۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۴۶۲۰۸۷
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

ضرورت تبیین و شناساندن فلسفه قیام عاشورا به جهانیان

حجت‌الاسلام آزادمنش با بیان این که یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که متعلق به همه مستضعفین جهان و حامی و پشتیبان آن‌ها است، گفت: زیرا نهضت و فلسفه قیام عاشورا نیز جز این نبوده و نیست و بر این اساس پیام عاشورا، زیارت اربعین و انقلاب اسلامی جهان شمول بوده و برای همه بشریت است.
نهضت عاشورا

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر آزادمنش، محقق و پژوهشگر حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه‌های مؤمن را زیارت اربعین امام حسین(ع) معرفی کرده‌اند، اظهار داشت: بنا بر تأکید شرع مقدس، نمادهای اسلامی باید برجسته نشان داده شوند و پیاده روی عظیم اربعین جزو همین نمادها و نشانه‌ها است.

وی ادامه داد: اینکه مردم با وجود همه خطرات و سختی‌های راه و با تمام وجود و عشق به سیدالشهدا(ع) در این اجتماع بزرگ شرکت می‌کنند، یک رعب بزرگی در دل دشمنان اسلام ایجاد می‌شود و ایجاد ترس در بین مشرکین یکی از راه‌های کمک الهی به امام عصر(عج) جهت استقرار حکومت اسلامی در جهان است.

استاد حوزه علمیه پیاده روی اربعین را مصداق «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» دانست و افزود: این پیاده روی از جهتی زنده نگه داشتن آرمان‌های نهضت عاشورا است و از سوی دیگر یک مرزبندی مشخص و معین بین جبهه حق و باطل است.

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین روز عظمت و اقتدار جبهه حق است، گفت: همه ناخالصی‌ها باید از جبهه حق برود و این جریان همچون یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا باید خالص شود و هیچ گونه نفاق و تزویری در آن نباشد، تا بتواند زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشد و از این رو در زمان خلافت امیرمؤمنان(ع)، عمر سعد و شمر از فرماندهان جریان حق بودند ولی به خاطر نفاق و تزویرشان از جبهه حق جدا شده و در روز عاشورا به اصل خود یعنی جبهه باطل بازگشتند.

محقق حوزوی افزود: هم اکنون مدافعان حرم اهل بیت(ع) در سوریه با از خودگذشتگی و نثار جان خویش در واقع همان راه سیدالشهدا(ع) را ادامه می‌دهند و این مسیر تا پیروزی کامل جبهه حق تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران با الهام از نهضت عاشورا ادامه دهنده راه حق شدند، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که متعلق به همه مستضعفان جهان و حامی و پشتیبان آن‌ها است، زیرا نهضت و فلسفه قیام عاشورا نیز جز این نبوده و نیست، بر این اساس پیام عاشورا، زیارت اربعین و انقلاب اسلامی جهان شمول بوده و برای همه بشریت است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه روحانیان و مبلّغان حوزه‌های علمیه همواره در خط مقدم مبارزه با استکبار جهانی هستند، گفت: علمای ربانی، طلاب آگاه به زمان و روحانیان بصیر در مقاطعی همچون مراسم پیاده روی عظیم اربعین باید به وظیفه خطیر خود عالم و عامل باشند و مهم‌ترین مسأله در این مسیر ایجاد و حفظ وحدت بین آحاد مسلمین جهان است.

وی با اشاره به اینکه کلام و بیان یک روحانی انقلابی و اندیشمند در مردم تأثیرگذار است، افزود: بصیرت دهی و دانش افزایی نسبت به نقشه‌های شوم استکبار یکی از مهم‌ترین رسالت‌‌های روحانیان انقلابی و مؤمن در پیاده روی اربعین است.

حجت‌الاسلام آزادمنش در پایان با تأکید بر شناساندن اسلام ناب محمدی(ص) به جهانیان، خاطرنشان کرد: بصرت یعنی بدانیم قیام نهضت عاشورا حاوی پیام‌های بسیار مهمی برای بشریت است و این روحانیان هستند که می‌توانند فلسفه‌های نهضت سیدالشهدا(ع) از جمله استکبارستیزی و مبارزه با طاغوت را برای مردم تبیین کرده و اهمیت آن را آشکار کنند./9592/302/ب2

ارسال نظرات