کتابفروشی های مشهد، برنامه های آخر صفر هیئت جوادالائمه(ع) در مشهد و کاظمین و خدمات‌رسانی 24 ساعته اتوبوسرانان درعتبات عالیات از مهمترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و نیز روز کتاب و کتابخوانی و همچنین آغاز طرح پاییزه کتاب ، سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برخی کتابفروشی های سطح شهر بازدید و با مدیران کتابفروشی ها گفت و گو کرد.

در این دیدار، یوسف امینی معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،رستگارمقدم رئیس اتحادیه کتابفروشان مشهد و علیرضا سفیدیان رئیس اداره نشروکتاب استان ،بی بی فاطمه حسینی رئیس اداره امور فرهنگی و هیات همراه حضور داشتند .

هدف از بازدید آشنایی و دید و بازدید از کتابفروشی ها و نیز بررسی معضلات و مشکلات پیش روی آنها بود.

سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر نقش پررنگ کتابفروشی ها در ترویج کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و افزود: فروشگاه های کتاب با فراهم آوردن محیطی فرهنگی و در دست قرار دادن آسان کتاب به شهروندان نقش موثری در ترویج هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند.

وی ادامه داد: فعالیتهای فرهنگی کتاب فروشی­ها یکی از موثرترین سیاستهای جذب خواننده به کتاب و کتابخوانی به شمار می رود و باید بیش از پیش به آن بها داد.

وی با اشاره به طرح عیدانه و تابستانه کتاب که استان خراسان رضوی جزو برترین ها در این طرح بود اظهار امیدواری کرد : امید است خراسان رضوی بویژه مشهد در طرح پاییزه کتاب پیشتاز باشد .

 در این دیدار،سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی به اتفاق هیات همراه با اهدا گل و شیرینی از کافه کتاب، پردیس کتاب،انتشارات کتاب ،انتشارات به نشر و شهر کتاب بازدید کردند

پیکر استاد شریف زاده در کنار یار دیرینش مرحوم سمندری آرام گرفت

مراسم تشییع پیکر استاد نامدار موسیقی مقامی خواننده سرو خرامان با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از مقابل منزلش در باخرز آغاز شد.

پیکر استاد شریف زاده بر روی دوش علاقمندان و مردم شهرستان باخرز به مسجد جامع این شهر منتقل شد، در این مراسم که جمعی از مسوولین، اساتید موسیقی و هنرمندان حضور داشتند، جواد حسن زاده فرماندار شهرستان باخرز ضمن عرض تسلیت درگذشت استاد شریف زاده، پیام تسلیت استاندار خراسان رضوی را قرائت کرد.

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در این پیام آورده بود: با نهایت تاثر  و تاسف باخبر شدیم استاد محمد ابراهیم شریف زاده هنرمند عرصه ی موسیقی مقامی استان دار فانی را وداع گفت. دیگر سر انگشتان این هنرمند فقید زخمه ای بر تارش نمی زند تا هنر موروثی این مرز و بوم از تار او گوش دوستداران هنر را بنوازد.

 بلکه زخم وداع این هنرمند با اهالی هنر استان است که بر روح انان چنگ می زند؛ این فقدان را نه تنها به مردم  هنرمند شهرستان باخرز بلکه به هنرمندان و هنردوستان استان و کشور تسلیت عرض می نمایم.

بی تردید مرحوم شریف زاده، استاد موسیقی مقامی همه ی این مرز و بوم است که نه تنها هنر اصیل و ماندگار او بلکه حسن اخلاق و زندگی وی برای دوستدارانش در ذهن ها جاودانه خواهد ماند.

امیدوارم روحش در پناه عنایات علی بن موسی الرضا (ع) مشمول غفران الهی گردد و خانواده و بستگان آن مرحوم در صبر بر این مصیبت ماجور باشند.

در ادامه این مراسم حسن مهرجردی، مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز برای من باعث افتخار است که در جمع مردم باخرز و در آیین مشایعت شخصیتی حضور پیدا کردم که از چهره های ممتاز و برجسته ی هنر ایران و موسیقی مقامی خراسان است.

وی افزود: مرحوم غلامحسین سمندری، استاد پورعطایی، ذوالفقاری، استاد عسگری پور ، نورمحمد درپور برای ما افتخار آفریندند و هنر ما را در دنیا معرفی کردند.

مهرجردی ادامه داد: ابراهیم شریف زاده از موقعیت ممتازی در موسیقی مقامی برخوردار بود به طوری که دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی گفت: استاد شریف زاده آثار بسیاری را آفرید و برای ما به یادگار گذاشت که نوای آسمانی وی با قرائت اذان، یاد آن مرحوم را در تاریخ فرهنگ و هنر کشور ثبت و ضبط کرد.

مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از اهالی مردم باخرز و هنرمندان در تشییع پیکر استاد اظهار داشت: امیدوارم راه استاد شریف زاده و دیگر میراث داران هنری این خطه خراسان که به رسم امانت برای ما به ودیعه گذاشته اند توسط شاگردان ایشان حفظ شود.

