۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۴۶۱۸۳۲
از ۶سال حبس تا بسته شدن مرز مهران:

تبعات نداشتن ویزای عراق برای زائران

ستاد اربعین با تاکید براین نکته که به هیچ وجه من الوجوه ویزای عراق لغو نشده گفت: نداشتن ویزا تبعاتی چون ۶ سال حبس در زندان های عراق و بسته شدن مرز مهران از روز گذشته را به دنبال دارد.
تبعات نداشتن ویزای عراق برای زائران

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری  رسا به نقل از شبستان، این روزها روزهای نزدیک به اربعین است. پدیده‌ بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای هم در این سال‌های اخیر به‌وجود آمده و آن، پیاده‌روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضی از بصره، بعضی از مرز، بعضی از شهرهای دیگر، پیاده راه می‌اُفتند و حرکت می‌کنند. این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ ما هم از دور نگاه می‌کنیم به این حرکت و غبطه می‌خوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند:  گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوئیم‌     بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی

(قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه ۹۴/۹/۹)

این حرکت عشق و ایمان چند سالی است در میان شیعیان جهان به حرکتی انقلابی تبدیل شده و در این میان ایران به عنوان بزرگترین کشور شیعه جهان اسلام پرچم دار شور حسینی در کربلاست و همین امر زائران گرامی را بر آن می دارد که به منظور رسیدن به عشق در این عمل مستحب، واجباتی را موکدا رعایت کنند.

در همین رابطه ستاد اربعین کشور که متشکل از نمایندگان نهادهای مختلف است هرساله وظیفه ساماندهی این حرکت انقلابی شیعیان ایرانی و کشورهای دیگری که از مرز ایران وارد عراق می شوند را برعهده دارد.

وزارت امور خارجه نیز که بخشی از این ستاد است بیش از سایر نهادها وظایفی بر دوشش سنگینی می کند که به منظور سبک تر شدن این بار نیازمند همراهی بیشتر زائران است.

چندی است که برخی در فضای مجازی دست به انتشار شایعاتی مبنی بر لغو روادید ایران و عراق می زنند و تعدادی از زوار ایرانی با تکیه براین شایعات راهی مرزهای عراق می شوند که در آن جا با مشکل روبرو شده و سعادت دست یابی به زیارت را از دست می دهند.

به همین دلیل وزارت امور خارجه کشورمان بارها تاکید کرده که روادید عراق به هیچ وجه من الوجوه لغو نشده است. در توضیح علت لغو نشدن این روادید یکی از مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان یاد آور شده که جمهوری اسلامی ایران سه سال است که در خصوص لغو روادید با بغداد مذاکره می کند و حتی در سفر حیدر العبادی نخست وزیر این کشور به تهران نیز بارها این مساله مورد تاکید محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت که به علت های مختلف عراق هنوز لغو روادید را نپذیرفته است.

جمهوری اسلامی ایران نیز بنا بر فرهنگ احترام به قوانین کشور میزبان به مذاکرات خود ادامه می دهد در این مورد اما هنوز لغو روادید صورت نگرفته است.

حالا چند روزی است که تعدادی از رسانه ها هم لفاظی هایی بر علیه وزارت امور خارجه مبنی براین که این وزارتخانه درخواست لغو روادید فقط برای زائران اربعین کرده است که این شان ایران را مختل کرده اما دستگاه دیپلماسی کشورمان به شدت این مطلب را کذب خواند.

تا کنون طبق اعلام ستاد اربعین کشور ۳۶ ایرانی در عراق به علت نداشتن روادید دستگیر شده اند و مجازات آن ها طبق قوانین عراق تا ۶ سال حبس خواهد بود و به منظور جلوگیری از تکرار این مساله دستگاه دیپلماسی تاکید دارد که تنها با داشتن روادید امکان عبور از مرز وجود دارد.

در همین رابطه روز گذشته حسین ذوالفقار عضو ستاد اربعین نیز انتقاد شدیدی به این افراد داشته است.

