۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۴۶۱۷۹۶

اخبار آستان قدس رضوی از راهپیمایی اربعین

عبور بیش از ۳۰۰ هزار زائر حسینی از مرز بین‌المللی مهران، ایجاد شبکه ارتباطی بین بیش از 6 هزار هیأت مذهبی، توزیع روزانه 150 هزار غذای گرم میان زائران، تأمین اسکان 6 هزار زائر حسینی در مهران و بدرقه زائران اربعین حسینی در زیارتگاه شهید مدرس از جمله اخبار آستان قدس رضوی درباره خدمت رسانی به زائران اربعین است.
آستان قدس رضوی  راهپیمایی اربعین

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به دستور تولیت آستان قدس رضوی ستاد خدمت‌رسانی اربعین آستان قدس رضوی به منظور خدمت رسانی به زائران حسینی برای نخستین بار در مرز مهران و کشور عراق تشکیل شد که تاکنون خدمات گسترده ای را ارائه کرده است.

ایجاد شبکه ارتباطی بیش از شش هزار هیأت مذهبی

اهتمام آستان قدس رضوی استفاده، هم افزایی و ساماندهی ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌های مذهبی در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی است.

با توجه به اینکه وظیفه و رسالت ستاد اربعین آستان قدس رضوی، خدمات‌رسانی مناسب به زائران حسینی است، که این روزها در شهر مهران تعدادی از هیأتهای مردمی و مذهبی فعالیت دارند البته ظرفیت و امکانات آن ها در برابر حجم زیاد زائران کافی نیست.،

با ایجاد شبکه ارتباطی میان بیش از شش هزار هیأت مذهبی در سراسر کشور و تعامل با آنها، ظرفیت عظیمی برای خدمت‌رسانی در روزهای پیش رو ایجاد شده است.

خدمت‌رسانی‌ هیأتها به زائران تنها محدود به توزیع تغذیه اهدایی از سوی آستان قدس رضوی نمی‌شود، بلکه تلاش شده با هم افزایی هیأتهای مذهبی فعال در مرز مهران، فعالیت‌های فرهنگی از جمله مداحی، ذکر توسل و منبر نیز در زمره برنامه‌های خدمت رسانی به زائران گنجانده شود.

عبور بیش از ۳۰۰ هزار زائر از مرز بین‌المللی مهران به طور روزانه

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پایانه مرزی مهران با بیان اینکه عده زیادی از زائران به دلیل نزدیک بودن مرز مهران، این مرز را برای تردد برمی‌گزینند، گفت: وضعیت مرز مهران از لحاظ زیرساختی نسبت به سال قبل تغییرات محسوسی داشته است و در زمینه راه‌های دسترسی، تأمین، تقسیم و ایجاد پارکینگ‌ها، جداسازی پایانه از موکب‌ها و اجرای عملیات راه سازی در مسیر ایلام به مهران، اقدام‌های ارزشمندی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای چهار بانده کردن مسیر ایلام - مهران، باید تلاش بیشتری صورت گیرد، افزود: امیدواریم که با اقدام‌های انجام شده، امسال شاهد کاهش بار ترافیکی در مسیر ایلام - مهران باشیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه در دیگر مرزهای کشور ظرفیت‌ها و بسترهای مناسبی فراهم است، تصریح کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون حدود ۵۰ درصد زائران از مرز مهران برای سفر به عتبات عالیات تردد داشته‌اند و بر اساس ترددهای اخیر و ثبت‌نام‌های به عمل آمده، پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۲میلیون نفر برای حضور در مراسم اربعین از مرزهای کشور تردد داشته باشند.

ذوالفقاری با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین کشور با طرف عراقی هماهنگی‌های لازم را در خصوص امنیت و تسهیل در تردد زائران به عمل آورده است، خاطرنشان کرد: برابر قرارداد منعقده با بیمه گذار، تمام خدمات بهداشتی - درمانی به زائران در این مسیر معنوی، رایگان ارائه می‌شود.

تامین اسکان 6 هزار زائر حسینی در مهران

شرایط اسکان 6 هزار زائر حسینی را در مرز و شهر مهران از سوی آستان قدس رضوی فراهم شده است.

تامین چادرهای مورد نیاز جهت اسکان زائران در مرز مهران نیز با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

آستان قدس رضوی دو نوع اسکان را در شهر مهران و پایانه مرزی ساماندهی کرده است؛ در منطقه مرزی مهران با برپایی دو مجموعه بزرگ از موکب ها، ظرفیت برای اسکان 5 هزار زائر فراهم آمده است.

در داخل شهر مهران نیز با همراهی تشکلها و عموم شهروندان، حسینیه‌ها و مساجد تجهیز و شرایط برای اسکان قریب به هزار نفر مهیا شده است.

هم اکنون 25 چادر 200 نفری برای برادران و خواهران در مرز مهران با امکانات مورد نیاز برای اسکان موقت، به طور شبانه روز پذیرای پنج هزار زائر حسینی است.

چندین چشمه سرویس بهداشتی و حمام از سوی ستاد خدمت رسانی به زائران اربعین آستان قدس رضوی در مرز مهران احداث شده است ، اما با توجه به ازدحام سنگین جمعیت در مرز مهران این میزان سرویس بهداشتی و حمام پاسخ‌گوی این نیاز نیست و این موضوع همراهی و کمک بیش از پیش دستگاه های مسؤول را می‌طلبد.

 توزیع روزانه 150 هزار غذای گرم میان زائران اربعین

توزیع غذای گرم از سوی آستان قدس رضوی به صورت منسجم و گسترده پنج روز قبل از اربعین آغاز می‌شود و تا پنج روز پس از اربعین ادامه دارد.

 آشپزخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مجاورت پایانه مرزی مهران و در قالب دو سوله بزرگ با استقرار 25 دیگ صنعتی راه اندازی شده و روزانه ۱۵۰ هزار پرس غذای گرم را طبخ و از طریق موکب‌های مردمی میان زائران حسینی توزیع خواهد نمود؛ به این ترتیب در طی 10 روز یک میلیون و 500 هزار پرس غذا توزیع می شود.

کارکنان آشپزخانه مرکزی تشکل از خدام افتخاری طلبه، دانشجو و دست‌اندرکاران هیأتهای مذهبی است.

همچنین با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 10 نانوایی سیار در مرز مهران مستقر شده اند که روزانه 200 هزار نان را تولید و در اختیار زائران قرار می‌دهند. توزیع صبحانه، میان وعده، آب آشامیدنی که همگی منقوش به عنوان «مهر درخشان رضوی» هستند، از دیگر خدماتی است که ستاد اربعین آستان قدس رضوی در مرز مهران ارائه می‌دهد.

بدرقه زائران اربعین حسینی در زیارتگاه شهید مدرس

مراسم بدرقه زائران اربعین حسینی، 24 آبان ماه در جوار زیارتگاه شهید مدرس(ره) کاشمر برگزار شد.

این مراسم همراه با مرثیه سرایی و مداحی کربلایی حسین نخعی، امیربیدختی و سعید لطفی، از ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) برگزار شد.

هر سال با فرارسیدن اربعین حسینی، دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، از نقاط مختلف دنیا برای زیارت امام حسین(ع) به سوی کربلای معلی حرکت می‌‌کنند که امسال برای نخستین بار در جوار عالم فقیه شهید مدرس(ره)، 350 تن از شیفتگان و دلدادگان سید الشهدا(ع) در قالب کاروان «ریحانه ولایت» با پای پیاده عازم مراسم بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی می‌شوند./1308/303/ب2

ارسال نظرات