  پیام معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این پیام آمده است: خبر در گذشت هنرمند پیشکسوت و چهره ممتاز موسیقی مقامی شرق خراسان استاد ابراهیم شریف زاده موجب تاسف گردید.

آن مرحوم همگام با سایر هنرمندان نام آشنا و صاحب سبک همچون استاد غلامحسین سمندری، عبدالله سرور احمدی،غلامعلی پور عطایی،ذوالفقار عسگری پور و نور محمد درپور عمر پربرکت خود را در راه صیانت از موسیقی بومی و مقامی آن حوزه کهن فرهنگی سپری و شاگردانی شایسته تربیت نمود.

آثار ارزشمند وی در کنار منش،اخلاق و مناعت طبع، خاطراتی ماندگار و کارنامه ای در خشان از خدمات را به یادگار نهاده است.

بی گمان نام و یاد ایشان در تاریخ هنر کشور ثبت و ضبط خواهد شد و تربیت یافتگان مکتب استاد راه خدمت به فرهنگ و هنرایران اسلامی را ادامه خواهند داد.از خداوند متعال برای آن فقید سعید آمرزش و آرامش و  برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

در این مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن عرض تسلیت درگذشت این هنرمند نامدار گفت: جریان مقدس و ارزشمند هنر فاخر موسیقی مقامی خراسان پر از عرفان، عشق و تقدس است.

سید سعید سرابی افزود: استاد شریف زاده به دلیل برخورداری از این کسوت هنری در خراسان به مقامی می رسد که همگان از تواضع و فروتنی او یاد می کنند.

وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان این مرز و بوم باید از این جریان ارزشمند و ناب موسیقی بهره گیرند و راه این فرزانگان را بسط و گسترش دهند چرا که این هنر اصیل و مقدس و مایه مباهات در هنر موسیقی خراسان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: طی سفری که چند روز گذشته توسط همکاران من برای دیدار استاد صورت گرفته بود ایشان عمده ناراحتی خود را فاصله گرفتن از موذنی می دانست.

وی افزود: این بزرگان را باید قدر بدانیم و این هنر را که در اختیار فرهیختگان این سرزمین است پاس بداریم.

در ادامه مراسم محمد درویشی پژوهشگر موسیقی مقامی، استاد شریف زاده را یکی از مفاخر هنری جنوب خراسان خواند و افزود: ضروری است قدردان زحمات این هنرمندان باشیم و این قدردانی تنها با پول نیست بلکه به محبت، عشق ورزی و احترام است.

وی ادامه داد: موسیقی خراسان برای این مردم مانند اکسیژن است که اگر این موسیقی را از مردم خراسان بگیرید مردم این خطه خفه خواهند شد.

در این مراسم همچنین حجت الاسلام امجدی زاده امام جمعه شهرستان باخرز اظهار کرد:استاد شریف زاده یکی از افرادی بود که در حوزه موسیقی مقامی به درجاتی رسید که باید راهش ادامه یابد.

بعد از این مراسم پیکر استاد شریف زاده بر روی دوش مردم باخرز تشییع و در کنار یار دیرینش مرحوم غلامحسین سمندری به خاک سپرده شد.

بازآرایی سیمای ذهنی مشهد در افکار جهانیان از مهمترین ویژگی های مشهد 2017

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: رویداد «مشهد 2017» باعث افزایش تعداد زائران و گردشگران غیر ایرانی در مشهد طی این سال و سال های پس از آن خواهد شد.

حسین مسگرانی در بازدید از غرفه پایتخت فرهنگ اسلامی - مشهد 2017 در نمایشگاه مطبوعات کشور، اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی های این رویداد، معرفی و بازآرایی سیمای ذهنی مشهد در افکار جهانیان است.

وی با بیان اینکه مشهد شهری است که در آن معنویت و زندگی در هم می آمیزد، افزود: دو مولفه اساسی هویت شیعی و سبک زندگی را می‌توانیم به عنوان شاخص ‌های ذاتی مشهد عرضه کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در جریان این رویداد مهم، مشهد باید همیشه آماده همکاری برای برگزاری برنامه های فرهنگی و رویداد های مذهبی باشد.

مسگرانی ویژگی اصلی شهر مشهد را میزبانی از بارگاه عالم آل محمد(ص) و هویت زیارتی آن دانست و افزود: این ویژگی در شکل‌گیری هویت فرهنگی شهر نیز نقش اساسی دارد و شهر مشهد نمی تواند مجزا از تاریخ و فرهنگش باشد.

رویداد مشهد 2017 باید وارد فاز مردمی شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برای افزایش کیفیت برگزاری و تاثیرگذاری این رویداد باید وفاق مسوولان ذیربط افزایش یابد تا این مساله به طور کامل وارد فاز مردمی شود و بتوانیم از این رویداد به خوبی استفاده کنیم.

