۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۴۶۱۹۵۰
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:

نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی دغدغه رهبری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: با ترویج فرهنگ مطالعه باید سطح آگاهی مردم را افزایش داد و این مهم که دغدغه رهبر معظم انقلاب است، بر عهده تمام نهادها و افراد است.
حجت الاسلام کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام محمدباقر کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام اربعین حسینی(ع) به تبیین اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخت و اظهار داشت: طرحها و برنامه هایی که در هفته کتاب اجرا می شود بهانه ای برای افزایش سرانه مطالعه مردم و سطح آگاهی آنان است.

وی با بیان اینکه همه دوره های سیاه تاریخ بشری ناشی از جهالت و نبود آگاهی است، افزود: در عصر حاضر با وجود منابع، مأخذ غنی و در دسترس بودن کتب مورد نیاز بستری برای رشد آگاهی مردم فراهم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تأکید کرد: با ترویج فرهنگ مطالعه باید سطح آگاهی مردم را افزایش داد و این مهم که دغدغه مقام معظم رهبری است بر عهده تمام نهادها و افراد است.

وی از سرانه مطالعه دو دقیقه و 18 ثانیه مردم ایران انتقاد و اظهار کرد: چنین سطح مطالعه ای مناسب شأن و جایگاه مردم مؤمن و غیور ملت ایران نیست و سرانه مطالعه مردم ایران از خیلی از کشورهای دنیا عقب است.

حجت الاسلام کریمی با اشاره به طرح ایجاد پایتخت کتاب در آذربایجان غربی، گفت: رقابت در سطح ملی امر دشواری است و همراهی و همکاری همه نهادها را می طلبد اما به دلیل عدم اطلاع ما از منابع دیگر نهادها نمی توانیم اصراری بر همکاری آنان در اجرای این طرح داشته باشیم، هر چند که این مسأله به معنای ناامیدی از موفقیت در این عرصه نیست.

وی ایجاد میل و عطش مطالعه در مردم را مؤثرترین روش ترویج فرهنگ کتابخوانی عنوان و اضافه کرد: مطالعه به مانند خواندن نماز است، هر چند که یک امر واجب و مورد نیاز است اما گاه انسان با حس نیاز بیشتر و میل و عطش به انجام این فریضه می پردازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در ادامه افزود: نشریات، فضای مجازی، آموزش و پرورش، حوزه های علمیه و دیگر اقشار باید در ترویج فرهنگ مطالعه نقش آفرینی کنند.

وی نبود هدف گذاری و برنامه درازمدت در ترویج و نشر فرهنگ مطالعه را عامل عدم توفیق در این زمینه دانست و گفت: با انجام کارهای مناسبتی و پرداختن به مسائل و موضوعات در روزهای خاص نمی توان به هدف رسید.

حجت الاسلام کریمی در پایان به طرحهای ایجاد پایتخت مطالعه در آذربایجان غربی اشاره و بیان کرد: باید برای قفسه هایی که در نقاط مختلف شهرها و روستاها در نظر گرفته می شوند کتابها و کتابچه های خاص و متناسب با نیاز و علاقه مردم تهیه کرد.

گفتنی است، 25 آبان تا 2 آذرماه هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است./936/202/ب2

ارسال نظرات