۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۶۱۹۲۳
تفسیر سوره احزاب(15)

وظیفه مسؤولان «جهاد کبیر» است نه توجه به منطق بیگانگان

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر شکستن سنتهای غلط و توجه نکردن به افکار و خواسته های دیگران، گفت: وظیفه مسؤولان برای استواری جامعه اسلامی در نگاه به منطق و خواسته های بیگانگان نیست بلکه جهاد کبیر به معنای ایستادگی و مقابله با منافقان و کافران و اطاعت نکردن از خواسته هایشان است.
تفسیر سوره احزاب از سوی تولیت آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پانزدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در حرم مطهر رضوی با اشاره آیه 37 که مربوط به ازدواج «زینب بنت جحش» از نوادگان عبدالمطلب(ع) با «زید بن حارث»، فرزندخوانده پیامبر(ص) که یک برده بود است، بیان کرد: خداوند می فرماید ما به زید بن حارث نعمت هدایت و ایمان دادیم، پیامبر تو هم به او نعمت دادی و او را از بردگی و اسارت آزاد کردی.

مشاوران ازدواج ترغیب کننده «سازش» باشند

وی با بیان اینکه پس از مدتی آن دو از هم طلاق گرفتند، افزود: این زوج پیش از طلاق و جدایی که برای اختلافات خود نزد پیامبر(ص) می رفتند پیامبر(ص) به آنها توصیه سازش و ادامه زندگی می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی متذکر شد: این درسی برای مشاوران ازدواج و بزرگترهای فامیل است که حتی الامکان مانع جدایی زوج ها شوند و هنگام بروز مشکل و اختلاف بین زن و شوهر به آنها نسخه آشتی و سازگاری دهند نه طلاق که نزد پروردگار مذموم به شمار می رود.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بیشترین آمار طلاق در پنج سال اول زندگی است که علتش تفاوت در اخلاق و روحیات خانوادگی است که پس از مدتی با سازگاری حل می شود و راهکارش طلاق نیست.

وی افزود: هنگام جدایی این زوج خداوند خطاب به حضرت محمد(ص) فرمود که برای این زن پس از جدایی از همسرش دو مشکل اساسی ایجاد شده که وضعیت روحی و روانی را بهم ریخته است؛ اول اینکه مطلقه است دوم با یک برده ازدواج کرده بود.

شکستن سنتهای غلط  جامعه

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: ممکن است مردم گمان و نگاه بدی نسبت به این موضوع داشته باشند، بنابراین تو باید دو خط شکنی کنی، باید با اراده ای محکم بایستی و دو سنت جاهلی حاکم بر جامعه را بشکنی!

وی به ازدواج پیامبر(ص) با زینب بنت جحش که به دستور خداوند صورت گرفت، اشاره کرد و افزود:  «ازدواج با فرزندخوانده» و « ازدواج با زنی که مطلقه یک برده است» دو سنت غلط و جاهلی جامعه آن روز بود که باید به امر خدای متعال به دست حضرت محمد(ص) اولین شخصیت جهان اسلام شکسته می شد و خداوند به پیامبر(ص) تأکید کرد که نباید در این موضوع خشیت داشته باشی.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: ما تو را به تزویج زینب بنت جحش در آوردیم نه به دلیل هوی و هوس بلکه به این دلیل که مؤمنان در انتخاب همسر برای فرزندخوانده خود، به زحمت نیفتند.

وی با بیان عبرت آموزی از این آیه قرآن کریم، عنوان کرد: سنت، آداب و رسوم غلط جزئی از زندگی مردم شده است که بابد با آنها مبارزه کرد، البته کار آسانی نیست و هزینه بر است که باید پای هزینه های آن ایستاد.

«تقوا»؛ ضامن استحکام خانواده

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه راه تحکیم خانواده داشتن تقوا و پروای الهی است، افزود: چیزی که سبب تحکیم می شود عمل به دستورات الهی است نه توجه به افکار غلط مردم؛ بنابراین باید با روش های صحیح مقابل افکار و تصورات نادرست مردم ایستاد.

وی با اشاره به آیه 38 این سوره «مَا كَانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيمَا فَرَضَ اللَّهُ لَهُ سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَقْدُورًا» ادامه داد: برای وجود نبی مکرم اسلام(ص) در عمل به سنتهای الهی هَرَج و گناهی نیست.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تسلیم امر خدا بودن زخم زبانهای اطرافیان را در بردارد، تأکید کرد: در زندگی با باید و نبایدهای غلطی که ساخته آداب و رسوم بشر است، مواجه می شویم که نباید آنها پذیرفت بلکه باید با شکستن سنتهای نادرست، به قوانین الهی پایبند باشیم.

وظیفه مسؤولان جامعه اسلامی

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: وظیفه جامعه اسلامی، مسؤولان، مدیران، فرهنگ سازان و الگوسازان جامعه عمل به متن دین است، زیرا سعادت خود و جامعه در گرو عمل به خواست خداوند است، چنانکه امام راحل، رهبر معظم انقلاب و مؤمنان ما به آنچه که دشمن با فرهنگ جاهلی و تهاجمی خودش به ما حقنه و تحمیل می کند، هرگز عمل نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: استواری جامعه در نگاه به منطق و خواسته های بیگانگان نیست بلکه جهاد کبیر به معنای ایستادگی و مقابله با منافقان و کافران و اطاعت نکردن از خواسته هایشان است./1308/201ب2

ارسال نظرات