محمدرضا عارف در بازدید از غرفه مشهد2017 در نمایشگا مطبوعات کشور، اظهار کرد: در کمترین زمان می بایست برای تمامی افراد جامعه، به ویژه جوانان که در حدفاصل مردم و مفاهیم مشهد 2017 قرار می گیرند، این مبحث به طور کامل تبیین و سپس وارد فاز عملیاتی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:  به مضمون پیامی که از رویداد پایتخت فرهنگ اسلامی باید به مردم منتقل شود، رسانه هایی که منتقل کننده پیام هستند و نخبگانی که برای معرفی این رویداد به مردم انتخاب می شوند، به صورت همزمان توجه کرد.

عارف خاطرنشان کرد: در این موضوع همچنین باید نکاتی مانند، معرفی مشهد به عنوان آرامگاه امام رئوف (علیه السلام) و شهر رافت در مقابله با قرائت های خشونت آمیز از اسلام برای جهان، معرفی مشهد به عنوان قطب علمی شیعی و شهر عالم اهل بیت (علیه السلام) و دیگر ظرفیت ها و فرصت های این شهر که موردنیاز دنیای اسلام است را مورد توجه قرار داد.

برنامه های آخر صفر هیئت جوادالائمه(ع) در مشهد و کاظمین

هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع) در دهه آخر ماه صفر برنامه های گوناگونی را در مشهد مقدس و کاظمین معلی برگزار می کند.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع) در این باره گفت: امسال برای اولین بار و به لطف خداوند متعال علاوه بر ویژه برنامه های مجموعه جوادالائمه(ع) در مشهد مقدس، موکب الامام الرضا(ع) در کاظمین معلی به همت خادمان هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع) برپا شده و ضمن برگزاری برنامه های ویژه فرهنگی و تبلیغی، هر شب از حدود 5 هزار زائر اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین حسینی نیز پذیرایی می کند.

به گفته مهدی رجب پور، این موکب در فضایی به مساحت 6 هزار متر مربع برپا شده و در قالب دو بخش مجزا برای خواهران و برادران زائر خدمت رسانی می کند.

وی از خدمت رسانی 60 خادم الجواد(ع) دراین موکب خبر داد و گفت: در این موکب که مزین به نام شهیدان بختی و در خیابان صاحب الزمان (عج) در مجاورت حرم مطهر کاظمین(ع) برپا شده است، خدمات گوناگونی به ویژه در زمینه اسکان به زائران ارائه می شود و مراسم عزاداری و سوگواری نیز با حضور زائران اربعین حسینی هر شب پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا برگزار خواهد شد.

رجب پور هم چنین از برگزاری مراسم ویژه قرائت دعای توسل، زیارت عاشورا و نمازهای جماعت در موکب الامام الرضا(ع) خبر داد.

وی درباره برنامه های هیئت جوادالائمه(ع) درمشهد مقدس نیز گفت: امسال هم به مانند سال های گذشته نماز های جماعت خیابانی در روزهای اربعین، بیست و هشتم و آخر صفر در چهارراه شهدای مشهد مقدس با حضور هیئات مذهبی و عزاداران اقامه می شود.

رجب پور افزود: نماز جماعت ظهر اربعین حسینی به صورت همزمان در خیابان صاحب الزمان(عج) کاظمین معلی و در جوار موکب الامام الرضا(ع) اقامه خواهد شد.

به گفته مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع)، مراسم عزاداری دهه آخر صفر نیز در مسجد جوادالائمه(ع) واقع در میدان شهدای مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

از خدمات‌رسانی 24 ساعته اتوبوسرانان تا جابه‌جایی 1600 زائر در هر دور کامل  

شهرداری مشهد نیز در همایش بزرگ اربعین حسینی، خدمات گسترده‌ای را به زائران عتبات عالیات ارائه کرده که یکی از بخش‌های مهم حمل و نقل زائران است که به گفته مسئولان عراقی با حضور شهرداری مشهد شاهد کاهش شدید مشکلات حمل‌ونقلی زائران امام حسین (ع) بوده‌ایم که این خود نشان از کارنامه‌ای پر از نور و البته همت جهادی اتوبوس‌رانان مشهدی و همچنین سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد است.

در این ایام بیش از 350 نفر راننده به همراه 200 دستگاه اتوبوس حمل و نقل زائران را در مسیرهای منتهی به نجف و کربلا را بر عهده دارند که این خدمات به صورت شبانه‌روزی به زائران ارائه می‌شود و این خدمت جهادی خدام الحسین (ع) تا روز بعد اربعین ادامه می‌یابد.

رانندگان پرتلاش سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد در هر اتوبوس پذیرای 80 مسافر هستند و در هر دور کامل 1600 نفر مسافر جابه‌جا می‌شود تا زائران با سرعت و رفاهی بیشتر به مقصد خود یعنی کربلا یا نجف برسند.

خدمات سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد در کشور عراق نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما رانندگان که امروز خود را خدام الحسین(ع) می‌بینند به عشق امام خود با تمام توان و رویی گشاده در 24 ساعت روز در حال خدمات‌رسانی به زائران علوی و حسینی هستند./934/303/ب2

ارسال نظرات