معاونت انتظامی و امنیتی وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه از امروز مسیر لرستان و ایلام به مهران بسته است، اظهار داشت: این روند تا رفع مشکل حضور افراد فاقد ویزا در مرزهای مهران ادامه خواهد داشت.

ذوالفقاری با بیان اینکه طبق گزارش های اعلامی بین 3 تا 8 هزار نفر فاقد ویزا در مرز مهران حضور دارند، اظهار داشت: وسایل نقلیه آماده کرده ایم و در اختیار نیروی انتظامی قرار داده ایم تا این افراد را به خارج از منطقه منتقل کنند.

وی با بیان اینکه طرف عراقی به شدت مبادی ورودی و خروجی مرزها را کنترل می کند، خاطرنشان کرد: پیش از این مذاکراتی درباره مسایل مشابه انجام داده ایم و دولت عراق چنین رویه ای را از ما نمی پذیرد و در صورت حضور افراد فاقد ویزا در مرز مهران همچنان شاهد بسته بودن این مرز خواهیم بود، بنابراین نمی توانیم در این زمینه مصلحت اندیشی داشته باشیم.

وی با اشاره به افراد فاقد ویزایی که در عراق دستگیر شده اند، گفت: با رایزنی هایی که انجام دادیم این تعداد که 36 نفر بودند، آزاد شدند اما به تازگی افراد فاقد مجوز در خاک عراق دستگیر شده اند و هنوز تعداد آنها را به ما اعلام نکرده اند.

ذوالفقاری یادآور شد: سال گذشته با رایزنی هایی که انجام دادیم افراد فاقد مجوز که در خاک عراق دستگیر می شدند بلافاصله به طرف ایرانی تحویل داده می شدند اما امسال طرف عراقی با قاطعیت بیشتر با این مسئله برخورد می کند.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه تا امروز یک میلیون و 800 هزار ویزا صادر کرده ایم، اظهار داشت: پیش بینی می کنیم تا روز جمعه پیش از اربعین بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر ویزا دریافت کنند.

ذوالفقاری با بیان اینکه تا ساعت 24 شب گذشته یک میلیون و 384 هزار نفر از زایران ایرانی از مرزهای کشور خارج شده اند، خاطرنشان کرد: احتمالا امروز این میزان از مرز یک میلیون و 400 هزار نفر عبور کرده است.

رییس ستاد مرکزی اربعین از خروج 598 هزار زایر از مرز مهران خبر داد و افزود: 123 هزار زایر از مرز شلمچه، 292 هزار زایر از مرز چزابه و 70 هزار نفر نیز از مرز هوایی برای حضور در راهپیمایی اربعین از کشور خارج شده اند.

معاون انتظامی امنیتی وزارت کشور با اشاره به ثبت نام 76 هزار و 284 هزار نفر از اتباع خارجی برای حضور در راهپیمایی اربعین گفت: 44 هزار و 310 ویزای اربعین برای این افراد صادر شده و سایر افراد باقیمانده نیز ویزا دریافت خواهند کرد.

ذوالفقاری با بیان اینکه امروز 24 آبان ثبت نام اولیه در دفاتر کفالت پایان می یابد، خاطرنشان کرد: صدور ویزا برای اتباع خارجی همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: صدور ویزا برای اتباع خارجی دو مرحله دارد؛ در مرحله اول این افراد باید دفترچه اقامت بگیرند و در مرحله دوم به استناد این دفترچه ها ویزا برای اتباع خارجی صادر می شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور تعداد زیادی از زایران فاقد ویزا در مرز مهران گفت: از سه و نیم بامداد امروز نیروهای امنیتی و مرزی حاضر در محل نگرانی خود را به ستاد مرکزی اربعین اعلام کردند و بر این اساس تصمیم گیری خاصی در این زمینه انجام دادیم.

