۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۴۶۱۸۳۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

عملکرد تقنینی مجلس در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل قبول است

رحیم زارع با بیان اینکه دولت نباید همه چیز را به اقتصاد مقاومتی ربط دهد؛ چراکه برخی از قوانین مربوط به چند دهه قبل است، اظهار کرد: عملکرد مجلس در زمینه قانونگذاری در راستای اقتصاد مقاومتی، مناسب و در زمینه نظارت ضعیف است.
رحیم زارع

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری  رسا به نقل از ایکنا، یکی از طرح‌های مهمی که در چند سال اخیر در مجلس مورد بررسی قرار گرفته، طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا است که بعد از چند دهه برای بهبود عملکرد نظام بانکی، هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ اقتصادی آماده شده است. البته یکی از دلایل تأخیر در تصویب این طرح، اصرار دولت بر ارائه لایحه در این زمینه است که تاکنون تحویل مجلس نشده و با توجه به اهمیت این موضوع و نقش نظام بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی، لازم است آخرین جزئیات آن را مورد رصد قرار دهیم.

همچنین یکی از سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر ابلاغ فرمودند، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و قطعا یکی از نهادهای مسئول در این زمینه، مجلس شورای اسلامی است. برای بررسی بیشتر دو موضوع مذکور با رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس به گفت‌وگو نشستیم که وی در زمینه اصلاح نظام بانکی معتقد است باید لایحه دولت را مبنای کار قرار داد. همچنین در زمینه عملکرد مجلس در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، اعتقاد دارد که عملکرد مجلس در زمینه قانونگذاری، مناسب بوده و در زمینه نظارت ضعیف عمل کرده است.

دو بخش لایحه دولت برای اصلاح نظام بانکی

رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت طرح و لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا اظهار کرد: استحضار دارید که در مجلس قبل، این طرح را اصلاح کردیم که به دلیل هفته‌های پایانی مجلس قبل، در مجلس نهم تصویب نشد و در مجلس جدید با بیش از ۱۰۰ امضا تحویل هیئت رئیسه شده و کلیات آن هم در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد.

وی ادامه داد: دولت هم اعلام کرده که قصد دارد لایحه‌ای برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا ارائه دهد؛ بنابراین به دولت فرصت دادیم که لایحه خود را ارائه دهد. دولت این لایحه خود را به دو بخش تقسیم کرده که یک بخش آن مربوط به بانکداری اسلامی و دیگری لایحه بانکداری مرکزی است.

قول وزیر اقتصاد برای تحویل لایحه اصلاح نظام بانکی

زارع خاطرنشان کرد: اکنون لایحه دولت به صورت غیر رسمی به کمیسیون اقتصادی ارائه شده و ما بررسی‌هایی را در این مورد انجام داده‌ایم؛ البته تا اربعین به دولت فرصت دادیم و اگر در این مدت، لایحه را تحویل ندهد، محور را لایحه دولت قرار خواهیم داد و ماده به ماده جلو خواهیم رفت.

نماینده آباده در خانه ملت یادآور شد: البته در روزهای اخیر خدمت وزیر اقتصاد بودم که اعلام کردند انشاء‌الله این لایحه را تا دو هفته آینده، همراه با امضای رئیس‌جمهور تحویل مجلس خواهیم داد.

وضعیت فعالیت مجلس در عرصه اقتصاد مقاومتی

رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس ادامه داد: اکنون طرح مجلس کامل است و صرفا منتظر دولت هستیم تا آن لایحه را محور قرار داده و اصلاحاتی که در این طرح، مورد نظر دولت است را انجام دهیم.

زارع همچنین در پاسخ به این پرسش که وضعیت فعالیت مجلس در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بندهای اقتصاد مقاومتی مربوط به مبارزه با قاچاق بود که اولا باید از همکارانم در مجلس نهم تشکر کنم که زحمت کشیدند این قانون که در سال ۱۳۱۲ تصویب شده است را مورد اصلاح قرار داد.

نمره مناسب مجلس در عرصه اقتصاد مقاومتی

 وی ادامه داد: ما در مجلس، قانون مالیات‌ها را مجددا براساس اقتصاد مقاومتی مورد تصویب قرار دادیم، همچنین قانون نظام صنفی و قانون بیمه را اصلاح کریم، قانون خروج از رکود نیز قانون، مناسبی بود که یک ریل‌گذاری برای  دولت است که اکنون، همه بندها و آئین‌نامه‌های آن را نوشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: به نظرم، مجلس در زمینه قانونگذاری کم نگذاشته و شاید در زمینه نظارت، نمره خوبی نداشته باشد اما در مجموع، اجرای این مصوبات بر عهده دولت است.

منتخب مردم آباده در خانه ملت یادآور شد: البته بنده معتقدم، دولت نباید همه چیز را به اقتصاد مقاومتی ربط دهد؛ چراکه برخی از قوانین، کهنه و مربوط به چند دهه قبل است. اقتصاد مقاومتی به این معنی است که ما با توجه به محیط پیرامونی و تحریم‌ها، از ظرفیت‌های درونی کشور استفاده کنیم.

ظرفیتهای کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

زارع ادامه داد: اکنون ممکن است برخی از رقبای ما با دشمنانمان همدست شوند تا به اقتصاد کشور آسیب وارد کنند؛ بنابراین باید رویکرد منبع‌محور داشته باشیم و براساس شایستگی‌های محوری داخلی کشور، تصمیمات لازم را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اتخاذ کنیم.

رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در پایان گفت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که شایستگی‌ها و امکانات اقتصادی ما در حوزه انرژی، گردشگری، کشاورزی، معادن، صنعت و ... بسیار زیاد است که باید همه این موارد را به یک بهره‌وری پایدار برسانیم تا انشاء‌الله شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی باشیم./836/د102/ل

ارسال نظرات