۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۴۶۱۸۴۲
امام جمعه نور:

کمرنگ شدن آموزه‌هاي ديني از عوامل مهم رشد طلاق در جامعه است

امام جمعه نور كمرنگ شدن آموزه‌هاي ديني و اسلامي در جامعه به ويژه در ازدواج‌هاي امروزي را از عوامل تأثيرگذار در رشد طلاق و كاهش نرخ ازدواج دانست وگفت: بايد با تبيين آموزه‌هاي اسلامي و تلاش در راستاي ترويج اين نسخه‌هاي زندگي‌ساز در جامعه به ويژه در بين نسل جوان اقدامات ويژه‌اي را با مشاركت عموم مردم انجام داد.
امام جمعه نور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نور، حجت‌الاسلام سید مهدی امیری‌ارجمند، امام جمعه نور عصر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با هشدار نسبت به افزایش آمار طلاق در جامعه، افزایش این پدیده اجتماعی را خطری برای جامعه اسلامی دانست و گفت: در یک جامعه دینی نباید شاهد رشد روز افزون طلاق باشیم.

وی با اشاره به مخالفت آموزه هاي اسلام با طلاق، خاطرنشان کرد: اسلام مي خواهد تا حد امکان طلاق صورت نگيرد، اسلام طلاق را به عنوان يک چاره جويي در مواردي که چاره منحصر به جدايي است تجويز کرده است. از نظر اسلام منفورترين حلال ها در نزد خدا طلاق است.

حجت الاسلام امیری با بيان اينکه پديده تلخ طلاق در جامعه هر روز در حال افزايش است، اظهار داشت: بر اساس پژوهش هاي تطبيقي بيشترين آمار طلاق در کشور آمريکا اتفاق ميافتد و در آن کشور نيمي از ازدواج ها به طلاق ختم مي شود.

استاد حوزه علمیه مازندران گفت: در دو دهه‌ اخير و با گسترش‌ زندگي‌ شهرنشيني‌، افزايش‌ ظواهر مدرنيته‌ و تغيير شيوه‌ زندگي‌ از سنتي‌ به‌ مدرن‌، نظام‌ خانواده‌ در ايران‌ دستخوش‌ تغييراتي‌ شده‌ است‌، به‌ گونه اي‌ كه‌ اين‌ مسأله‌ سبب‌ شده‌ كه‌ آمار طلاق‌ به‌ ميزان‌ قابل‌ توجه‌ و نگران‌ كننده اي افزايش‌ يابد.

وی به پيامدها و آثار زيانبار طلاق اشاره کرد و گفت: طلاق، يک مسأله فردي نيست که عواقب و عوارض آن تنها دامن افراد درگير با آن را بگيرد بلکه به عنوان يک معضل اجتماعي، جامعه را هم به بندگي و بردگي ميکشاند.

امام جمعه نور گفت: طلاق ضمن از هم گسيختگي و از هم پاشيدگي کانون خانواده، عواقب بسياري را براي افراد جامعه داشته و مي تواند منشأ بسياري از آسيب هاي اجتماعي شود.

حجت الاسلام امیری با بيان اين که تلاش براي پيشگيري از طلاق در کاهش آسيب هاي اجتماعي مؤثر است، تصريح کرد: طلاق پديده‌اي است كه بر همه جوانب جمعيت يك جامعه اثر مي‌گذارد و از طرفي بر كميت جمعيت اثر مي‌نهد،‌ يعني واحد مشروع و اساسي توليد مثل يعني خانواده را از هم مي‌پاشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به تأثير منفي طلاق بر كيفيت جمعيت یک کشور، گفت: طلاق موجب مي‌شود فرزنداني محروم از نعمت‌هاي خانواده تحويل جامعه شوند كه احتمالاً فاقد سلامت كافي رواني در احراز مقام شهروندي يك جامعه‌اند، بنابراين آسيب اجتماعي ناشي از اين اقدام نه تنها متوجه اعضاي خانواده، بلكه متوجه كل جامعه و نسل آينده است.

وی پاک پايبندي به اصول و مباني اخلاقي در خانواده را مهم دانست و گفت: متأسفانه امروز دشمن با بهره گیری از برخی های از ابزارها به دنبال از بین بردن اصول اخلاقی در میان جامعه ایرانی است.

استاد حوزه علمیه مازندران با تاكيد بر اينكه اگر ازدواج‌ها سالم و هدفمند باشد در نتيجه آمار طلاق نيز كاهش پيدا مي كند، اذعان داشت: بايد با برنامه‌ريزي‌هاي علمي و ريشه‌دار در راستاي تسهيل و تحكيم يك مدل ازدواج سالم در جامع پيش رفت.

وی كم‌رنگ شدن آموزه‌هاي ديني و اسلامي در جامعه به ويژه در ازدواج‌هاي امروزي را از عوامل تاثيرگذار در رشد طلاق و كاهش نرخ ازدواج دانست و اضافه كرد: بايد با تبيين آموزه‌هاي اسلامي و تلاش در راستاي ترويج اين نسخه‌هاي زندگي‌ساز در جامعه به ويژه در بين نسل جوان اقدامات ويژه‌اي را با مشاركت عموم مردم انجام داد.

حجت الاسلام امیری در بخش دیگری از سخنان خود  با بيان اين که ارزش ها و فرهنگ غربي با هنجارها و اعتقادات ديني ملت ايران اسلامي در تضاد هستند، ادامه داد: سبک زندگي غربي مانع بزرگي براي تحقق پيشرفت و توسعه نظام اسلامي خواهد بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين که متأسفانه امروز فرهنگ و سبک زندگي غربي در جامعه اسلامي هر روز گسترش مي يابد، افزود: متوليان ديني و فرهنگي بايد سبک زندگي اسلامي را به جامعه معرفي کنند.

حجت الاسلام امیری با اشاره به اين که متأسفانه جامعه امروز شناختي نسبت به سبک زندگي اسلامي ندارد، افزود: برخي ها در جامعه سبک زندگي اسلامي را شيوه اي بي روح و بي نشاط مي دانند.

وي با اشاره به اين که دشمنان اسلام با متحجر و بي روح جلوه دادن سبک زندگي اسلام تلاش مي کنند الگوي غربي را جايگزين زندگي اسلامي کنند، تصريح کرد: بايد با ارائه مناسب شيوه زندگي اسلامي مانع از تحقق اين هدف شوم دشمن شد.

امام جمعه نور عامل بسياري از مشکلات اجتماعي و فرهنگي در جامعه را نبود سلوک و شيوه زندگي و تمدن سازي ديني دانست و خاطرنشان کرد: بايد فرهنگ سبک زندگي اسلامي در بخش هاي مختلف جامعه نهادينه شود.

وی با بيان اين که سبک و شيوه زندگي خانواده ها بايد برگرفته از اصول و مباني ديني يک جامعه باشد، تصريح کرد: در جامعه اسلامي بايد شيوه زندگي نيز بر مباني اصول اسلامي طراحي شود./950/202/ب2

ارسال نظرات