وی با بیان اینکه از سمت خرم آباد به مهران و استان ایلام به مهران حرکت زایران به مرز مهران تا اطلاع ثانوی متوقف شده است، اظهار داشت: به شرکت های مسافربری اعلام کرده ایم زایران را از مسیرهای جنوبی به مرز منتقل کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به ارایه خدمات در استان ایلام برای حضور زایران گفت: در مساجد و تکایای این استان پیش بینی های لازم برای اسکان و خدمات رسانی به زایران انجام داده ایم.

وی افزود: تلاش می کنیم افراد متخلفی که بدون ویزا در مرز مهران حضور یافته اند به صورت قانونی به مناطق دیگر منتقل کنیم و تلاش می کنیم تا از خروج این افراد در مرز ایران و ورود به خاک عراق جلوگیری کنیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه حضور افراد بدون ویزا در مرز مهران باعث کندی فرآیند خروج زایران از مرز شده است، اظهار داشت: محدودیت هایی به صورت موقت برای عبور زایران دارای مجوز از مرز مهران اعمال کرده ایم تا افراد فاقد ویزا از منطقه خارج شوند.

معاون امنیتی سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه روز گذشته 100 هزار نفر از مرز مهران عبور کرده اند، یادآور شد: زایرانی که هم اکنون مهر خروج ویزای آنها از مرز مهران اعلام شده می توانند از مرزهای چزابه و شلمچه برای سفر به عراق استفاده کنند.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به اینکه واحد احتیاط مرزبانی عراق در مرز مهران حاضر شده است، گفت: دولت عراق اعلام کرده به هیچ وجه عبور زایران بدون ویزا را نمی پذیرد، در همین راستا طرف ایرانی نیز تمام تلاش خود را انجام می دهد از عبور زایران بدون ویزا جلوگیری کند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: افراد بدون ویزای حاضر در مرز مهران از طریق راه های فرعی و محلی در این مرز حضور یافته اند و در حقیقت شش لایه امنیتی تعبیه شده در این منطقه را دور زده اند.

مشکل دیگری که نداشتن روادید برای کشور ایجاد می کند این است که سفیر ایران در عراق و سرکنسول کشورمان بخشی از انرژیشان در تامین امکانات برای زوار اربعین صرف آزادسازی این زندانیان خواهد شد به همین دلیل است که وزارت خارجه با تاکید اعلام کرده که عبور از مرز بدون روادید خیانت است به کشور و زوار ایرانی.

این روزها که سفیر ایران در عراق سخت مشغول ساماندهی وضعیت زوار ایرانی است نباید این وضعیت را مخدوش کرد.

در آخرین اقدام هم حسن دانایی فر سفیر ایران در بغداد و مسئولان مرزی عراق در نشستی صمیمی آخرین مسائل و مشکلات پیرامون تردد زائران اربعین حسینی را بررسی کردند.

طبق خبر ایرنا، در این نشست که دوشنبه شب در گذرگاه مرزی چذابه (شیب عراق) برگزار شد راهکارهای لازم برای شتاب بخشیدن به روند ورود و خروج زائران اربعین حسینی بررسی شد.

دانایی فر همچنین در این نشست با ابراز رضایت از تعامل خوب مرزبانی عراق با مرزبانی ایران در منطقه چذابه گفت: این همکاری برادرانه توام با احساس مسئولیت قابل ستایش است.

سفیر ایران در عراق در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: طبق بررسی به عمل آمده روند حرکت زائران از سه مرز مهران ، شلمچه و چذابه مطلوب و روان بوده است و به خوبی پیش می رود.

سفیر ایران در عراق همچنین دوشنبه شب با حضور در گذرگاه مرزی چذابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز در استان خوزستان از نزدیک با تعدادی از زائران اربعین حسینی گفت و گو کرد.

تاکنون بیش از 290 هزار نفر از گذرگاه مرزی چذابه در استان خوزستان راهی کربلای معلا شده اند.

روند خروج زائران اربعین حسینی از مرزهای چذابه و شلمچه همچنان به صورت روان و بدون مشکل ادامه دارد./836/د102/ل

ارسال نظرات