۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۴۶۲۰۹۲
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی تهران:

پیاده روی اربعین اثرات سازنده‌ای در وحدت مسلمانان دارد

حجت‌الاسلام رنجبریان گفت: حضور روحانیان و مبلّغان در پیاده روی اربعین باید یک حضور منطقی، متین و نمایش دهنده آداب اسلامی و فرهنگ ایرانی در بین سایر ادیان و مسلمانان باشد و اصراری بر متقاعد کردن دیگران نسبت به نظرات خود نداشته و صرفاً با دارایت و هوشمندی فلسفه قیام عاشورا را به آنان تبیین کنند.
 مهدی رنجبریان

حجت‌الاسلام مهدی رنجبریان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه پیاده روی اربعین مکانی برای ظهور آشکار عنایات حضرت اباعبدالله(ع) به زائران حسینی است، اظهار داشت: چنانچه با هر کدام از افرادی که در این مراسم حضور دارند به گفت و گو بنشینید، خاطراتشان را که آمیخته با کرامات اهل بیت(ع) است برای شما بازگو خواهند کرد و از این رو پیاده روی اربعین محل مشاهده آیات الهی است و اگر کسی در این مسیر خلوص نیت داشته باشد و نسبت به جایگاه این مراسم معرفت و شناخت پیدا کند، در سلوک معنوی او تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به آثار و ابعاد بین‌المللی پیاده روی اربعین، گفت: چنین اجتماع بزرگی هم به جهت کمّی و هم به لحاظ کیفی نمونه‌ای در تاریخ برایش وجود ندارد و برای همه این سؤال پیش می‌آید که هدف از این اجتماع چیست؟ برای چه کسی این مراسم برگزار می‌شود؟ و چه کسی این مراسم بزرگ جهانی را مدیریت و هدایت می‌کند؟

استاد حوزه علمیه ادامه داد: وقتی در برابر انبوه سؤالات، فقط یک جواب می‌‌شنوند و آن «عشق به أباعبدالله(ع)» است، آنگاه سؤالات بعدی برای آن‌ها پیش می‌آید که این امام حسین(ع) کیست؟ و جریان این پیاده روی و نهضت عاشورا چیست؟ و این سؤالات یک زمینه‌ای را برای معرفی وجود مقدس سیدالشهدا(ع)، اهداف ایشان و اسلام ناب محمدی(ص) به جهانیان فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه معرفت و شناخت نسبت به امام حسین(ع) می‌تواند زمینه‌ای برای ظهور امام عصر(عج) ‌باشد، اظهار داشت: پیاده روی اربعین می‌تواند دسیسه‌های دشمنان علیه شیعه را خنثی کند و برخلاف آنچه در رسانه‌های استکباری علیه شیعه مطرح می‌شود و شیعه یک جریان غیرمعقول، قمه زن و تروریست معرفی می‌شود، اما در این پیاده روی شاهد حضور آرام و متین زائران و حرکت تأثیرگذار شیعیان در پاسداشت ارزش‌های انسانی و الهی خواهند بود و بدین طریق چهره واقعی شیعه و اسلام به جهانیان آشکار می‌ شود.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران با اشاره به وجود تهدیدات امنیتی از سوی داعش، یادآور شد: با وجود این همه خطرات، حضور در این پیاده روی امر آسانی نیست ولی با این وجود زائران حسینی با حضور میلیونی خود سبب شده‌اند تا سؤالات متعددی در اذهان سایر ملت‌ها مطرح شود و این زمینه مناسبی را برای معرفی اسلام ناب محمدی و مهدویت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که بشریت در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به بن بست رسیده و دیگر امیدی به حکام ظالم خود ندارد، فضای پیاده روی اربعین ظرفیت‌های خوبی را برای معرفی ابعاد حکومتی منجی عالم بشریت به وجود می‌آورد.

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی به ملت‌های ستمدیده و مستضعف تبیین شود که قرار است امامی که فرزند همین حسین(ع) بوده و ظهور آن در همه ادیان بشارت داده شده، بیاید و اسلام ناب محمدی(ص) به معنای واقعی کلمه را بر پا کرده و حکومت جهانی بر اساس عدالت، صلح و آرامش تأسیس کند؛ همه این‌ها از آثار و برکات ابعاد بین‌المللی زیارت اربعین است که زمینه‌ای برای معرفی امام عصر(عج) و مقدمه سازی برای ظهور آن حضرت است.

حجت‌الاسلام رنجبریان در پایان با اشاره به اثرات سازنده پیاده روی اربعین در وحدت بین مسلمین و پرهیز از هر گونه ایجاد اختلاف، خطاب به طلاب، خاطرنشان کرد: حضور روحانیان و مبلّغان در پیاده روی اربعین باید یک حضور منطقی، متین و نمایش دهنده آداب اسلامی و فرهنگ ایرانی در بین سایر ادیان و مسلمانان باشد و اصراری بر متقاعد کردن دیگران به نظرات خود نداشته و صرفاً با دارایت و هوشمندی فلسفه قیام عاشورا را به آنان تبیین کنند./9592/302/ب2

ارسال نظرات