۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۶۲۳۱۲
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

اعمال نیکو انسان را به قرب الهی نزدیک می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه همه خوبی‎ها انسان را به قرب الهی می‎رساند، گفت: همه بدی‌ها انسان را از خداوند دور می‎کند، حضرت ابراهیم(ع) به پیشگاه الهی بهترین قربانی را برد و این از اموری بود که ایشان را مقرب درگاه الهی کرد.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، جمعه شب در حسینیه قاسم ابن الحسن(ع) تهران به ایراد سخنرانی پرداحت و گفت: در زیارت وارث خطاب به حضرت امام حسین(ع) این گونه بیان می‌شود که «سلام بر تو ای وارث ابراهیم خلیل الله».

وی افزود: انسان باید دقت کند که امام حسین(ع) به عنوان وارث چه اموری را از حضرت ابراهیم(ع) به ارث برده است، این امر می‌طلبد بدانیم که حضرت ابراهیم(ع) چه ارزش‌ها و سرمایه‌هایی داشته است که این امر با رجوع به آیات الهی بر انسان آشکار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه سیره ائمه اطهار(ع) برگرفته از سیره ابراهیمی است، بیان داشت: شناخت ویژگیهای حضرت ابراهیم(ع) سبب شناخت ویژگیهای همه انبیای الهی است.

این استاد حوزه علمیه درباره توحید، ابراز کرد: توحید صدیقین، توحید از بالا به پایین بوده و با توحید از پایین به بالا متفاوت است در توحید پایین به بالا انسان با دقت و توجه به عالم هستی وجود خداوند را می‌شناسد اما در توحید بالا به پایین شناخت خدا به واسطه خود خداوند محقق می‌شود و صدیقان وجود خداوند را سبب خلقت عالم هستی می‌دانند.

وی افزود: امام حسین(ع) در دعای عرفه می‌فرماید: هر چیزی با نور تو دیده می‌شود و مخلوق بودن او اثبات می‌شود بعد تو با موجود تاریک برای من شناخته می‌شوی؛ این فراز از دعای عرفه به این معنا است که انسان کوه را به واسطه خداوند می‌شناسد نه خدا را به واسطه کوه، این همان توحید صدیقان است.

این دانشمند فرزانه با بیان اینکه برخی انسانها داری مقام جمع‌الجمع هستند، گفت: این مقام شامل کسی است که ارزش‌های کل در وجودش تجلی کرده باشد.

این خطیب مشهور درباره عبادت حضرت ابراهیم(ع)، تصریح کرد: حضرت تا پایان عمر مبارکشان تنها برای خداوند عبادت کرد و هرگز این عبادت قطع نشد و این عبادت شامل عبادت عملی، آبرویی، مالی و... می‌شود.

وی افزود: لام در قائنات لله که در وصف حضرت ابراهیم(ع) در قرآن بیان می‌شود به معنای اخلاص است، اخلاص انسان را به چهار حقیقت لقاءالله، جنةالله، رضایت‌الله و رحمت‌الله می‌رساند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه همه خوبی‎ها انسان را به قرب الهی می‎رساند، گفت: همه بدی‌ها انسان را از خداوند دور می‎کند حضرت ابراهیم(ع) به پیشگاه الهی بهترین قربانی را برد.

این مفسر قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید: من اعمال انسانهایی که تقوا و پاکی باطن دارند قبول می‎کنم؛ به همین سبب قربانی هابیل به درگاه احدیت پذیرفته شد، اباعبدالله الحسین(ع) قانت لله را از حضرت ابراهیم(ع) به ارث برد. /813/201/ب2

ارسال نظرات