۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۴۶۲۰۹۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

مقام بی نظیر حضرت زینب برای غیرمعصوم دست یافتنی نیست

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: حضرت زینب(س) بانویی است که به غیر از معصومین(ع) دیگر مردان هرگز به مقام و جایگاه ایشان نمی رسند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی پیش از ظهر امروز در نخستین کنگره سراسری عقیله العرب به زبان ترکی آذری ضمن تسلیت ایام عزا و اربعین حسینی(ع)، اظهار داشت: نخستین کنگره عقیله العرب به احترام حضرت زینب شروع به کار کرده و امیدواریم در آینده شاهد کارهای قویتر و بهتری باشیم.

وی افزود: در دین اسلام معیار ارزشگذاری تقوا است اما پیش از اسلام و در میان قبائل عرب ارزش به چیزهای دیگری بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اعراب جاهلی مردان را برتر از زنان تصور کرده و بر اساس کلام الهی هر گاه به آنان خبر تولد فرزند دختری می دادند چهره از خشم و شرم سرخ شده و از اقوام خود می گریخت که آیا این فرزند را در زیر خاک پنهان کند یا با خفت و خواری آن را نگه دارد.

وی ادامه داد: خدای متعال به همه این جهالتها و تعصبها پایان داده و گرامی ترین انسانها در نزد خود را با تقواترین آنها معرفی فرمود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به ارزشگذاری دین اسلام به زنان و برابری آنان در مقام انسانی با مردان، ابراز کرد: حضرت معصومه(س) معصوم نیستند اما بزرگان، علما و اوتاد به زیارت حرم ایشان افتخار کرده و برای سکونت در نزدیک حرم ایشان تلاش می کنند.

وی افزود: حضرت زینب(س) بانویی است که به غیر از معصومین(ع) دیگر مردان هرگز به مقام و جایگاه ایشان نمی رسند.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: بانویی که در خانه حضرت علی(ع) و ضرت فاطمه(س) به دنیا آمده اند، همه صفا، صمیمیت و مهربانیها در آن خانه جمع بود و رسول گرامی اسلام(ص) توان دوری از این منزل را نداشته و همواره به آن سر زده و کودکانش را به سینه می فشرد.

وی اضافه کرد: کنیز این خانه فضه، خاتونی شد که تا 20 سال از آخر عمر خود فقط با آیات قرآن کریم پاسخ مردم را می داد.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه تصریح کرد: در چنین خانه ای، کریمه ای به مانند حضرت زینب(س) تربیت شد که در چند سالگی مادر، در میانسالی پدر، چند سال بعد برادر و در سن پیری شاهد شهادت امام حسین(ع)، فرزندان و یاران ایشان شده و با وجود شهادت فرزندان خود در کربلا هرگز حتی یک کلمه درباره آنان حرف نزده اند.

وی گفت: اینکه امام حسین(ع) به ایشان سفارش می کنند که مرا در نمازهای شبت دعا کن نشان از جایگاه ایشان است که با وجود همه مصایب نقل است که نماز شبشان را قضا نکرده اما از شدت مصیبتهای وارده نشسته خواندند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی یادآور شد: نقل است عمر سعد بعد از واقعه عاشورا دستور داد که کشته های خود را دفن کنند و شهدای کربلا را عریان و غرق خون در کربلا رها کردند.

وی افزود: وقتی اسرا را وارد کوفه کرده و مردم ایشان را شناختند شروع به گریه کردند، حضرت زینب(ع) آنان را مورد سرزنش قرار دادند که آیا گریه می کنید در حالی که شما ما را کشته اید؟

امام جمعه ارومیه ابراز کرد: در مجلس ابن زیاد در پاسخ به این سؤال که وعده الهی را درباره خود چگونه یافتید؟ فرمودند که ما جز زیبایی ندیدیم شهادت برای آنان نوشته شده بود و به زودی خدای متعال ما و شما را در روز قیامت جمع می کند در آن روز خواهیم دید که احوال شما چگونه خواهد بود.

وی گفت: حضرت زینب(س) ابن زیاد را به اسم مادرش مرجانه که زن بی عفت و مشهوری بود صدا زدند در حالی که دیگران از آوردن این نام ترس داشته و جرأت بیان نداشتند و نقل است که پسر مرجانه که فردی بسیار فاسد بود از شنیدن این نام به حدی خشمگین شد که سعی در به شهادت رساندن حضرت زینب(س) کرد ولی دیگران او را از این کار منع کردند.

نخستین کنگره ادبی سراسری عقیله العرب به زبان ترکی آذری صبح امروز با حضور مسؤولان، شعرا و عاشقان اهل بیت(ع) در سالن شرکت برق ارومیه برگزار شد./936/202/ب2

ارسال نظرات