۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۴۶۲۳۲۶
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

ضعف ایمان سبب خیانت به بیت المال در خفا می شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: کسی که در حضور مردم از آبروی خود ترسیده و درست عمل کند اما در خلوت مشغول گناه باشد ترسی از خدا نداشته و ایمان او ضعیف است به مانند کسانی که به بیت المال در خفا خیانت می کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح و تفسیر آیات 76 و 77 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در آیات قبل خدای متعال به دفاع از مستضعفان و قتال در راه حق دعوت می فرمود و در این آیات به معرفی دو جبهه حق و باطل می پردازد.

وی با اشاره به آیه 76 سوره نساء، افزود: از اول دنیا تا روز قیامت همواره بین جبهه حق و باطل جنگ و نزاع وجود داشته و دارد، کسانی که در جبهه حق قتال می کنند افرادی خاص و مومن هستند اما پیروان جبهه باطل در خدمت شیطان و نیروهای شیطانی اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در آیه 77 این سوره به اجازه نداشتن مسلمانان برای قتال به خاطر کمی نیرو و احتمال شکست آنان اشاره می کند و اینکه جمعی ضعیف الایمان در مکه مدام پیامبر(ص) را تحت فشار قرار می دادند که اجازه دهید دست به شمشیر ببریم ولی در مدینه وقتی حکم جهاد صادر شد حاضر به مبارزه نبودند.

وی با اشاره به آیه 76، ادامه داد: در این آیه خدای متعال به نوعی مؤمنان را تهییج می کند که شما در راه خدا قدم گذاشته اید و دشمنان شما در خدمت شیطان و طاغوت هستند و طاغوت زمان سران آمریکا است که عده ای فاسد هستند.

امام جمعه ارومیه توضیح داد: عمر انسان که سرمایه اصلی او است همواره در حال مصرف و رو به اتمام است و مال و ثروت دنیا هم همین گونه است ولی مؤمن همه سرمایه خود را در راه خدا و یاری ضعفا صرف می کند و کافر و طاغوت در راه هوس و خوشگدرانی و خدمت به شیطان.

وی افزود: خدای متعال با ضعیف معرفی فرمودن کید و حیله شیطان به مسلمانان امید می دهد تا از قوا و ظاهر پر زرق و برق طرفداران شیطان نهراسند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با توجه به آیه فوق تصریح کرد: به طور مثال برخی از افراد وقتی به کشورهای غربی سفر می کنند از پیشرفت ظاهری آنان شگفت زده شده و مسلمانان را از مقابله با آنان ناتوان حس می کنند در حالی که اولا عدم پیشرفت مسلمانان به سستی و تنبلی آنان بر می گردد و دوما خدای متعال از سستی چاره آنان در مقابل مسلمانان خبر داده و نصرت الهی با جبهه حق است.

وی با توجه به آیه 77، گفت: نماز و زکات دو نماد است؛ نماز نماد ارتباط با خدا و زکات نماد ارتباط با مردم، مسلمانان با این دو نماد و روش می توانند قدرت گرفته و ایمان خود را قوی کنند.

امام جمعه ارومیه ابراز کرد: بر اساس آیه فوق بعضی از کسانی که در مکه به نماز و زکات دعوت شده بودند ولی به جهاد اصرار داشتند وقتی در مدینه حکم جهاد صادر شد از مردم بیشتر از خدا ترسیده و به حکم الهی اعتراض می کردند که چرا اجازه زندگی راحت به ما نمی دهی.

وی خاطرنشان کرد: مؤمن به غیر از خدا از کسی ترسی ندارد و اعمال او بر اساس ترس از خدا است، اما کسی که در حضور مردم از آبروی خود ترسیده و درست عمل کند اما در خلوت مشغول گناه باشد ترسی از خدا نداشته و ایمان او ضعیف است به مانند کسانی که به بیت المال در خفا خیانت می کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی توضیح داد: کسانی که از مردم به طور مثال از آمریکا می ترسند حقیقت زندگی را نفهمیده اند انسان خواه ناخواه مرگ را تجربه می کند و دشمنان بزرگترین لطمه ای که به انسان می توانند بزنند مرگ است که فرد را به عالم ابدی وصل می کند و این کشته شدن اگر در راه دفاع از حق باشد ثمره آن زندگی سعادتمندانه ابدی است.

وی افزود: خدای متعال متاع و بهره دنیا را بسیار اندک معرفی می کند و انسان هر اندازه که در این دنیا عمر کند در نهایت احساس می کند زمان زیادی در دنیا نبوده و بهره ای از آن نبرده است.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه مرگ انسان مؤمن دری به سمت بهشت برین و انسان کافر نقطه شروع عذاب او است، ادامه داد: فتیل به معنای رگ بسیار نازکی در پوست خرما است و خدای متعال وعده می دهد که به اندازه یک فتیل هم به او ظلم نمی شود و هر عمل نیک و خیری که در دنیا انجام داده پاداش آن را به طور کامل دریافت می کند./936/202/ب2

ارسال نظرات